Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

På tirsdag kommer nye inflasjonstall fra USA der det er ventet en kjerneinflasjon på fire prosent. Uansett hva vi mener, det blir gøy å følge med for oss nerder nå som EM snart er over.

3 Likes

Ja, har vært det ca siden 2013 :sunglasses::laughing:

1 Like

Att og fram er like langt

2 Likes

Nå er jeg enig med Minervini, helt på linje faktisk :slight_smile:

1 Like

Så conviction sell signalene er med andre ord trukket tilbake?
Nå tar han tapene og sitter med cash i stedet?

Den storyen har vi fått hørt noen ganger nå siden 2010…

Typisk for et hvert recovery rally etter en krise det. Alt går for fort opp, man klarte ikke å være positiv eller kontrær nok når blodet rant i gatene. Når man først da hiver seg på igjen så blir det en tur med «kun» 20 % oppgang og så selger man seg ut altfor tidlig.

Når toget går videre og man ikke er long enough, blir man bear. «Svarte, dette må da snart snu ned igjen» , og det gjør vondt å se og høre om alle de «naive» idiotene som tjener penger på at markedet går.
Skjønner de ikke at dette er tidenes boble??

Det er lov å være kritisk, og jeg skal ikke gjenta meg selv på hvor sterke de viktigste fundamentale faktorene er om dagen. Men PE er mest relevant når man har avkastning på renter isolert sett. Når renter er synonymt med negativ avkastning betyr selskapsearnings lite, da er det storyene man investerer i.

8 Likes

Jeg tror det er stor sjanse for at vi repeterer januar-februar 2018 pga tilsvarende politiske hendelser, men om det blir juli-august eller litt senere føles vanskelig å spå før man ser hva politikerne sier de neste ukene i USA.

Uansett, det er opsjonsfredag om en uke, og så er det ett par avgjørende uker deretter. Blir politikerne enige, så er alt megabull uansett. Og de blir enige til slutt, spørsmålet er bare hvor mye de skal krangle først.

1 Like

Kan du uddybe, hvad du mener?

Registrerer en voldsom selvtilfredshet og selvtillit blant oksene nå :upside_down_face:

Sjekk S&P i den perioden, så skjønner du hva han mener. Det blir ruglete når ingen er sikre på hva som skjer videre.

Jeg er en misfornøyd okse, porteføljen er ned 15% fra ATH. Fortsatt opp 30% eller så i år da.

Det morsomme med markeder er at man vet hva som har skjedd, men årsakene? De kan debatteres i det uendelige. Og framtiden er alltid usikker. Ingen vet hvor mye noen andre vektlegger ulike faktorer.

Jeg følger mye med på politikk, og jeg har derfor en tendens til å vektlegge politiske situasjoner. Det betyr ikke at man “vet” noe som helst, men jeg har da en tendens til å fokusere på FED (pengepolitikk fra sentralbanken, gjennom renter og QE), og politikernes valg som forklaringsmodell for mye av hva som skjer i markedene. Med mindre det er noe som COVID, en krig, 11. september, eller andre virkelig store hendelser.

Min hypotese er at markedene misliker usikkerhet, og elsker en snill og duete sentralbank. Det sagt, så tenker jeg noe som dette:

As the continuing resolution (CR) from January 22 expired, the Senate debated a bill, the Bipartisan Budget Act of 2018, that included (among other things) two-year appropriations for the military, a 6-week CR extension for funding the rest of government, and a raising of the debt ceiling. Senator Rand Paul repeatedly objected to the cost of passing of this trillion-dollar legislation, and at approximately 11 p.m. EST on February 8, the Senate recessed until 12:01 a.m. EST, effectively triggering a shutdown. Overnight, the Senate passed the bill that Paul had objected to, and President Trump signed the bill around 9 a.m. EST on February 9

Ellers skrev jeg en oppsummering i politikk tråden.

Det store problemet timingmessig er at det er helt opp til politikerne om de velger å løse dette mot slutten av juli, tidlig august, eller utsette det for å ta det sammen med budsjettforhandlingene - sannsynligvis rundt månedsskiftet september/oktober. Men også noe de fort kan utsette enda lenger om de ønsker. Det er ganske vanlig at budsjettet for USA flyttes noen måneder mens de forsøker å bli enige om en pakke de kan få nok stemmer til.

Jeg vil bare se litt an de neste ukene hva politikerne velger å gjøre rundt gjeldstaket. Begynner de å snakke om å utsette det til budsjettforhandlingene, så er problemet utsatt. Snakker republikanerne om at de “ikke kan godta” eller lignende ordbruk, så ligger det an til at de i hvert fall skal late som om de ikke vil bli enige. Og da er store penger nødt til å posisjonere seg deretter.

Dette er første gang siden Biden ble valgt at jeg oppfatter det som om det er reell politisk risiko i en kort periode. Og i en lignende situasjon i januar 2018 valgte demokratene å tvinge fram en nedstenging av den føderale staten, så jeg tror republikanerne muligens er villige til å gjøre det samme her (de har jo også gjort det før, hvis man søker fram US debt ceiling crisis 2011).

TL/DR: JCP ser spøkelser på høylys dag fordi han følger for mye med på politikk og er redd for hva dumme politikere kan gjøre rundt gjeldstaket 1. august.

11 Likes
1 Like

Har de noe annet valg enn å øke gjeldstaket slik de alltid gjør? Det er vel ikke snakk om noe annet… :thinking:

Det er tusen måter å heve gjeldstaket på.

De har ikke noe annet valg. Spørsmålet er om de klarer å få det gjennom alene, uten å koble det til andre ting, eller om de må slå det sammen med annen lovgivning for å få ett fungerende flertall.

Hvis de må slå det sammen med andre lover, så er spørsmålet hva man klarer å samle ett flertall om.

I utgangspunktet er det å stemme for økning av gjeldstaket noe som kan koste politikere i huset en del, fordi de vil møte på motstandere fra samme parti i primærvalget (spesielt for republikanerne, men også moderate demokrater). Samtidig så vil det å gå med på en avtale med republikanere være en tung byrde for den progressive fløyen hos demokratene som anser ett samarbeid med republikanere som ett samarbeid med ondskapen selv. De kan da bli utfordret av andre progressive i primærvalget. Husk, for de fleste politikere som ikke har noen stor nasjonal profil - den største utfordringen rundt gjenvalg er å bli utfordret i primærvalget, ikke å tape mot det andre partiet.

I sum, ja, den vil bli hevet, ja de har ikke noe annet valg, men - hvordan, og hva slags pakke de koker sammen totalt? Det er det usikkerheten handler om. Og hvor stor “liksomkrise” som skal lages først.

3 Likes

Du klarer ikke helt å ta inn over deg at en ødelagt økonomi ikke har innvirkning på aksjemarkedet. Trodde den lærdommen var rimelig opplagt nå.

Aksjemarkedet kommer til å gå helt til det kommer gode nyheter og renten heves. Ikke før.

Se gjerne også på aksjemarkedet i Venezuela.

1 Like

Sammenlign med f. Eks. Gullprisen :see_no_evil:

1 Like

Hehe Venezuela stock marked kortet bør du ikke bruke. De pengene er jo 0 verd :joy:

Was looking at the graph above for the Venezuela Stock Market and the Caracas Stock Exchange Stock Market Index crashed 99.90% over the weekend of March 15th, 2021. It dropped from 2,700,000 to 2,700.

What happened and why did the stocks crash? I can’t find anything about it in the news.

Not a crash, an adjustment. Because of the insane inflation, they have adjusted it periodically by dividing by 1000. Last one was March 2021.

4 Likes

Ja, pengene er null verdt fordi man har trykket et uendelig antall. Og så har aksjemarkedet steget. Ikke sunket.

Slikt gjør man vel ikke i USA f. eks. ?

2 Likes

Gull har steget mer enn aksjer der

1 Like