Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Fra 2000-2012 var det ingen avkastning

«Down gaps are usually considered bearish”

https://school.stockcharts.com/doku.php?id=chart_analysis:gaps_and_gap_analysis

Mange gap så angivelig skal lukkes. bare å se på sven henrichs sp500 chart

1 Like

Hvis man kjøpte på topp og satt igjennom alle 12 år, så ja, da var det dårlig butikk.

Men ser man større på det, var den perioden en meget stor tradingrange. Som la grunnlaget for oppturen som kom i etterkant.

Men zoomer man ut og ser historisk på hele greiene så hele indexen en eneste stor opptur.

Og viser man samme struktur i en ikke logaritmisk skala kommer vel poenget mitt litt bedre frem.
Man kan ikke la vær å bruke logaritmisk på såpass store strukturer når man hele tiden opererer med % vekst.

2 Likes

Jeg tipper vi er i øvre del av trading rangen for de neste 12, for å si det mildt

Jeg tror statsgjelden er så stor at litt mer inflasjon, feks 4%, ikke blir sett på som noe stort problem. Så tviler på at vi er i toppen for de neste 12 årene.

1 Like

QE for å betjene statsgjeld er som å ta opp kredittkortgjeld for å betale renter på huslånet. Blir neppe noen stor suksess på litt sikt

2 Likes

Sett denne holmes? Postet på Makrotråden i går, artig snutt om makro og de er ganske enige hvor det skal/ikke skal :sweat_smile:

1 Like

Du tenker det er lurere å stramme inn nå da? Så alt krakker? Eller hvordan hadde du sett for deg innstrammingsscenarioet?

Greia er jo at det er pest eller kolera nå. På kort sikt (dvs et par år), så mener jeg det lønner seg å fortsette som nå og satse på at man kan vokse økonomien nok til å bære byrdene.

Det kan være at ved å stramme inn nå får man noen kjipe år, og så går det seg til, men jeg tror du da får sivil uro og problemer man ikke klarer å løse.

Det er usa jeg har i tankene nå btw. Norge har jo ikke trykket penger, vi har så det holder.

2 Likes

Det kan man kun klare gjennom massiv innvandring (ellers setter demografien en bråstopp for dette scenarioet).

Beste er nok å bare la fiatvaluta bli mindre verdt verdt gjennom at verdens tre største økonomier (USA, EU, Kina), koordinerer QE gjennom sentralbankene slik at ting ikke sklir alt for hardt ut for en av partene.

Så får resten av verden klare seg selv.

Men først må statsobligasjonsmarkedet ødelegges totalt. Det er prosessen vi er i nå. For ingen av de store økonomiene tåler renteøkninger med denne gjelden - med mindre de flytter statsgjelden over til å bli kun fiktiv (eid av egen sentralbank, ingen utenlandske eiere, eventuelt kun eid av egen sentralbank eller større banker som eier av regulatoriske hensyn - ikke for investeringsformål).

Modern Monetary Theory er nok virkelighet om noen få år … og så sklir det rett utfor stupet deretter, når politikerne begynner å tro at de kan løse alle problemer ved å bruke ubegrenset med penger. Mmm, dvs, ikke så mye annerledes enn nå - men dette skal få økt fart framover, når neste valg skal vinnes gjennom å overby hverandre på pengebruk.

6 Likes

Litt av poenget er vel når det trappes ned, og det vil trappes ned, så er det uhyre viktig at økonomien(og markedene) flyter av seg selv. Er ikke dermed sagt at alt går til helvete, men heller at det økonomiske systemet er fragilt og vil ikke tåle mye dårlige mye dårlige nyheter før QE settes igang igjen. Dette så vi i årevis etter 2009, de fikk ikke skikkelig svev på økonomien. Covid og husbobla er ikke samme greia, men hvilken tilstand økonomien er i etter stormen har lagt seg er ikke så ulik.

1 Like

Jeg har tatt en full reset. (Later som jeg har gått helt konkurs)
Solgt alt av aksjer (beholdt pensjon)
Betalt ned all gjeld - 1 mill som er investert i AS utenom børs og crowfunding .

Så teknisk sett gjeldsfri. Nå blir det starting av indeksfond sparing men jeg har jo ingen huslån eller billån så nå tenker jeg det skal bli fart på sakenene. Håper børs kollapser og jeg får en god start

Helt magisk og eie alt jeg har uten lån.
Ingen nye kjøp blir gjort med lån… ingen Mastercard eller kreditt kort. Får bli student måltider noen mnd så jeg får bygget opp kritisk cash buffer og så starte på scratch…(familie på 5 så kids er med og kona begynner på skole så 1 lønn kun)

Billig vin, mr lee nudler og kun 1 streaming tjeneste + Spotify (dette blir hardt…) men tror det er sunt…

5 Likes

Får meg til å tenke at den norske kronen kommer til å styrke seg vesentlig framover.

Tenker jo litt at pensjon og andre utbetalinger ikke vil øke i takt med inflasjonen, det vil også lette på trykket.

1 Like

Lave renter og QE fungerer dårlig for å vokse realøkonomien, men veldig bra for å blåse opp bobler. Nå er det allerede blåst opp store finansielle bobler og det idelle hadde vel vært å forsøkt å dempe disse forsiktig. Dessverre er nok det vanskelig og man kommer til et vippepunkt der ting går veldig fort nedover, om man vil eller ikke.

1 Like

Jeg har mest lest om rekordresultat i det siste.

5 Likes

Ja det er jo greit når man måler mot q2 2020, men prisingen ligger langt foran faktisk inntjening

3 Likes

Det er ikke mot Q2 2020 jeg snakker om. Og det er forward eps som har blitt undervurdert. Sååå…

1 Like

Vet ikke hvor mange av dere som har fått med dere denne

2 Likes

Mindre enn jeg ventet. Har faktisk en teori om at det kan komme opp mot $2 trillion. 1. september kan bli spennende sånn sett (under forutsetning om at gjeldstaket ikke er løst).

Årsaken er i mine øyne gjeldstaket i USA som går ut, og mangel på short-term US treasury bonds.

1 Like