Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Tok i mot på 20 dagers snitt (easy call)

Timeschart:

Massivt gap som potensielt kan fylles, men også potensiale for å danne et bjørneflagg om de glidende snittene her fungerer som motstand. Må i tilfelle ta ut gårsdagens low for bekreftelse.

Vi får FOMC minutes senere i dag, mulig det kan påvirke retning hvis det kommer hint om nedtrapping fra FED (lav sannsynlighet, men noe å være obs på).

1 Like

«Det at Fed reduserer støtten vil naturligvis føle som om teppet blir dratt bort under markedets føtter. Men null stress», fortsetter Swissquote-analytikeren.

“…men null stress” ?

Si det til resten av dem med 8:1 leverages eller verre :slight_smile:

2 Likes

Til og med sjefen for oljefondet har blitt bearish :sweat_smile:

Oljefondssjef Nicolai Tangen er naturligvis strålende fornøyd med det han beskriver som «et veldig godt halvår». Oppturen har vært kraftig i denne perioden, men Tangen er tydelig på at ingenting vokser inn i himmelen.

"Nå har aksjemarkedene gått opp stort sett siden vi startet Oljefondet for 25 år siden, selvsagt med unntak av finanskrisa. De korreksjonene vi har hatt har vært veldig korte, og markedene har kommet tilbake veldig fort, sier Tangen og advarer:

- Vi er ikke sikre på om det kommer til å skje neste gang. Vi ser på inflasjon som et potensielt stort problem. Det ser vi nå på alt fra fraktrater, råvarepriser og minstelønn - vi ser det over hele linja. "

Helt konkret peker han på faren for at sterk inflasjon kombinert med økende renter, «for første gang», vil kunne føre til tap på både obligasjons- og aksjeporteføljen samtidig.

6 Likes

Screenshot 2021-08-18 at 22.11.17

2 Likes

Hadde haugevis med vix callopsjoner på 18 som forfalt i går. Hadde de bare vart en dag lengre hadde det blitt litt grunker.

3 Likes

Så typisk, har vært i samme situasjon flere ganger…

Så synd! Det hadde blitt en nice trade! Men det kommer flere muligheter. PPT ser ut til å ha sovnet i timen - futures peker fremdeles ned - volum tar seg opp - forsøk på buy the dip ble en felle.

Trenger et par slike feller for å snu sentimentet tror jeg - merker selv hvor “whatever” man er når man ser en slik drop… Men mulig vi får en bounce her snart for å teste 4400ish (3-dagers regelen).
Får vi en rejection på en slik test så har vi en HS og en klassisk topping formasjon.

For tidlig å si enda…

(Edit: ved nærmere ettersyn; ville vært fint om den kom helt ned til 4300, og bouncet derfra. Ville blitt en større og mer tydelig HS. Ingen tvil om at det er mye å gå på til nedsiden :smile: - Ref: )

2 Likes
1 Like

Nei jeg er jo bare en amatør

2 Likes

Føler ikke @holmes er så veldig kortsiktig :wink:

1 Like

image

3 Likes

Bra driv nedover nå :ok_hand:

4 Likes

Hehe.
Pengepolitikken har vel gjort mye mer en “jobben sin” vil jeg si.
Tenk på alle selskapene som ikke har livets rett som har blitt reddet og ikke minst alle nye selskaper som har gått rett opp på børs uten inntjening. Jeg så i dag på Eksempel nordic unmanne. de har økt omsettning med 284% men taper fortsatt masse penger og er verdsatt til 1 MRD kroner… helt vilt
Aksjemarkedet sies jo og prises til 6mnd frem i tid, så selv om vi har bonanza tider tror jeg dette kan komme før vi tror.

Jeg er enig at vi er i meget spennede tider (For oss uteng gjeld og aksjer og fult med Cash :slight_smile: )
Mulighetens marked tror jeg kommer…

5 Likes
3 Likes

Bare en liten tanke.

Ser det er flere teorier og tanker om hva som kan skje fremover. Alt fra dommedag til buy the dip :joy:

Det har jo vært kjent lenge at Fed må redusere QE før eller siden. Noen ser på det som om man da river teppet under markedet.
Da er jo spørsmålet, gjør man egentlig det? Hva skjer med de milliarder som allerede er pumpet inn i markedet? Forsvinner de? Hvis ikke, hvor tar de pengene veien videre?
Og med inflasjon, det vil vel med stor sannsynlighet forplante seg videre inn i diverse kvartalsrapporter vil jeg tro? :man_shrugging:

Eller er jeg helt på tulletur nå?

Hvis noen tror de kjører på med tapering og bare sitter å ser på evt kollaps, så tror man på julenissen. De kommer til å prøve å lirke seg ut av knipen de er i sakte og veldig forsiktig.

1 Like

Det er et spindelvev, men derivater har en del med det hele å gjøre

Dette er min veldig forenklede tolkning.
QE er brukt til å proppe opp derivatene, som gir sikkerhet for belåning. Dette har da muliggjort at man kan belåne enda mer enn man ville ellers hatt mulighet til (siden man har sikkerhet i derivater, som er “proppet” opp og regnes som veldig trygge). Alle er selvsagt ikke trygge, akkurat som sist gang i 2008, og når man da stopper luftpumpa, så vil lufta begynne å ese ut av luftmadrassen. Plutselig skal man ha mer dekning når derivatene igjen viser seg å være mindre trygge, posisjoner må tas ut av markedet. Retail er ikke de som tar ut pengene og plasserer dem andre steder, det vil være en dråpe i havet.

Like aktuelt i dag: They mistook leverage for genius.

2 Likes

Som om jeg skulle sagt det selv.
Spesielt 8 min og 20 sec. Magisk sagt.:joy:

1 Like

Hvem i all verden er det som anser derivater som trygge?
Det er jo som regel bare en kontrakt mellom to parter hvor det spekuleres i potensiell verdi frem i tid.

Jeg kjenner ikke noen som hadde gitt meg lån til å sette opp et bygg hvis jeg visste til 10 derivatkontrakter i porteføljen min. Det hadde vel snarere tvert i mot redusert mulighetene for å få lån da banken ville ha ansett meg som en finansiell gambler!

Noen som kjøpte dippen forresten?

5 Likes