Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Hei hvor det går!





5 Likes

Her er alternative metoder å benytte seg av bjørnene på, for de har faen ikke mye i markedet å gjøre

:wink:

1 Like

Keep in mind that bear meat markets spoils quickly.

:crazy_face:

1 Like

Det er en god del uro på markedet nå, masse forsyningslinjer med skikkelig hikke. Lurer på hvordan markedet hadde reagert hvis det løser seg.

Absolutt spesielle tider, spesielt mtp. put/call ratio i US (laveste vi har sett i år).

Ligger inne med en Lower High på OSEBX på både daily og weekly chartet.
Så lenge ATH ikke utfordres ila. uken kommer trenden til å snu.

Dette er tydelig på 4-hr:

2 Likes

Vi er veldig sent i syklusen nå, betyr ikke at det går rett ned, men at en skikkelig korreksjon ligger rundt hjørnet. Det er nok ikke helt feil å takke for kaffen og la de siste smulene ligge igjen på bordet her

3 Likes

Det samme ble vel sagt i januar, februar, mars etc etc…

Før eller siden kommer det selvsagt en korrigering her, men spørsmålet blir da:

  1. Hvor mye har det gått i forkant?
  2. Hvem vet hvor i korreksjonen man skal handle seg inn igjen?

Hvor mange her dundret på med ny kapital i slutten av mars 2020? Slik jeg har lest trådene på det tidspunktet sa alle at det vi så i mars 2020 bare var starten på noe som skulle bli enda verre. Fasiten ble 50 - 100 % oppgang flere steder.

Tror en grei filosofi er å alltid være i markedet, men rebalanser og vekt risikoen fra tid til annen. Når man begynner å sette pensjonssparingen på hold fordi man tror det kan smelle rundt neste sving, da har man, synes jeg, altfor korte briller på. Pensjonssparing er månedlige innskudd, det betyr at det handles gjennom alle deler av syklusen, det er det geniale med månedlige innskudd.

13 Likes

FED likte dette.

Er enig i at man ikke bør sette pensjonssparingen på hold, jeg har bare gått fra overvekt aksjer til undervekt (fra 80%-30%). Tror det slår ut marginalt om veddemålet er feil og aksjemarkedet går opp 5-10% til herfra. Kommer til å vekte tilbake igjen når korreksjonen er unnagjort. Jo høyere man kommer, jo mer øker risikoen for en større pullback i mine øyne; spesielt sett i lys av at vi ikke har hatt en korreksjon på mer enn -5% siden januar i år.

3 Likes

Hva om korreksjonen ikke kommer før i 2024? :stuck_out_tongue:

4 Likes

Det er som med takras. Noen av oss ser at snøen og istappene henger overmoden utover taket. Men om det skjer om ti sekunder eller fem dager vet vi ikke. Oppgangen kan muligens fortsette til 2024.

Noen har jo sett dette siden 2015 :wink:

2 Likes

Veldig mange fikk rett i 2020… og kjøpte.

Kaller siste 1,5års oppgang for tidenes største bear-flag :joy:

1 Like

Bare å pakke sammen folkens, sjekk grafen til han Sanner.

Du tror vi fortsetter i 3 år til uten en korreksjon? Jeg vil påstå man har bedre odds i roulette :slight_smile:

1 Like

3,1% arbeidsledighet er vel kanskje ikke tegn på at ting skal til å krakke?

@Nocturne bare 2 år og 5 måneder til 2024! :stuck_out_tongue: Poenget mitt var vel heller at hvis vi går opp 10% for så å krakke 15% og så kjøper du når markedet har gått opp 5% igjen, så kunne du like gjerne bare sittet gjennom hele greia. Bunnene i slike krakk er typisk rimelig spisse, så med noe sånt som 3 dagers lagg på fond, hvis du ikke kjøper ETF, så er det ikke så hot…

2 Likes

Dette var hovedsaklig en morsomhet som jeg syntes var litt søt. Jeg er ikke så bekymret for Norge, annet enn at det vil følge etter makrobildet i resten av verden om USA skulle falle; noe jeg er mer overbevist om.

2 Likes

Ser ikke spesielt bearish ut dette heller:


5,4% arbeidsledighet er vel kanskje rundt medianen de siste 30 årene, og da er det fortsatt diverse tiltak som gjør det fordelaktig å være arbeidsledig såvidt jeg har fått med meg.

Lav arbeidsledighet er bear mtp pengepolitikk og inflasjon

Forsåvidt enig, men de må jo finne en vei ut av uføret som ikke fører dem utfor stupet igjen? Tror de heller lever med litt for høy inflasjon et år eller to i stedet for å strupe igjen nå og se arbeidsledigheten fly opp igjen. Denne tråden går jo basically ut på at de skal gjøre samme tabbe som i alle de andre bullmarkedene, dvs å strupe igjen så hardt og brutalt at det kræsjer.

Endel av inflasjonen vi ser nå er jo også et resultat av forsyningslinjer som er mer eller mindre brutt. Jeg antar at det går seg til i løpet av et års tid, så burde det få ned inflasjonen til greie takter.

Det har allerede tatt lengre tid enn jeg ventet å normalisere vareflyt og produksjon. Med ørten varianter av viruset og en utrolig treg utrulling av vaksinen når de først hadde en. USA er jo en fin joker sånn sett, med kjapp utrulling, men stor vaksineskepsis slik at de ikke er i nærheten av flokkimmunitet. Det kommer sikkert til å skape litt hikke, så 12 mnd var kanskje optimistisk? Også har du Afrika og Asia med veldig varierende grad av vaksinering.

1 Like