Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Det er over 10 millioner ledige jobber i USA ved sist rapport, så det er jo ikke slik at alle disse menneskene ikke finner seg en jobb. Arbeidsledigheten ville jo selvfølgelig vært langt lavere om det lønnet seg å jobbe. Så lenge de gir ut handouts som du sier, hvorfor skal man jobbe i det hele tatt?

Aksjemarkedet i USA er regulert av FED – og alle spillerne er inneforstått med at så lenge FED opprettholder nåværende støttekjøp, så vil det ikke kræsje; jeg ser ingen annen grunn til å kjøpe indeksene over dammen?

Om inflasjonen er forbigående gjenstår å se. Noe av inflasjonen er nok det pga. forsyningslinjene, men ikke alt. Powell selv innrømmet jo at «transitory» ikke betyr at prisene vil komme ned igjen, bare at stigningstakten vil avta.

Hvor lenge amerikanerne uten jobb kan leve med høyere priser når handouts tar slutt vet vi ikke, men det kan fort gå utforbakke for veldig mange mennesker der.

Global billionaire total wealth has increased more over the past 17 months of the pandemic than it did in the 15 years prior to the pandemic. Between 2006 and 2020, global billionaire wealth increased from $2.65 trillion to $8 trillion, a gain of $5.35 trillion. Meanwhile, The COVID-19 pandemic has pushed over 200 million people into poverty, according to estimates by World Bank researchers.

2 Likes

Hvis alternativet er dette, så forstår jeg deg. Da må renta gjerne fortsatt være på null. Spørsmålet er hva man gjør hvis en inflasjon blir liggende på 4-5-6 prosent lengre enn to år?

På 70-tallet ble inflasjonen stadig verre, men man bestemte seg for å ignorere problemet fordi det virket mest behagelig, Men inflasjonen forsvant ikke, den vokste til et snitt på 6,8 prosent gjennom hele store deler av tiåret. Det er ikke alle problemer som går over av seg selv. Men dette gjenstår å se. For hva jeg vet kan inflasjonen begynne å falle lenge før jul. Men det tror jeg ikke så lenge budsjettunderskuddet er historisk gigantisk kombinert med nullrente.

4 Likes

Hvis stigningstakten avtar til 2%, så er jo alt honky dory? Nå er det jo endel ting som f.eks. bruktbilpriser som vel har tatt helt av. Det er jo også en bransje som er hardt rammet fordi de har så store forsyningskjeder, gjerne på tvers av flere kontinenter.

De laveste lønningene i USA er jo svært, svært lave. Jeg tviler på at noe kollapser hvis disse blir pushet litt opp. La oss si at 20 millioner amerikanere går opp fra 10 til 15 dollar timen og de i snitt jobber 2000 timer i året. Det er bare 200 mrd USD /året i økte lønninger.

Eller så har du denne: Biden Administration Prompts Largest Permanent Increase in Food Stamps - The New York Times

Under rules to be announced on Monday and put in place in October, average benefits will rise more than 25 percent from prepandemic levels. All 42 million people in the program will receive additional aid. The move does not require congressional approval, and unlike the large pandemic-era expansions, which are starting to expire, the changes are intended to last.

2 Likes

Sålenge samtlige rørleggere og sykepleiere er blitt aksjeeksperter over natta, og hamstrer aksjer fortsetter dette opp såfremt renta på det overlånte huset holder seg særdeles lav. Nå er det jo buy the dip som gjelder, siden vi kun har en til to dager med moderat fall, ikke nok til å skremme. Den evige oppgangen er jo et resultat av ekstrem optimisme til videre oppgang, og er noe urasjonell. Når det først snur, så tror jeg i vil se de samme tendenser, der det blir vanskelig å sette fingern på nøyaktig hvorfor markedene stuper.

6 Likes

Får bare henvise til innlegget til @LinPiao - hvordan skal de få kontroll på inflasjon med 0 rente og budsjettunderskudd? Er ikke “verktøyene” Powell snakker om, når han får spørsmål om hva de vil gjøre med inflasjonen - nettopp å sette opp renter / stoppe støttekjøp av assets?

FEDs balanseregnskap har doblet seg i denne perioden, uten at arbeidsledigheten har gått særlig ned. Mao. virker ikke disse tiltakene som de prøver på, det eneste det medfører er at kapitalmarkedene blir overpriset, noe som igjen vil føre til en større korreksjon enn om de hadde satt inn håndbrekket slik de tenkte å gjøre i 2013.

Bankene svømmer i cash og har ingen steder å putte pengene, derfor har FEDs reverse repo fasiliteter stadig satt nye rekorder (tallene er enda høyere enn det denne artikkelen sier : )

Det er ekstremt mange faktorer som tilsier at FED burde bremse ned, og det fort, noen av dem har vi vært innom; rekordmange ledige jobber, rekordhøye aksjepriser, rekordhøy belåningsgrad osv.

Hva kan man summere alt dette til? Min umiddelbare tanke er at de ikke har noe valg. De kan ikke gjøre som Kina og slå ned på tek-selskapene og la markedene kræsje 20-30% fordi belåningen i systemet vil føre ALT utforbakke. Så inntil videre fortsetter dette narrespillet :slight_smile:

image

Peter Warren er inne på dette i sist episode av Tid er Penger, hvor han sier «du vet folk er nervøse når et fall på -2% beskrives som krakk i finansavisen».

… men både han og jeg glemmer en viktig ting; «This time, it’s different. Seriously…»

4 Likes

Hørt om Covid-19? :see_no_evil:

Gjeldstaket har vel slått til hvis jeg ikke tar helt feil? Så de kan ikke utstede ny gjeld?

Sammenligningen med Kina er jo kanskje litt spesiell når du kun går tilbake til slutten av 2019? Hvis du kjører tilbake til f.eks. 2010, hvordan ser det ut da? :stuck_out_tongue:

Når pandemien slo til for fullt i 2020 og det var full panikk så var det grunnlag for å gjøre det de gjorde, ingen tvil; vi visste veldig lite om hva dette var da, og hvordan det potensielt kunne slå ut.

Nå vet vi mye mer; skal man da fortsette i samme tempo fordi… Covid 19? :stuck_out_tongue:
Amerikanske medier skriver i dag at de antagelivis er ved peak infection av delta varianten.

image

Innen årsskiftet skal alle som vil ha fått vaksinen i USA og i mange andre land i verden.
Hvor lenge skal sentralbankene bruke pandemien som påskudd for støttekjøp mener du?

Mandatet til FED er “low unemployment og price stability” - førstnevnte har vi jo nå ifht. det du skrev om median arbeidsledighet de siste 30 årene, så argumentet om at “vi må støtte markedene til alle har jobb” kjøper jeg ikke.

Price stability - well, de har klart å **** denne opp ganske greit så vi trenger ikke å snakke om det.

“Full employment” er et påskudd akkurat som Deltavarianten er et påskudd for å fortsette å pumpe opp markedene. Det forundrer meg ikke om det kommer flere slike påskudd!

Hvorfor?

Fordi de ikke har noe valg! :sweat_smile:

Sammenligningen med Kina er jo kanskje litt spesiell når du kun går tilbake til slutten av 2019? Hvis du kjører tilbake til f.eks. 2010, hvordan ser det ut da? :stuck_out_tongue:

Sammenligningen med Kina var ikke for å se på historiske tendenser, det var bare for å gjøre et poeng ut av hva som vil skje når sentrale myndigheter (eller i dette tilfellet FED) trekker seg ut av av markedet. Ser du for deg noe annet scenario enn det som vi ser hos tekselskap i Kina nå?

Det gjør ikke jeg, og derfor mener jeg også at de har malt seg inn i et hjørne de ikke kommer seg ut av uten at det blir noe søl på veien. Jeg får ikke helt tak i om du mener noe annet?

2 Likes

De må jo begynne en gang, men som jeg skrev på starten av denne diskusjonen:

Mens det ser ut som du argumenterer for at det burde komme et krakk fordi de struper til for hardt, for fort :stuck_out_tongue:

1 Like

Ikke nødvendigvis: hvorfor falt S&P sist uke? Var det noe spesielt som skjedde 17.08?

Kanskje dette?

Legg merke til at han sier “reasonable” - han sier ikke at de skal…

Men bare det faktum at de sier det er “reasonable” førte til et fall på -2.5%.
Når de faktisk gjør det, det er da jeg tror det går utforbakke, det har ingenting med hvor fort de struper igjen, bare det faktum AT de struper igjen vil være nok på dette stadiet :wink:

Det er vel en rimelig tolkning av siste FED-uttalelse at dette starter i desember - hvis ikke…osv.

Min antagelse er at det starter 1-2 måneder etter at årets statsbudsjett i USA vedtas og gjeldstaket økes, som jeg har skrevet før. Det er politikerkampen FED ikke ønsker å blande seg inn i.

6 Likes

image

2 Likes

SEC Chief Warns ‘Clock Is Ticking’ on Delisting Chinese Stocks

Tror det nærmer seg storsmell.

4 Likes

Ja, det ser heftig ut. Men det “hjelper” ikke se på en graf med lineær skala i et hundreårs perspektiv :stuck_out_tongue:
Husk at 10% av 10 er 1, men 10% av 1000 er 100!

3 Likes

Før proppen trekkes ut

  1. Det fanges opp i indeks. Ett stort selskap som Amazon er i indeks, og verdiøkningen på Amazon gjør at indeks går mye opp, mens 100 konkurser i småselskaper som ikke er i indeks ignoreres.
  2. Ja, det måler økning i selskaper som inngår i indeks og ikke alle andre selskaper som ikke er i indeks.
  3. En indeks er en verdi, si 100. Når ett selskap går inn, og ett annet går ut, så står indeks stille. Men videre utvikling fra dagen etterpå måler kursen på selskaper som er i indeks fra neste dag - og tar da med seg det nye selskapet som kom inn i indeks, og ikke det gamle selskapet som gikk ut av indeks.
4 Likes

Har vært lite aktivitet. Har startet eget selskap siste, blitt butikk eier :+1:t2:.

Men jeg har aldrig vært mer sikker i min sak at det og være investert i markedet nå er galskap.
Jeg leste alt i denne artikkelen (2 ganger så bra var den)og varsel lampene blinker over alt. Men som de forklarer too big too fail… men når det ryker vil det bli ille.

CASH IS KING…….

6 Likes

Enig i at artikkelen er bra, han fremlegger bear caset på en eksemplarisk måte. Samtidig enkelt å forholde seg til at det bare er en faktor markedet lener seg på nå. Ser også det ikke er så store forventninger til Jackson Hole og talen til Powell på fredag, desto mer spennende :blush:

1 Like

Jeg tror de ikke tørr noe annet enn og gi full gass. Leste vel at siste uken er de største QE gitt noen gang… nei vi får bare sitte og se på.

Husk du taper aldri penger hvis du ikke er i markedet… (selv om du ikke tjener så er det en annen sak)

2 Likes

Et blogginnlegg jeg synes var bra:

2 Likes