Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

1 Like

Ja, de følger hverandre selvfølgelig temmelig tett.

Men når man investerer i et instrument som tracker en indeks, så virker det for meg mer naturlig å følge med på selve indeksen.

1 Like

Poster en markedskommentar fra et av fondene jeg sitter med. Dette fondet har levert meravkastning i forhold til MSCI ACWI på over 13 % siste 5 årene, og klarte faktisk et plussresultat i 2018.

Jeg synes de oppsummerer godt hva man bør ha i vente fra markedet.
Dette er deres Outlook-kommentar:

image

Vi har jo tatt frem denne med jevne mellom rom her på Bjørnetråden vår. At strikken til slutt ryker er jo Stort sett sang (Men ikke enda), men nå med oppdaterte nummer er det 238% i forhikd til GDP over 90% over trenden. Og det som er sagt er i 2008 ble alt løst med og låne mer penger. At markedet reagerer tregt er jo ett faktum, men at det har holdt på en god stund er enda en fakta.

Det som er artig er og at Corona som betydde at hele verden stengte ned knapt nokk vises på denne grafen, det er bare en liten linje… (Ingen konsekvens i det hele tatt ?)
Egetlig har vi lånt oss opp siden 2008…

Og så til siste (Link 2) Selv om inntjening har vært veldig bra i Q2 er P/E fortsatt over 21 og det er etter at alle selskapene har fått solgt hele varelager og det er mangel på flere vare og lange leveringstider. Så invester 100 kr i dag men du må vente 21 år på og tjene 100kr tilbakers. Det er vel ikke ett godt bet.

2 Likes

Mange av disse bjørnete grafene har forsvinnende lite meningsinnhold i all den tid de ikke tar høyde for økningen i pengemengden? Mitt inntrykk er at det er gjennomgående.

Pengetrykking påvirker ikke gdp (det øker vel ikke produktiviteten i ett land) ja det øker kjøpekraften og vil derfor ha en direkte effekt på buffet indikator. I og med det ikke øker produktiviteten vil det si at det ikke blir flere varer og kjøpe men alt blir dyrere per vare og selskapene tjener mer i begynnelsen helt til folk ikke har råd og må ha mer lønn.

Nå gidder ikke folk og jobbe for minstelønn for alt blir dyrere.

Så jeg vil si pengetrykking vil jeg si påvirker, det vil øke inflasjon som vil øke renter, men alt tar tid nå er vi vel på 2 kvartal med inflasjon og nå starter nokk lønningene og stige og innen q4 vil effekten komme. Da bør PE gå ned sammen med aksjekurser…

Betydelig oppgang for amerikanske boligpriser

Boligprisene i 20 storbyområder i USA steg 19,1 prosent i juni på årsbasis, ifølge S&P Case-Shiller-indeksen.

Ifølge Trading Economics var prisene ventet å stige 18,5 prosent.

Amerikanske boligpriser var opp 1,6 prosent i juni, sammenlignet med måneden før, opplyser Federal Housing Finance Agency (FHFA), ifølge Nyhetsbyrån Direkt.

Lower high i OMXen

1 Like

Hvorfor akkurat omx?

Det er den jeg vedder imot (xact bear)

1 Like

Problemet er at det er relativt sannsynlig at vi går inn i en ny vinter med nedstenginger, reiserestriksjoner, og at staten legger lokk på forbruket gjennom tiltak for å dempe pandemien. Samtidig vil man nok da måtte sette inn nye stimulus- og støttepakker, for det har jo vært uproblematisk så langt.

Jeg er ikke uenig med scenarioet ditt hvis man finner ut at man bare kan kjøre på og åpne økonomien og leve med pandemien som en sterk variant av influensa. Men jeg tror det er relativt stor sjanse for at vi får en ny vinter med strenge tiltak (da jeg tror dette er mer sesongbetont enn mange liker å snakke om). I så fall vil pengeflyten falle som en stein igjen, og dette demper inflasjonen så vidt jeg forstår det.

I det store og hele tror jeg man skal anta at det som har størst sjanse for å stoppe inflasjonen og “kreve” mer stimulus/støttepakker er hvis pandemien ikke er over, og man skal kjøre på med sterke restriksjoner gjennom kommende vinter. Hvis det derimot viser seg å være falsk alarm, og man kan åpne samfunnet, reisevirksomhet, osv, så tror jeg på ingen måte inflasjonen er “midlertidig.”

Og man kan jo lure på hva som skjer med aksjemarkedet hvis vi får en ny periode på 4-5 måneder hvor folk ikke har noe annet å bruke tid og penger på enn å sitte på hjemmkontoret og spekulere i aksjer.

ps: i så fall antar jeg inflasjonen vil gå til himmels neste sommer i stedet.

3 Likes

Blir ikke samme strenge nedstengning selv om smitten øker, siden helsevesenet ikke får samme kapasitetsproblem nå.

1 Like

Enig i det. De fleste vil ha fått dose to innen utgang av september her til lands. I USA har du såpass mange antivaksere at der kan sikkert situasjonen bli en annen?

Børsen ned nesten - 1.5% i dag.
Minikrakk på gang? :joy:

2 Likes

I usa? For vaksineskepsisen er rimelig høy der og uten tiltak vil det smittes utrolig mye flere på ganske kort tid. R=2 i Norge. Hvordan blir det i usa uten tiltak?

Porteføljen fikk i hvert fall en melt up i dag, +5,79%! Bare 7% under ath da :see_no_evil:

Vaksineskepsisen er vel høyest i grisgrendte strøk, men i storbyene som gjerne rammes hardest er det mange som vaksinerer seg.

1 Like

Bor i en bitteliten by selv og 1., 2. Og 4. klassen på barneskolen hadde smitte. Det er ingen tvil om at “alle” vil få det. 74% vaksinegrad vil si 26% som blir smittet uten vaksine. Hvor kjapt vil det gå? To måneder uten tiltak?

Det er jo neppe jevnt fordelt i befolkningen på alder da, så dersom mange eldre vaksinerer seg går det bra

Du må ikke etterlyse heisen… :thinking:

“Hovedindeksen falt totalt 1,46 prosent til 1141 poeng. Dagens harde fall utsletter all oppgang Børsen har hatt den siste uken, og er på nivå med sluttkursen mandag forrige uke”.

Kjenner du sykehus innleggelsesgraden for usa? Hvis man tenker at det er null tiltak og alle blir smittet på 2mnd, hvor mange er da på sykehus?

1 Like