Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

OUCH…

3 Likes

Min bekymring er at korona er mer sesongbetinget enn folk liker å tro, og at vi derfor får problemer kommende vinter. Det gikk bra med korona i fjor sommer, og denne sommeren, men vinteren 2020, og 2020/201, var det verre med. Jeg er usikker på om man skal applaudere slutten på pandemien før man ser hvordan det ser ut mot nyttår.

Det som beskytter mest mot korona er å være ung og frisk og i god form, deretter å ha vært smittet tidligere, på tredjeplass har vi det å ha blitt vaksinert, og det beste er selvsagt å kombinere alle tre.

Av en eller annen grunn, mulig noen historienerder vet årsaken, så er det stor skepsis blant afroamerikanere til å stole på myndighetene og la seg vaksinere. De har fortsatt i stor grad en “vent og se” tilnærming til vaksine. Mens de største skeptikerne, voksne hvite folk, gjerne med dårlig utdannelse og/eller inntekt, under 50 som stemmer på republikanerne, er i majoriteten av de som bare ikke vil ha vaksine - uansett.

Kurvene har jo i stor grad flatet ut sånn jeg ser det.

However, in most reporting states, the share of vaccinations received by Black people is smaller than their share of deaths. For example, in the District of Columbia, Black people have received 43% of vaccinations, while they make up 56% of cases, 71% of deaths, and 46% of the total population.

Overall efforts to increase vaccinations may help to reduce racial disparities in vaccination rates, as Black and Hispanic adults make up a larger share (41%) of unvaccinated adults who are open to getting a vaccine (those who want to “wait and see” how the vaccine is working for others) compared to their share of unvaccinated who say they will “definitely not” get the vaccine (26%). In contrast, those who say they will “definitely not” get a COVID-19 vaccine are overwhelmingly White adults—65% of the group compared to 50% of the “wait and see” group.

Hender jeg ser på fox news, og cnn, når ting skjer. I hele sommer har fox news skiftet til at stort sett alle som jobber der sier “gjør som doktoren din sier, men jeg har personlig valgt å ta vaksinen” konstant. Det virker ikke som om det har endret holdningen blant disse folka. Og de tror heller ikke på Biden/demokratene, så jeg er ikke så sikker på at de vil ombestemme seg de neste par månedene. Hvis det at fox news snakker positivt om vaksine, og Trump sier folk skal ta vaksine, ikke endrer på holdningene så … tja?

Man kan jo fint koble dette sammen, og så logisk konkludere med at folk under 50 med lav inntekt/utdannelse, spesielt republikanere og svarte, er generelt skeptiske til vaksine. Og det virker som om denne skepsisen sitter ganske langt inne hos mange.

Da blir spørsmålet litt, hvor ille er det for samfunnet hvis man lar smitten løpe løpsk i en sånn situasjon og lar folk ta ansvar for egen helse - selv om det betyr unødvendig mange dødsfall? Og er man villige til å gjøre det gjennom vinteren?

Jeg har ikke konkludert med hva jeg tror vil skje, men jeg har i hvert fall konkludert med at jeg tror dette er en signifikant riskfaktor som har potensialet til å fortsette å skape store problemer (men da også dempe inflasjonen).

1 Like
2 Likes

Mmm, lurer på om noen luktet det før close i dag eller ikke. Blir spennende å se i morgen på oljerelatert.

2 Likes

Når skjedde det sist? 2008/2009? Kjører de på den visen igjen?

Hele oppgangen siden 2009 er basert på QE.

3 Likes

Poenget mitt er vel at jeg tror markedet vil kræsje av en annen grunn enn en 2008 repeat.

Når det vil kræsje? Hvem vet. Det har vært mye prat om at det har blitt trukket mye penger ut av markedet og at retail kjører det nå. Vel, jeg tenker det skal godt gjøres å kræsje hardt når det er masse penger på sidelinjen?

3 Likes

HELE oppgangen? Så uten QE kommer vi helt ned dit igjen :thinking:

Det er alltid mye penger på sidelinjen, når noen kjøper aksjer så er det noen andre som selger, dvs pengene du setter inn er det noen andre som tar ut og må holdes et eller annet sted eller sendes videre til nestemann som en varm potet.

1 Like

Helt enig der. Det er nok de som ønsker seg kræsj som brøler høyest om det.

Ser man på ulike markeder og sektorer er det stor forskjell i hvor “overpriset” ting er. Selv Nasdaq med dagens prising vil gi bedre avkastning de neste ti årene enn alternativer som PM osv… så det er ikke rart at de som ønsker å tjene penger på kræsj maser om at det vil skje. De venter på en ny inngang og ser veldig dumme ut om de venter forgjeves.

Buffet indikatoren er veldig rar da den ikke fanger opp hvor stor andel av verdiskapningen som er fra unoterte selskaper og hvor mye som er fra børsnoterte. Tror den blir for enkel når tidsskalaen blir lang.

1 Like

Legg til element om earnings versus risk free interest rate og man har enda en viktig faktor som må iberegnes i verdsettelsen av markedet.

Ønsker man billige aksjer målt på PE er det bare å flytte kapitalen til emerging markets. Der får 3 man selskaper til prisen av 1 peer i US.

2 Likes

Slik var det også før. Dette tenkte jeg i 2015 og. Spredte penger ut på fond fra østeuropa, vietnam, afrika/midtøsten, Brasil osv. Det har ikke vært en fest for å si det slik. Tok for kort tid siden pengene tilbake til norske investeringer når jeg begynte å tro at kronen kan styrke seg kraftig. Ønsket ikke børskrakk og valutasmell på toppen av hverandre.

1 Like

Det er ikke unormale svingninger pga volum i derivater som følger f. Eks “bear obx” Den følger bare indeksen i forhold til evt giring hvor f. Eks Nordea eller annen bank er motpart, og ikke etter etterspørsel i papiret

1 Like

Første person jeg har hørt si “Fight the FED” :sweat_smile:

Jeg tror de blir nødt til å trappe ned basert på nøkkeltall som kommer denne måneden. Det er mange stemmer som nå roper at inflasjonen kommer til å løpe fra FED. Spesielt boligprisene i USA er jo rekordhøye, samtidig som mange står i fare for å havne på gata.

2 Likes

En veldig trist utvikling i USA: TikTok (beklager TikTok link, men syntes den belyser problemet ganske spot-on)

Ser støtt og stadig at de skrives om at “det finnes jo masse jobb i USA, bare late folk som ikke vil jobbe”. Det blir et ganske stort problem når vinninga går helt opp i spinninga, mange er jo helt og holdent pressa ut fra å kunne bo der jobbene finnes. Powell farer med løgn når han sier at lønningene stiger i tråd med økonomien.

4 Likes

Tror du burde lese det han sier, ikke det du får gjenfortalt? Lønningene øker med samme takt som 2%-målet, mens inflasjonen har vært vesentlig høyere.

image

image

Ref: Speech by Chair Powell on the economic outlook - Federal Reserve Board

Jeg synes det virker som folk bruker “alle” andre enn Powell som kilde når det kommer til å vurdere hvor veien skal gå videre. Som er litt rart, ettersom det er Powell som styrer FED? :stuck_out_tongue:

image

Så, joda, det er inflasjon nå, men ikke en bred, generell inflasjon, men inflasjon pga pandemien og forstyrrelser av forsyningslinjer som har redusert tilgang og økt etterspørsel og gjenåpningen som nå i et 12- måneders perspektiv får med seg økning i f.eks fly/hotellpriser, men ikke nedgangen i disse.

Så, FED, som ser bak inflasjonstallene grundigere enn de overordnede tallene som blir dekket i avisene, så er det lite som tyder på varig, høy inflasjon.

Men, selvfølgelig, man kan velge å si at FED er ubrukelige og ikke vet hva de holder på med. Har jo skjedd tidligere? Spørsmålet er om man tror de ikke har lært? :stuck_out_tongue:

Tror du velger å ikke se det realistiske bildet. At tallene de viser til er sikkert helt riktige, MEN det har veldig lite å si med 2% økning på en årlig lønn på $34,500 (avg. service worker) med $1100 (avg. rent cost 1 bedroom apt) i husleie, når husleia i tillegg skyter opp med en median på 11,4%. Legg deretter på den utløpte eviction moratorium beskyttelsen. Powell prøver å male et rosenrødt bilde som er helt virkelighetsfjernt. Det er bare å se hva “vanlige” folk opplever i landet for å få et ganske bra bilde av at de har store økonomiske problemer.

4 Likes

For meg, så ser det ut som han skriver det samme som du sier om at dette treffer “service worker” hardere, akkurat som du skriver:
image

Men du ønsker bare å ignorere at det blir nevnt?

These are challenging times for the public we serve, as the pandemic and its unprecedented toll on health and economic activity linger. But I will end on a positive note. Before the pandemic, we all saw the extraordinary benefits that a strong labor market can deliver to our society. Despite today’s challenges, the economy is on a path to just such a labor market, with high levels of employment and participation, broadly shared wage gains, and inflation running close to our price stability goal. Thank you very much.

Jeg leser det han skriver, og deres oppkjøp av gjeld og assets har på ingen måte bedret de økonomiske utsiktene for andre enn de på toppen. “uff de fattige fikk det enda litt tøffere” … sympati checklist - checked, moving on.

1 Like

Ser du endrer argument etterhvert som jeg avviser påstandene dine? :stuck_out_tongue:

Men ja, i USA og i resten av verden, så kommer de rikeste ut best. Det er vel de fleste enige. Men det er en diskusjon som ikke helt hører hjemme i bjørnetråden? :stuck_out_tongue:

Globaliseringen er mye av årsaken til at de rikeste blir rikere. Det lar selskaper shoppe rundt etter beste land å skatte til og lavest lønninger å produsere i og har gitt oss et race-to-the-bottom på skattelegging av bedrifter.

2 Likes