Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

At Powell sier at de svake er rammet hardere avviser at han ikke prøver å male et rosenrødt bilde av økonomien? Hele talen hans går på å prøve å dysse ned og berolige at de har kontroll, og at “tiltakene” fungerer.

Du er enig med Powell, og mener at inflasjonen vil være forbigående? Jeg mener han underrapporterer og unngår å belyse hva som skjer i økonomien deres, og at inflasjonen i landet kan vedvare lenger enn de spår, da de har bommet grådig så langt, og stagflasjon er på menyen.

7 Likes

Du drar nå opp huspriser (asset) inn i inflasjonsspørsmålet? Du vet det ikke er med i inflasjonsmålingene ettersom disse svinger rimelig kraftig?

Tror jeg lar det ligge der. Jeg har fått frem mitt poeng

Kostnad ved å bo er en av de tingene som nok er ganske misvisende både i CPI og PCE da home owner’s equivalent rent mest av alt fungerer som en stabiliseringsfaktor på indeks, og dette vektes ganske høyt.

Så generelt enig i at rapportene rundt inflasjonstallene i praksis underrapporteres, men det er sånn man gjør det, og jeg tror at mer stabile tall - i seg selv - er en positiv faktor fordi det gir inntrykk av at man har mer kontroll enn man i realiteten har, og at svingningene er mindre enn de ellers ville vært, både opp og ned. Noe som gjør sjansen for at man tar for raske beslutninger basert på kortsiktige data mindre.

Men det er rimelig irrelevant å sammenligne inflasjonsmål med assets. FED har da tydelig vist at de ikke har fokus på prising av eiendeler, uansett om det er bolig, krypto, aksjer, rolex, kunst, baseballkort, NFT, eller whatever. De sier innimellom at de er bekymret for at det kan bli bobler, men - det er helt åpenbart at fokuset deres er på helt andre steder.

2 Likes

Mer elendige økonomiske nyheter fra USA i dag = Bull for aksjemarkedet :crazy_face:

1 Like

Det sier seg selv når powell sier at de vil ha konsist gode jobbtall for å starte “taper” og jobbtallene kommer ut elendige + dollaren reagerer ned. Bull over hele fjøla da

2 Likes

Jeg tror ikke det blir noe tapering. Hvordan skal USA håndtere statsbudsjettet dersom ikke renten holdes nede?

4 Likes

Renten er det nok lenger til de rører, men i første omgang er det snakk om tapering av obligasjonskjøp som har vært rundt 120B$ i mnd. Kanskje en reduksjon til 80-100 i første omgang? Tror uansett ikke det blir i år med delta versjonen som herjer, og sannsynligheten for konsist gode jobbtall for resten av året ser jeg på som usannsynelig. Er ikke nok med f. Eks 1 mnd med gode tall for en evt taper sånn jeg leser det, men flere mnd med tydelig fremgang

Powell kommer heller ikke med noen konkrete tall/prosent forbedring de vil ha for å starte med en evt reduksjon. Så for meg virker det ikke som de er i særlig hast med å redusere noe som helst.

Galskapen nå er jo at en liten reduksjon vil utløse et ganske heftig fall i markedene? Til lenger de venter dess større fall?

1 Like

Som sagt, tror ikke det blir noe tapering. Synes det er vanskelig å se for seg at det blir en realitet.

Hvis det blir taper tantrum så blir det QE igjen.

Jeg er enig i det. Er veldig mange i den båten som tror på evt tapering etterfølgt av QE herfra til månen :roll_eyes::joy: med følgende større inflasjon og devaluert dollar?

Tror du sentralbankene har lyst å ta livet av inflasjonen nå når den har begynt å ta fart?

Utad vil de, men innad? Nope :+1:

Verden er blitt sprø.

image

3 Likes

Har en ubehagelig stor shortposisjon fordelt på x indekser nå, så får vi se hvor dette ender. Its only money, right?

4 Likes

Har da vært slik lenge.

Bra = Sinnsykt bra.
Drit = Kan bare bli bedre.
Sykt drit = Renta er lav og brrrrrrrr…. så opp skal vi.

1 Like

Omg. Teller inflasjonen på strømprisene :flushed:


3 Likes

:upside_down_face:

2 Likes

Ja, strømpris teller