Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Er vi ikke litt forbi det å bruke smittetallene som argument for nedgang på børsene? Se for eksempel statistikk fra Sverige.

2 Likes

Er vel rundt 120 mill uvaksinerte i usa. Veldig høy vaksineskepsis. Jeg er litt spent selv. Godt å se det er så få vaksinerte som blir lagt inn.

Man skulle nesten tro at vaksiner fungerer :thinking:

2 Likes

Da kombinert med boligpris økning, bensin pris økning, materialer og renter…. Norge kommer til og bli dyrt om 2-3 mnd da blir kanskje appetitt på aksjer mindre.

Strøm opp 1500% fra 10 øre til 150 øre og nå er jo det drivstoffprisene og for oss med el bil. + bom på elbil + veiavgift på el bil 2000kr :flushed:

Altså, i Midt-Norge betaler man en helt annen pris for strømmen enn hva du viser til der. Hvis man ønsker å skape ett urealistisk inntrykk med selektiv informasjon så skaper ikke det tillit hos meg.

Jeg følger tråden for å fange opp de virkelige tegnene for mulig forestående korreksjon - ikke krigstyper:)

1 Like

USA nærmer seg sin delta topp, trolig i løpet av de neste par ukene:

Nærmer seg nå folkens :bear: :clock12:

1 Like

Likte denne her. Powell wedgen.

3 Likes

Dette er prisene jeg personlig betaler i dag vs 12 mnd siden. (Tibber flytende strøm)+ avgifter og nettleie. Og de sier det skal holde seg til vinteren.
Jeg var og i butikken og kjøpte 2x4 Toms materialer her i sommer og betalte 38.90kr per meter og fir 1 år siden betalte jeg 18.90kr

Så kun fakta fra Stavanger priser. Antar det ertilsvarende rundt i hele Norge

2 Likes

Verken strøm eller trelast er det samme over hele landet, er 5 innenlands regioner i strømmarkedet. Og både strøm og trelast priser oppfører seg annerledes straks du krysser dovre. Har nok med “logistikken” å gjøre på begge deler. Og for stor tung ting (les: f.eks trelast), vil distribusjonsfrakt fort forårsake lave priser der det er volum (altså byer) og høyere priser allerede 20-30km utenfor byene om det skulle være “utenfor” E6

Svindel.

image

3 Likes

Jeg har null peiling på teknisk analyse og har egentlig ikke lest meg opp på makro i hele tatt annet enn det jeg har sett her inne, enda jeg ikke leser alt… Skjønner veldig godt er NASDAQ har gått noe inn i hampen ut fra tidligere, men har egentlig OSE vært så ekstrem?

Beklager håndtegnede linjer :wink:

Personlig har porteføljen min gått noe helt vanvittig i 2021, og skutt ekstra fart fra juli… Og selv om det er mye advarsler ift vekst aksjer så er mine 4 hovedaksjer egentlig vekst aksjer alle… Har vurdert å ta bort de mindre postene mine, for å ha litt i bakhånd om hovedaksjer faller - for å lang sikt har jeg veldig troen på de 4, så tenker å øke om de faller… Så hvordan tror dere en korreksjon eller “et jæv*** krakk” (som noen her sier) vil slå ut på aksjer som gjerne går litt under radar enda? Vil de få bank pga volatilitet? Er det slik at ALLE aksjer vil bli påvirket pga psykologi / domino effekt?

Noe annet som jeg ikke har merket noe snakk om her inne (beklager om det har det), men det har vært snakk om rekordmange noteringer på børs det siste året i Norge - kan dette ha ført til at OSE ser unaturlig bratt ut siste året, selv om enkelt selskaper gjerne har hatt en mer naturlig vekst?

Vet noen om det også har vært rekordmange noteringer i USA?

Regner med at alle har fått med seg denne, selv om den ikke er spesielt bjørnevennlig?

Stikkord:
Rå inntjeningsvekst
Lave renter
Vaksinering

2 Likes

Vanskelig å forestille seg i Mars 2020 da vi nesten strøk 2000 på S&P500 at vi i august 2021 skulle passere 4500 og det omtrent ikke skal ha noen ende.

1 Like

Blir det ny ATH i dag eller blir det ikke før i morgen?

1 Like

Hvorfor ikke ny ath idag, og imorgen :slight_smile:

2 Likes

Også en mulighet så klart!

Utrolig snilt av FED å garantere gevinst. Man kan rett og slett ikke tape.

1 Like

2 Likes

Jo da, det er bare å være permabear nok det, så taper man hver dag :wink:

1 Like