Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Indeksene ser absolutt boblete ut. Hva er det de pleier å si, man kan forvente mellom 5-10% i indeks årlig? Hvor mye har ikke indeksene gått siden Covid bunnen?

Det er nesten 1 år siden en - 5% korreksjon i S&P. Put to Call ratio og Vixen stabber nær nye lows. Læreboken tilsier at dette er rigget for risk-off men vi ser ikke det i chartene enda. Veldig spesielle tider! :thinking:

Verste er at crypto markedene stiger no jævlig nå også. Det er så jævla mye penger som sitter løst for tiden og jeg hater at noobs tjener så jævla mye penger på crypto. Jeg har selv tapt mye der fordi jeg kjøpte high og solgte på bunn. Nå er markedene mye høyere enn da jeg kjøpte til og med. Er ikke til å tro.

1 Like

Trøsten for de som venter på en korreksjon er at jo flere som er long, jo færre vil det være til å kjøpe når det korrigerer. Derfor kan det gå fort. Historisk har ikke september / oktober vært gode måneder, så skal vi få en korreksjon i det hele tatt, så vil det skje ila. de neste 8 ukene.

Til og med noen Bulls klør seg i hodet… :upside_down_face:

2 Likes

Det har vært skrevet mye om tapering i USA her. Men ECB kan allerede torsdag kunngjøre at det månedlige kjøpet av verdipapir kan bli redusert fra 80 til 70 milliarder euro og at taperingen skal fortsette utover høsten og vinteren.
Kilde: Dow Jones siterer Barclays vurderinger.

1 Like

Denne saken har ikke fått mye oppmerksomhet i media så vidt jeg har sett,
men den er interessant å følge med på!

Utdrag

Worries surrounding Evergrande, which has been scrambling to raise funds to pay lenders and suppliers, have grown into broader concerns that a debt crisis could send shockwaves through China’s banking system.

Evergrande’s debt pile, which now exceeds $300 billion, has become wholly unsustainable. With President Xi Jinping continuing to stand firm in his policy of stamping out moral hazard from China’s financial markets in recent weeks, investors’ hopes of a government bailout have faded precipitously.

With Evergrande circling the proverbial drain, some investors have shifted their focus to another question: Could Evergrande’s collapse precipitate a wider financial crisis in China?

1 Like

Rart å si at Kina gjør det rette, hvordan skal et kapitalistisk system fungere - om man til stadighet skal redde selskaper fra konkurs, med statstøtte? Ironisk at man ser at Kina omfavner reel finansiell kapitalisme, som innebærer risiko, bedre enn dagens USA.

Veldig “high-level” tolkning selvsagt …

3 Likes

Norge gjorde det samme med Kredittkassen på 90-tallet og Island gjorde det samme med hele banksektoren i finanskrisen. Etter finanskrisen så økte staten kravene til egenkapital i Norge.

Du mener dette er det samme som USA gjør i dag?

Nei, hvordan leser du det av kommentaren min?

Federal Deposit Insurance Corporation (FDIC) closed 465 failed banks from 2008 to 2012.

Sånn hvis du tror USA redder alt av banker :slight_smile:

USA gjør ikke det samme. Den norske staten overtok eierskap til Kredittkassen.

I USA bare gir man dem masse skattepenger.

Du sier Norge gjorde det samme, jeg sliter bare med å se hva du mener er “det samme”.

Hva er det du prøver å få frem? De bistår en god rekke selskaper til å fronte seg selv som verdens frie marked.

Buy the dip guys!

1 Like

Hvem skal kjøpe dippen når alle er “all-in”?

1 Like

Nye Lehmans i Kina?

EVERGRANDE: Vi har tidligere nevnt at det enorme kinesiske eiendomsselskapet med noe sånt som NOK 2500 milliarder kroner i gjeld er i problemer. I går ble obligasjonene til selskapet suspendert etter et stup i verdi på 25%. Obligasjonene er også blitt nedgradert noe som gjør det vanskeligere å bruke disse som sikkerhet i markedsoperasjoner.

1 Like

Ser eg la ut feil link oppe i tråden, men han fyren her har vert på Evergrande ballen lenge

2 Likes

Supply chain problems being created by the coronavirus and its variants does raise that stagflation possibility, Matt Maley, chief market strategist at Miller Tabak + Co, told clients in a weekend note. “If/when it does, both the stock market and the bond market are going to react in a very negative way (and probably very quickly),” he cautions.

Maley has another warning for investors in our call of the day , as he ticks off a list of “strong similarities” between stocks now and the heady markets of 1999, 2007 and 1929. He’s not saying we’re going to see a bear market such as what transpired around those years, but thinks an “inevitable deep correction,” is more likely than most of Wall Street expects.

2 Likes
2 Likes

Det er noen uker til vi får budsjettet og krangelen om gjeldstaket i USA. Tror man må vente på en event for at noe skal skje nå, ting vil ikke sprekke av seg selv, folk må ha ett incentiv for å selge - utenom å kjøpe dippen.

Det er bortimot null andre fornuftige ting å investere i.

Det hypotetiske spørsmålet er: spiller det noen rolle om inflasjon er 1% eller 5% eller 9% hvis du har null alternative steder å plassere pengene dine på kort sikt?

3 Likes

Tror mange ønsker å eie gull i så fall for å bevare kjøpekraft

1 Like