Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Oil price increases are generally thought to increase inflation and reduce economic growth

5 Likes

Dagens kommentar, etter close USA. Herlig ironisk:

Uken har imidlertid vært turbulent, preget av krisen til det gigantiske og gjeldstyngede kinesiske eiendomskonsernet Evergrande, og av den amerikanske sentralbankens planer for å dempe støttetiltakene som har holdt markedene oppe under korona.

– Denne uken lå an til å bli livlig og har ikke skuffet. «Buy the dip» lever i beste velgående ser det ut som, ettersom Evergrande forblir utsatt, sentralbankene ligger an til å stramme inn og bekymrer seg stadig mer for at inflasjonen ikke er like forbigående som de trodde, sier Craig Erlam, senioranalytiker i valutamegleren Oanda ifølge Bloomberg.

Liten heads up:

Kina har nasjonal ferie fra 1. oktober (fredag kommende uke) til torsdag uken deretter. Det vil si at børsen er stengt fredag, mandag-torsdag uken etter (1. til 7. oktober).

http://english.sse.com.cn/start/trading/schedule/

Dette er en lang offisiell ferieuke, og hvis investorer frykter at det kan komme negative nyheter fra Kina i denne perioden (så markedet får tid på å fordøye nyheten) kan man potensielt forvente en del risk off mot slutten av neste uke. 1. oktober er også dato for eventuell nedstengelse av den føderale staten i USA men jeg er 97% sikker på at de unngår den nedstengingen (eller hvis det blir en nedstenging, så varer den bare over helgen fra fredag til mandag - så politikerne får demonstrert “alvoret”).

Jeg tror at USA og ikke Kina styrer verdens børsmarkeder, så jeg har ingen tro på at det blir ett krakk utløst av frykt for hva Kina kan finne på, men litt økt usikkerhet og volatilitet kan man kanskje forvente onsdag etter lunch til fredag neste uke hvis ikke disse tingene løses først.

Blir demokratene enige om budsjettet seg i mellom og får det vedtatt er frykten over for min del, da gir jeg nok faen i Kinas eventuelle problemer :slight_smile: Men tenker at flere usikkerhetsmomenter samtidig kanskje kan trekke i negativ retning så lenge ingenting får en løsning.

6 Likes

Fra en mail jeg abonnerer på, fra Richard Duncan.
Han har en meget god track record. Han advarte bl.a før 2008.

The Liquidity Tsunami Is About To End Abruptly

On March 6th this year, Macro Watch published a video called “Liquidity Tsunami May Drive Asset Prices Much Higher”. It argued that during the months ahead Bank Reserves would surge, and that the related Liquidity surge would drive asset prices much higher. That has been a recurring Macro Watch theme since then.

Since March 6th, the S&P 500 index has risen by 16% and existing home prices by 15%. Only Gold has disappointed. It has risen just 3%.

Now, however, it appears that the Liquidity Tsunami that has been pushing asset prices higher is about to come to a very abrupt end.

The Fed gave notice this week that it is likely to begin Tapering soon and aggressively.

That, combined with the Treasury Department’s plan to build up its cash in the Treasury General Account, suggests that the firehose of Liquidity that has driven asset prices sharply higher since March 2020 is about to be turned off.

If so, the steady appreciation of asset prices that investors have grown used to is likely to slow down and then stop.

The risk of a significant correction in asset prices during the months ahead is probably much greater than most investors imagine.

The latest reading of “The Wealth to Income Ratio” was published a few days ago (September 23rd). It is record-shattering and alarmingly high, underscoring the fact that asset prices have never been more stretched relative to income and highlighting the risks of a severe and broad-based correction ahead.

6 Likes
2 Likes

Kinesiske myndigheter er ikke tjent med en økonomisk eller finansiell krise, og har makt og mulighet til å forhindre nettopp dette. Det store spørsmålet blir likevel om den politiske agendaen kombinert med forhøyet skepsis blant markedsaktørene, vil føre til at det kinesiske veksteventyret går mot slutten. Med andre ord synes det derfor mer sannsynlig at Evergrande blir et symptom på en ny fase for kinesisk økonomi, med lavere vekstrate, nedbygging av gjeld og dermed redusert bidrag til global økonomi, fremfor noe som vil utløse en global krise.

5 Likes

QFT.

Kina sliter nå med gjeldsnivå, matsikkerhet, energisikkerhet og en drøss med geopolitiske utfordringer.

Demografien er også et mareritt.

Tror du absolutt er inne på essensen.

2 Likes

Aksjemarkedet har vokst unormalt mye i 2021. Oslo Børs er opp 18,2 prosent siden nyttårsrakettene smalt, og i USA er S&P500 opp over 20 prosent. Med slik prising begynner nedsiden å bli større enn oppsiden på kort sikt og spekulanter leter med rette etter en unnskyldning til å ta profitt.

1 Like

Jeg lurer litt på hva som er greien med gassproblemene. Er det pga redusert produksjon? Økt forbruk? Eller en kombinasjon? Hvor lang tid vil det ta å øke produksjonen?

Jeg prøvde å finne ut av produksjonen, men fant kun årlig og den falt bittelitt i 2020. Jeg har ikke 2021 tall.

1 Like

Nærmer seg D-dag:

2 Likes

Såvidt jeg skjønner så skyldes problemet i Europa manglende russisk eksport. Noen mener det er fordi Putin holder igjen for å presse fram forståelse av en rask bygging av den nye pipelinen Russland - Tyskland, mens andre mener at russerne selv trenger mye mer gass på grunn av situasjonen i Sibir.

1 Like

Det er vel egentlig det forventingene er. At demokratene krisemaksimerer for å kunne si at de gjorde alt de kunne, men MÅTTE inngå et kompromiss. :slight_smile:

Er litt rart. Det demokratiske Representantenes Hus klarte i perioden 2019 til 2021 å gjøre budsjettavtaler med den noe labile Trump. Så skulle de ikke klare det nå som Biden har flytta inn. Tror ikke noen vil skjønne at dette ikke skulle gå greit etter en ekstrarunde eller to.

Hvis demokratene sitter med makta til å godkjenne et budsjett uten støtte fra republikanerene, men klarer å klure det til pga, interne stridigheter, vil det se utrolig svakt ut! Og være en meget stor gavepakke til republikanerne.

1 Like

Det er vel tradisjon for at republikanere og demokrater blir enige om budsjettet. Demokratene synes ikke de kom så godt ut sist gang de gjorde en deal og vil derfor denne gangen ikke samarbeide med republikanerne. Så er det som @rosk82 sier stridigheter innad hos demokratene fordi de internt er like enige som SV, AP og SP her hjemme.

Jeg regner med at dette løser seg rimelig kjapt (pga tidsfrist), men kan vel gå en dag eller to over bare så det blir masse oppmerksomhet om dette. Litt “teater” mao. :stuck_out_tongue:

De eneste som blir “bekymret” over dette er de journalistene som lager bestillingsverk for rike tradere.

1 Like

Markedet reagerer også med uro, skjer “hver” høst :stuck_out_tongue:

Når alt er avklart og markedene vet hva slags budsjetter osv de har å forholde seg til, så gir de gjerne gass. For det viktigste som er uavklart er jo hva slags budsjett som blir gjennomført. Eller i fjor, hvilken president som ble valgt.

2 Likes