Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

SPX er fortsatt i sin fallende kanal

3 Likes

VIX tester gulvet

3 Likes

Alderskullene som blir pensjonister de neste 10-15 årene kan utgjøre en fare for den finansielle stabiliteten, og risikerer store økonomiske problemer hvis noe uforutsett skulle skje. Det skriver Norges Bank-økonomene Lisa Reiakvam, Haakon Solheim og Bjørn Helge Vatne i en artikkel på Norges Banks fagblogg Bankplassen.

2 Likes

Bare innom og ser hvordan det går med bjørnene…

Var det ny ATH på ose i dag??
Tredje dag på rad med oppgang?
Sterkt avslutning i statene også?

Its hard to be a bjørnemann.

4 Likes

Blir fort en skikkelig melt up igjen nå ja.

Kan det stemme?

jeg har ikke abb på fa, men er ikke gjeldsgrad så enkelt som inntekt opp mot gjeld? Da er det vel naturlig at gjeldsgrad øker iom inntekt gjerne synker når ola dunk går av med pensjon, men regner jo med at denne gjelden er knyttet opp i noe av verdi, feks eiendom.

Skal sies, man kan har så mye verdier man vil, men det hjelper lite hvis man ikke har cash til å overholde forpliktelser. Vi har sett mer enn en gang hvorfor likviditet er viktig :slight_smile:

er vel ikke uten grunn at banker tilbyr følgende:

Er nok noen triste skjebner der ute.

Edit: regner jo med å være gjeldfri før jeg blir pensjonist…

1 Like

Veldig det børsene og krypto går om dagene ja :rocket:

Ja dette stemmer det. (Så fremt artikkelen er feil da)
Ja dette er noe av Gruben til jeg går for gjeldsfri før jeg igjen øker mer i aksjer. Jeg har hatt masse lån og gearert kjøp av leiligheter og hadde på det meste 5+ mill aksjer og ca 6 mill lån.
Vi har vært inne i en super syklus hvor alt har gått opp i 30 år. Boliger, aksjer pgr gratis lån og ingen inflasjon. Ting ser ut som det begynner og stoppe og roe seg (tror det kan komme en super opptur til neste 3/6 mnd) men strikken er strukket ekstremt langt.

Alle bør gjøre en risiko vurdering og se hvor mye lån i forhold til inntekter hvis aksjer faller / lån blir dyrere og alt blir dyrer pgr inflasjon.

Tenk alle unge i private selskaper har all egen pensjon i aksjer noen må for at inflasjon ikke skal spise opp pengene.

Gjeld er jo verdens kjedeligste ting og betale ned, men du så deilig når den innbetalingen ikke kommer på , bil, hytte , båt og snart hus.:wink:

2 Likes

Drar med høy gjeld

Norges Bank-økonomene peker på at personer som hadde høy gjeld som unge, historisk også har hatt høy gjeld som eldre. Personer fra 1949-kullet hadde i 2004 en gjeldsgrad på 138 prosent. Da disse var fylt 70 år, i 2019, var gjelden redusert til 127 prosent.

I 2019 hadde imidlertid 1964-kullet en gjeldsgrad på over 220 prosent. Dersom disse følger samme utvikling som kullene før dem, vil de som 70-åringer fortsatt ha en gjeld på nær 200 prosent av inntekten, 70 prosentpoeng mer enn dagens 70-åringer.

På toppen kommer usikkerheten på grunn av pensjonsreformen. Hvis de kommende pensjonistene ikke klarer å stå så lenge i jobb som planlagt, vil de få større inntektsfall som pensjonister enn ventet. Dette kan også bli en utfordring for bankene.

1 Like

hvorfor skal ikke kreditorer gå for en slik løsning i etterkant av pandemien vi er i, om scenarioene enkelte shortere ser for seg skal utfolde seg?

Kapitalismen vet fryktelig godt av tung erfaring at likviditet er viktigere enn å håndtere gjelden til enhver tid.

Mange av de store mørke skyene som forespeiles av mange finfluensere betyr lite når det er forventede hendelser som styringsmaktene kan ta det med i beregningen.

1 Like

Så forresten en artikkel på hva som hadde gått bra i perioder med høy inflasjon siden 2000, og der var olje på førsteplass (41% avkastning), gull på tredjeplass (16%) og på femteplass så hadde du small cap på 15% avkastning. Noe som vel burde passe dette forumet her som vel hovedsakelig har fokus på mindre bedrifter. Teorien var at disse leverer spesialiserte tjenester med bedre pricing power.

Ref: S&P 500: Here's The Best Asset To Own When Inflation Strikes | Investor's Business Daily

4 Likes

Ny oppdatering i dag fra økonomen Richard Duncan, som advarte før krakket i 2008/2009

Credit growth is slowing rapidly in the United States. That is alarming because in the Twenty-first Century, Credit Growth Drives Economy Growth.

Total Credit Growth (adjusted for inflation) slowed from 9.3% (year-on-year) in the fourth quarter of 2020 to 6.9% in the first quarter of this year and to just 0.9% in the second quarter.

The US economy needs total credit to grow by at least 2% a year (adjusted for inflation) to remain out of Recession. The 0.9% increase in the second quarter was well below this 2% “Recession Threshold”.

The slowdown in credit growth is likely to persist. Total Credit in the United States hit $85 trillion at the end of the second quarter. It is not easy to grow credit by 2% after adjusting for inflation given such a large base. Assuming, very conservatively, a 3% inflation rate over the next 12 months, Total Credit would have to increase by 5%, or by $4.25 trillion between mid-2021 and mid-2022 just to achieve 2% growth after adjusting for inflation.

If the slowdown in credit growth does persist, as appears likely, economic growth over the next two years could be significantly lower than most economists currently forecast. If so, corporate earnings are likely to disappoint.

Anemic economic growth and disappointing earnings could set off a severe correction in the financial markets, particularly since asset prices have never been more stretched relative to personal income than at present. The Wealth To Income Ratio was 786% at the end of the second quarter, whereas its average since 1952 has been 549% and its previous peak in 2007, just before the property bubble imploded, was 669%.

With credit growth decelerating rapidly, inflation higher than the Fed had expected, the economy already slowing, sky high asset prices and Fed Tapering just around the corner, investors should be worried.

The smooth sailing of the last 18 months probably won’t last much longer.

9 Likes
6 Likes

Den har brutt opp av sin fallende trendkanal, fortsatt under 100 og 50 dagers.

1 Like

Ja, vi får se! Jeg har beholdt hele min omx short, men samtidig økt litt i noen jalla aksjer i tilfelle risikoviljen kommer tilbake igjen. Trolig bare et lite blaff.

1 Like

Oops

3 Likes

Kanskje det kommer noen nye videoer av folk som ramler døde om på gaten og av dører som blir sveiset igjen.

Tidenes mest vellykkede desinformasjonskampanje.

4 Likes

Jeg tok en stop loss på short jeg var litt tidlig ute. Var et veldig lite beløp. -7% :flushed:

Do not fight the system…

kJøper litt mer gull fond. (Det går heller ikke bra)

Men cash is …not king :cry: i disse dager med inflasjon . Må kanskje krype til korsett og investere i olje. Selv om jeg har nektet det i 6 mnd av miljø hensyn

Big picture : While consumer sentiment remains above the roughly 10-year low seen in August, Americans remain wary of the impact of the ongoing COVID-19 pandemic and persistently high inflation.

3 Likes