Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Som nevnt, jeg tror vi er på topp nå, eller ihvertfall veldig nær. Det er vel lite som tyder på at inflasjonen er over enda. Her er litt mer marko fra i går og i dag.
PPI spania og Frankrike 25 år:

Her ser en jo at prisene for firmaer tar fulstendig av. Alt er lang lang over det som har vært før (siste 25 år). Dette er jo noe som enda ikke har kommet inn i markedet da det tar 3/6 mnd før vi som forbrukere får det. Jeg kan ikke skjønne at dette ikke kommer til og påvirke kraftid salget for Q4 og enda verre Q1. Se for dere alt som ikke kommer frem til Jul, hvis det ikke blir solgt får de jo ett overskudd i Jannuar av varer som har blitt mye dyrer og forbrukeren vil ikke har råd, så det kan bli Tidenes salg (For de som har Cash).

Vel time will show.
Jeg har som sagt lastet opp i Gull og sølv i håp om ikke miste alt for mye pgr inflasjon., og betalt ned gjeld. Ekstremt viktig at alle sikrer boliger og hytter og ting slik at en ikke må selge når alle andre må selge. Nå kjøper alle da selger jeg og betaler ned gjeld. (Har vært lurt før…og vil kanskje vært lurt i fremtiden og)


3 Likes

Hvis du tror på deflasjon, hvorfor har du kjøpt gull/sølv?

Jeg pleide å tenke på samme måte som deg, i narrativer (jeg gjør forsåvidt det fremdeles…) og prøve å “spå” makroutviklingen og implikasjonene det har på prising.

For min del blir det for komplekst, og ikke minst, timingen må være riktig for å kunne tjene noe på det…

Etterhvert har jeg latt grafer, og dermed menneskelig atferd, tale for seg. Og de grafene jeg ser på indikerer fortsatt råvareinflasjon.

Jokeren er jo tapering, men markedet vet jo det kommer. Så kan man si at markedet ikke aner hva tapering vil gi av konsekvenser, men det vet det bedre enn meg :joy:

5 Likes

Inflasjon fører til at aksjemarkedet stiger. Og du tror at inflasjonen vil fortsette?

Inflasjon fører til at noe må gjøres. Renten må opp og støtte kjøp må slutte.
Inflasjon gjør at folk får mindre penger og kan kjøpe mindre, slik at selskaper taper mer penger.

Jeg er enig at aksje stiger (alt stiger, og ikke bare litt men helt over evne), det er det du har sett nå siste tiden, men så har jo ingen gjort noe med det for de TROR at det skal gå over av seg selv.
Hvis det viser seg at det ikke går over av seg selv så må FED til slutt inrømme at de må gjøre noe (Som de ikke har gjort enda, de har bare utsatt og utsatt tiden det skulle ta).
Først var det det går over snart (midten av 2021, så var det slutten av 2021 så ble det midten av 2022 og nå sa Yellen at det blir nokk h2 2022.
(Dette er akkuratt det samme som 70 tallet, de lovet og lovet men når de begynte med tiltak så var det for sent)

Det er derfor jeg viser PPI over for det vil gi en indikasjon på hvor vi skal. Selskap må opp med prisene KRAFTIG for og ha marginen de har hattt frem til Q2/Q3, så Q4 vil bli verre og skulle dette holde seg på disse nivåen blir Q1 Elendig. Da vil aksjer falle og jeg “tror” håper at mye av verdiene fra aksjer vil gå over i Gull og Sølv som har falt i år, mens alle andre råvarer har steget.

Takker for innspill og meninger, gjerne fakta som jeg kan sjekke.

4 Likes

Åpnet E24 i morges og det stod at det ventes at børsen åpner opp. Forsiden var preget av “resultatrush” og kvartalstall som overgikk estimater over hele fjøla. Så faller vi over -1% (foreløpig).

Det kan selvfølgelig være sell on news som vi ser i dag, men nedgangen virker bred i vår indeks… :thinking:

Lower high / lower low på daily om dette holder seg :slight_smile:

7 Likes

Equinor ned, index ned :stuck_out_tongue:

BTW, Dette kalles Stagflasion.
Prisene stiger men salget synker. Og dette er ikke bra for aksjemarkedet.

Bitcoin drar med seg ned børsene :wink:

1 Like

Vi må ofre noe kapital til bjørneguden så børsene snur opp igjen - Noen frivillige? :joy:

2 Likes

@Fornybar på tide at du går bear igjen? :joy:

2 Likes

Snart. Er ikke redd enda.

1 Like

Burde vi ikke høre fra boligsektoren i kina snart? Eller er faren utsatt?

1 Like

De fikk betalt litt. Nå er det Taiwan og Ole Gunnar Solskjær som gjelder for pressen.

Jeg får ofre meg jeg. Forrige gang gikk det skeis som med oss flest. Men til slutt får vi jo riktig …kanskje…:joy:.
Nei får sitte på begge hendene en stund.

1 Like

Shrinkflation i Norge og… pass på
Posen og innholdet blir mindre men prisen går opp

Dette er hvordan produsentene av matvarer har skjult prisøkninger i ÅREVIS, så ikke noe nytt dette der.

Skjer ofte ved sortiment-skifter vår og høst samtidig som nyhetene/reintroduserte varer ankommer hyllene.

5 Likes
2 Likes

Så har vel kjøpekraften blitt redusert kraftig etter pandemien da matprisene generelt har steget mye allerede iløpet av pandemien. Er artig at det skyldes på økte råvarepriser, transport osv. når bøndene klager på at de ikke får så mye mer for salg av produktene sine.

Argumentet for økte transport pris på norske varer synes jeg blir litt tynt, drivstoff prisene har økt ja, men at dette skal da tilsvare 20-30% økning generelt på norske varer og shrinkflation som vi ser her er ganske frekt. Gigacorps som Orkla, Gilde osv. må vise til vekst og inntekt så det går vel utover kundene som vanlig mens inntekter hos folk flest knapt steg noe særlig under korona tider :sweat:🤷

1 Like

De blir jo straffet som alle.
Energi / Strømpriser opp, eller kraftig opp.
Råvarere opp, eller kraftig opp (Vi snakker 20-50% på flere ting)
Dette vil igjen trigge lønninger opp som vi fortsete spiralen opp over.
Renter skal opp…

Inflasjon er en seig ting og Ekstremt vanskeig og stoppe. Og ikke minst at folk forventer at ting blir dyrer gjør dette enda verre. Det er derfor FED prøver og snakke ned inflasjon så mye de kan selv om de ser at ting går skeis.

3 Likes

«De siste 3 årene har vi hatt samme handlekurv i uke 38, og fra et stort prishopp i 2020 – opplevde vi det hyggelige, men sjeldne fenomenet i 2021 – nemlig prisnedgang.»

1 Like