Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Men det er jo HELT sinsykt at de har neste 20% oppgang i 2020. De har jo flådd oss under Corona. Da var det ingne inflasjon eller noe, det var økt demand men ikke noe annet. Tømmer og har falt i år… men opp 200% i fjor, men fortsatt opp 50% fra 2019.

Jeg er ikke uenig i at leddene mellom produsent og privatkunde absolutt er en av grunnene og lite forståelig, da de ikke sitter med den største risikoen knyttet til utstyr etc. Men råvarene som går med på landbruk er nok en av flere årsaker også som trekker opp, tenker da på strøm, gjødsel etc.

Igjen ny informasjon om konsumerpris for Spania. (Som er lite land i det store men en av de store i EU)
Tyskland kommer senere det får mer oppmerksomhet. her er forventningene 4.4%

Først så vi PPI steg kraftig på Mandag (Som betyr dette ikke slutter) og nå kommer resultatet inn LANGT over forventningene. Verden er mye mindre enn før, vi alle kjemper om samme råvarene og når alle har fått cash og ikke produsert vil det bli tøft. Vi får se hvor dette ender, men data begynner og se ganske stygge ut.

1 Like

Ja da de blir straffet de og, men de har vel hatt samme mål for overskudd og inntekt tross pandemi.

Det som overrasker meg er at prisene på norske landbruksprodukter har gått opp som de har, når som nevnt bøndene som leverer råvarene klager på at de ikke har hatt noe særlig økt priser ut mot oppkjøper. Og det er flere bønder som må legge ned driften for de har så lav årsinntekt, og at de ikke går opp for dem å være bønder.

Forstår godt at priser går opp men de kunne ha heller trappet opp 5-10% over noen år enn 20-30% på knappe to år.

Snakket med Mor som bor i Chile der har alt økt med 50% nesten verre er det vist nok i Argentina…

Vært et par ganger jeg har vært hos kjøttbuttikken og kjøpt bra kjøtt til lavere pris enn på Rema 🤷 blitt mer vegetar og mindre kjøtt i det siste kanskje like greit. Som småbarns far skulle ønske hadde mer tid til å handle god råvarer og produkter andre steder enn på dagligvare butikken. Nå har vi to småbarn, når vi hadde en så gjorde vi ofte det og sparte en del der.

Lager en del linsegryte nå som det er høst og kjøper ofte store 2kg linse poser til underkant av 60kr, mens dagligvare butikkene tar seg godt betalt rundt 50kr for 300-400g :sweat:🤷 anbefaler å handle linser og ris hos frukt og grønt buttikene kjøper ofte og 5kg ris sekker hos Asian foods :ok_hand:

5 Likes

Der naila du det «De har flådd oss», yup de also alltid ha samme forventninger om vekst og inntekt :sweat_smile: selv om de ble bedt om å hold igjen under pandemien…

Økonomer har lest spillesken litt bedre enn andre, risikotillegget gjelder kun for de som vet hva det er, ikke den jevne bonde som sitter med den største risikoen av alle. Hvor moder-natur er første utløsende risiko og risikoen knyttet opp til markedet allerede er bakt inn og styrt av “mellommenn”. Veldig konspiratorisk, men slik fungerer det i praksis, selv om normene skal ta høyde for sånt.

Ja dette er fulsteindig krise. Vi er så utrolig heldige og lever i Norge og gode land og har “nokk” penger til mat og alt.
Tenk at du bor i lavkost land hvor de bruker 50% på mat. De har ikke mulighet til og øke inntektene noe spesielt. Stiger matprisene med 20% betyr det at de må bruke 60% av det de har. Men så skal de i tillegg har bolig/Strøm/og alt det andre.

Dette kan blir fulstendig krise. Hvis du søker you tube på inflasjon, så er det full oppstandelse i India, pakistan og flere land. Folk har ikke råd til mat da blir det opprør og krig.

7 Likes

Kanskje det mest undervurderte utsagnet jeg har hørt i dag. Viktig å være takknemlig for at vi har det bra, og være forberedt på at det ikke nødvendigvis alltid vil være slik. #HeiaNorge :svalbard_and_jan_mayen:

9 Likes

Her ser en hva som skjer i Australia straks de finner ut at inflasjonen er mye høyere en det som er forutsatt. (Klarte ikke og finne grafen andre steder men…)

Endelig fant jeg en som tenker HELT LIKT SOM MEG SELV.

Hvorfor lage slides og presentasjoner når noen har gjort det for det.

Denne MÅ dere se.

jeg har offrett meg og kjøpt noen lodd her obx bear x 3 .så da stiger vel oslo til ATH igjen… :rofl:

3 Likes

Tusen takk :partying_face:

Screenshot 2021-10-28 at 18.40.16

2 Likes

Må snart revurdere denne bear posisjonen :relieved::joy:

1 Like

Whaaat

Er ikke matvarekrisen i fattige overbefolkede land og den voldsomme inflasjonen her i bunn og grunn på grunn av at vi opplever ei energikrise for tida?

Som Spetalen sier er velstand og veksten vi har opplevd i moderne tid i verden kommet som følge av god tilgang på billig energi. Og videre vekst er avhengig av rikelig tilgang på billig energi.

Alt vi skal utvinne, produsere, transportere, varme opp av bygninger etc krever masse energi. Når gassprisene, olje og strøm går bananas så stiger prisene på alle varer og tjenester.

Mange fattige produsenter klarer ikke lenger produsere og det det blir mangel på varer som forsterker prisoppgangen.
Vi rike i vesten og i en stadig større del av resten av verden klarer fortsatt å kjøpe varene, men så klart går prisene opp. De fattige i verden taper stort. Der blir det fælt. Ikke har de råd til mat eller energi de trenger i det daglige.

Jeg skjønner ikke hvorfor mange her tror rentene må vesentlig opp fordi vi opplever en energikrise med for lite vind, for lav fyllingsgrad i vannmagasiner, for dårlig tilgang på gass, i tillegg til at det er lagt ned masse atomkraft og kullkraft for at vi skal bli miljøvennlige. Det hele virker å være en perfekt storm.

Om sentralbankene begynner å øke rentene drastisk så kommer dette til å utvikle seg til en gedigen økonomisk krise tror jeg.
Da får ikke bare de med dårlig råd her i vesten, men også mange i middelklassen problemer med å betjene boliglån og kredittkortgjeld. Pensjonister er også voldsomt forgjeldet i dag med sikkerhet i de høye boligprisene. Klarer vi med en slik renteøkning å sprekke boligbobla blir det stygt, så jeg håper sentralbankene lar energikrisa få utspille seg uten at de begynner å svinge rentepisken bare fordi andre varer i en periode nå vil bli dyrere til vi får løst energikrisa.

Om de setter opp renta vil det ikke bidra til billigere energi, heller tvert imot fordi flere nye utbyggingsprosjekter da vil bli ulønnsomme, så det vil bli som en vond sirkel og vi får stagflasjon; med renter og inflasjon som galopperer om kapp?

10 Likes

Ett hundre prosent enig med hele innlegget. Sjelden kost.

Billig energi backer alt vi gjør og alt av vekst…

Politisk styring mot dyrere og mer volatile energipriser/energikilder er ikke bra for de fattige delene av verdeb.

2 Likes
1 Like

Dette blir feil i en norsk sammenheng. Det avgjørende for Norges Bank og en eventuell renteøkning er om kjerneinflasjonen er for høy over tid. Kjerneinflasjon er vanlig inflasjon minus avgifter og energi… Man trekker fra avgifter fordi det er noe som er villet gjennom vedtak og man trekker fra energi fordi prisene her spretter opp og ned. Dette heter kpi (jae) hvor “j” betyr her kommer unntakene “a” er avgifter og “e” er energi.

Kjerneinflasjon påvirkes av energipriser.

Rettelse: ALT påvirkes av energipriser.

1 Like