Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Ja, det er riktig. Men det hjelper godt at bensinpriser m.m. fjernes fra målingen. At strøm blir dyrere betyr ikke at togbilletten går opp mye på kort sikt osv, Effekten blir både utsatt noe og mer avdempet. Det er derfor man tidvis kan se at kjerneinflasjonen er en god del lavere eller høyere enn den brede målingen.

Om de ikke gjør det og inflasjonen fortsetter blir det like ille, så vi er i limbo.
Men USA kan ikke sette opp renten de har ikke råd, som du sier det kan bli fullstendig krise. Gdp i USA synker og jeg tror q4 blir verre enn q3 men av en eller Anne grunn går børsene bare opp.

Jeg skjønner ikke , men vi for se. Må stole på det en tror på, og jeg tror på fall men det skjer nok ikke før tapering faktisk begynner.

1 Like

Både Apple og Amazon skuffer. Morgendagen kan bli interessant.

2 Likes

Saved by the bell @holmes
De sier q4 blir verre og pgr mangel og kanskje videre etter det og….

Men børsen går nokk opp for det. Får håpe Kina finner på noe tull før Oslo åpner i morgen…:joy:

Hva skjedde egentlig med Evergande hysteriet? Skulle jo føre til giga kollaps.
Evergande hadde gigantlån med forfall og media frontet nedtelling til armageddon.

Hva skjedde? Hvor er smellen?

2 Likes

Når media hausser noe, så skjer det ikke. Ingen trodde at hele verden skulle stenge ned pga Covid og det skjedde.

Det er Kina? Tror du de lar det smelle? :stuck_out_tongue_winking_eye:

USA gjør heller ikke det, (Lehman Brothers en av untakene) når ting blir for stort til å feile.

Bilindustrien ble kraftig hjulpet i normale tider og bredt over ble selskaper hjulpet nå under pandemien.

De som har lagt et radikalt fritt markedskapitalistisk syn for sine investeringer får betale for det.

Her ser en Earnings VS inflasjon. ATL siden 1970. Så At vi bør nærme oss en korreksjon er helt ubegripelig… Så dette bekrefter vel ganske godt at aksjer er DYRT.

7 Likes

Konsum utgjør 70% av USA`s BNP. Consumer sentimentet har ligget på rekordlave nivåer noen måneder, men i går slo det også ut på BNP tallene som falt fra en årsvekst på 6% i starten av 21 til bare 2% nå. Husholdningene har strupet igjen pengebruken av frykt for fremtiden.
Det vil vise seg på bedriftenes bunnlinjer om et kvartal eller 2.

4 Likes

Bare støy heldigvis :sweat_smile:

Og ikke glem “gjeldstaket” :scream: :scream: :scream:

Står det masse om det i media så har det ingen betydning. God tommelfingerregel.

Han skulle investert i Ultimovacs som resten av alpintlandslaget :grin:

1 Like

Se på video som jer postet for 19 timer siden. Det viser klart at Sansynligheten for at den faller videre er stor. :slight_smile:

1 Like

Det vil vel føre til lavere inflasjon om kausaliteten for etterspørsel/tilbud-modellen skal holde? Alle faktorer må ikke vinkles så negativt alltid, ting er litt sammensatt også.

I teorien ja, men det vil ta tid. Det var det de så på 70 tallet, med at selv om veksten begynte og falle (forde folk måtte betale mer for alt) så måtte folk fortsatt øke lønningene slik at kostnaddene for bedriftene raskt. Det som er med lønningner er jo at det er nesten umulig og få ned så når folk nå har fått 16-19 dollar per time (fra før 7-10 dollar) så er jo det enorm kost for Arbeidsintesive produkter.

Men svakere vekst betyr mindre inntjening for selskaper som betyr ENDA laver PE som betyr enda lenger og få pengne igjen.

3 Likes

Litt av greia her er at de som tjente 7-10 dollar i USA nok gikk på food stamps osv. Er vel kanskje greit at markedet kvitter seg med de dårlige jobbene og erstatter de med bedre betalte? Dette er jobber som ikke finnes i Norge, eller har en helt annen lønn.

P/E må sees opp mot rentenivået. P/E på 30 når renten er på 1% gir et risikopåslag på 2,3 prosentpoeng som er regnet som godt.

Men alt blir spist opp av Inflasjon på 5.4% (USA) så du taper penger hvis du “bare” klarer 2.3%.

Core CPI USA:

Kall meg naiv, men jeg har null tro på at vi ser over 4% inflasjon i september 2022. Vi kan godt vedde en 100-lapp på det @silvertailfox :stuck_out_tongue:

1 Like

Nei vi får inderlig ikke håpe det (Da blir det krise for alle). Men da Må USA gjøre noe og renten må opp. Hvis ikke tror jeg sjangsen er stor for at vi kan se det. Jeg tror og CPI vil stige, men det bør snu men ikke før neste år (Hvis de stopper støtte kjøp og hever renten, noen jeg tror de ikke gjør for de ikke kan, alle har lånt alt for mye.

(Ja skrev feil med 5.4 % CPI) men ser vi på PPI som er grunlaget for CPI så ser det ikke ut som det skal stoppe med det først.

1 Like