Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Forsåvidt enig, men 0,25% burde holde. Kjører de på noe særlig mer i USA så blir det fort krøll.

Veldig mye av prisstigningen nå har jo fortsatt med at forsyningslinjer fortsatt er fucked. Stengte havner i Kina, delvis stengte grenser, osv. I tillegg er det ubalanse i et par markeder når det kommer til chipper. Dette skal bli bedre i løpet av 2022 når noe ekstra kapasitet kommer på plass. Det er mao mange gode grunner til å tro at ting bedrer seg framover, men det vil ta endel mer tid enn først tenkt.

1 Like

Weird, jeg fant noen helt andre data enn de du kom med. Ref: United States Producer Price Index (PPI) | Moody's Analytics EDIT: eller så har du YoY tall, mens dette er MoM tall. Som gir mening.

Ja det er sant det.
Jeg håper vi får ting til, men det jeg ser er at det er veldig mange usikkerhets momenter i markedet nå som ville kunne trigge en korreksjon. Jeg mener at ting har gått alt for godt i forhold til Corona og det er alt for mye penge trykking. Heldig vis begynner Makro tallene og å vise dette. Men når det er så mye penger tilgjengelig og “Gratis” lån så er det mer attraktivt og sette pengne i Aksjer en noen andre steder,Så mer penger kommer inn.

Jeg har ikke gjort så mye annet enn og solgt alt av aksjer og betalt ned nesten all gjeld, i på vente av at markedet skap bli billigere i forhold til PE/PB.
Jeg har noen kroner som jeg trader med men små penger i forhold til for 6 mnd siden. Så for min del handler det mer om og ikke tape penger en og tjene penger nå. Jeg gikk ut av markedet rundt Juli så jeg har ikke tjent de 7.8% siden da… men (hadde Flaks så det holdt i fjor) så det og sitte gjeldsfri i disse dager og ingen aksjer gjør meg ikke så mye. Men tradingen på OBX bear (Har en trist hit record… så det kan jeg tydelig vis ikke) heldigvis gikk jeg bare inn med 1/3 av det jeg tenkte i går… (for og hjelpe dere litt :rofl:) men skal sitte på den posten og doble ut året.

2 Likes

Støttes 100%!

Det er klin umulig å heve renten for å stoppe denne inflasjonen.

Økes renten vesentlig nå så vil økonomien krasje og man må tilbake til en ny runde med nullrente og pengetrykking.

Eneste vei ut av dette uføret er å la inflasjonen løpe over flere år og på den måten redusere gjeldsberget.

3 Likes

De kan heve renten bittelitt tenker jeg, men noe særlig mer enn 0,25% i 2022 tviler jeg på at er lurt. Får se :stuck_out_tongue:

Ja, museskritt kan nok tillates. Men skal man gjenvinne kontrollen over «rentevåpenet», dvs at man har et visst handlingsrom til å kjøre den opp mot 5-6%, så er man helt avhengig av å redusere gjeldsbelastningen

I så fall må det være høyere inflasjon i en periode. :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 Like

De prøvde jo og heve renten Før Corona men det gikk ikke bra, og de måtte faktisk sette den ned igjen. Og dette var før Corona og krisen vi hadde. Så verden var i dårlig stand da, men så kom Corona og Reddet dette.
Her ser du i 2018 prøvde de og redusere, samtidig som de hevet renten.
Nå er den

https://www.washingtonpost.com/business/2019/10/30/federal-reserve-cuts-interest-rate-third-time-this-year-effort-boost-us-economy/


https://www.federalreserve.gov/monetarypolicy/bst_recenttrends.htm

2 Likes
  1. Hvor lenge skal vi øke renta? Til vi må sette den ned.
  2. Hvor lenge skal vi øke renta? Til vi må sette den ned.
  3. Hvor lenge skal vi øke renta? Til vi må sette den ned.
  4. Burde vi kanskje bare øke renten bittelitt og så la den være i fred litt og se om ting stabiliserer seg før man evt ser om man må justere noe?

Det er jo jævelig stor forskjell på 0,25% rente og 2,5% rente som de satte den opp til? Finnes det kanskje en middelvei :stuck_out_tongue:

4 Likes

Jeg tror faktisk en 0,25% heving også vil gi en korreksjon pga signaleffekten.
Jeg tror at tapering i seg selv vil gi en korreksjon, selv uten renteheving.
Det er på overtid.

1 Like

Jeg tenker de kan øke renten og drite i taperingen inntil videre. Original ide fra JCP :stuck_out_tongue:

Jeg tenker 0,25% økning i renten vil gi et signal om at hvis inflasjonen fortsetter så vil det bli tatt grep. Så da forsvinner forventningen om fortsatt høy inflasjon. Som vel er det viktige :stuck_out_tongue:

1 Like

Ja, men tapering starter vel allerede nå i november ,.,.,

1 Like

De har vel sagt at de skal se an ting :stuck_out_tongue:

Fed says it could begin ‘gradual tapering process’ by mid-November

De får også et problem hvis de ikke starter tapering. Det er et signal til markedet om at utsiktene ikke er så bra :slight_smile:

2 Likes

De historiske erfaringene viser at dette blir feil. Mange økonomer mente noen annet på 70- og delvis 80-tallet, men det ble mer eller mindre enighet om etter hvert at man ikke lenger kunne unngå høyere rente i en periode. Den gangen trodde også mange på venstresiden at man kunne velge mellom høy ledighet og høy inflasjon. Det viste seg at høy inflasjon etter hvert ga høy ledighet og at man måtte knekke inflasjonen for å redusere ledigheten. Det klarte man i USA på 90-tallet under Clinton og etter hvert også i Norge. Man må ikke gjenta alle historiske feil om igjen.

1 Like

Ja og ha høy inflasjon over lang tid er jo helt katastrofe. Men som vi ser over er det helt umulig og heve renten uten og ta markedet ned. Og nå har jo alle MYE mer gjeld en på 70 tallet.

Dette er en virkelig “challange” for USA og verden. Hvis andre land hever renten men USA ikke gjør det vil jo Dollaren svekke seg og alt de importere blir enda dyrer.

1 Like

11:14:00

DN og TDN Direkt

Høyeste inflasjon på 13 år i eurosonen

Kjerneinflasjonen for medlemslandene i eurosonen steg 2,1 prosent i oktober på årsbasis, ifølge foreløpige tall.

På forhånd var det ventet en oppgang på 1,9 prosent, ifølge konsensusprognose fra Trading Economics.

Den samlede inflasjonen steg 4,1 prosent på årsbasis i perioden, mot en ventet oppgang på 3,7 prosent.

Den samlede inflasjonen nådde med det sitt høyeste nivå på 13 år, ifølge Cnbc.

1 Like

Ja og det som gjentar seg er at de bommer mer og mer.
Gult til høyre er estimater og venstre er Acktual.

Dette er jo en gladnyhet. Kjerneinflasjon på 2,1 prosent er jo perfekt etter at inflasjonen har vært for lav i minst 13 år.

1 Like

Hei,
Her er USA inflation rate

2 Likes