Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Ikke den som brukes når man skal sammenligne rente og inflasjon, da brukes core cpi. Hvis endringene i bl.a. energipriser blir varige, så kommer de med i core cpi, ellers gjør de ikke det. Samme hva, så blir da core cpi riktig.

Det er også core cpi som brukes når FED vurderer å sette opp/ned renten for å få “riktig” inflasjon.

2 Likes

Denne er jo interesann. Det har aldrig vært mer forskjell på PPI vs CPI noen gang. Så enten på CPI opp eller PPI ned… men det er vel mest sandslynlig at de møtes på midten. Så Konsumerpris USA på 6-7%. Hva ville FED gjøre da?

2 Likes

Det kommer vel litt an på hvor du tenker energiprisene er om 12 måneder :slight_smile:

Det er ekstremt lukrativt å øke gass/olje/kull produksjon nå. Ikke like lukrativt for vind ettersom når det først er vindproduksjon, så synker strømprisen. :stuck_out_tongue:

Jeg dobblett den i dag … :crazy_face:

1 Like

Du vurderer ikke å gå bear først når du har FED på din side altså? Må være bedre å shorte når ting er på vei utforbakke :stuck_out_tongue:

Så ekstremt mye negative Makro siste mnd tror jeg vi er akkuratt spot on. Nå har jo flere selskaper sluppet tall og alle snakker om øke prisene nest kvartal blir dårliger og Tapering begynner (Der har du FED). Lønninger øker og begynner først motgang tror jeg Gearing kan gjør at dette går fort.

Men det tar jo alltid lenger tid en en tror Jeg er enig i det. Jeg har ikke gått all inn i Bear, men 2 av 4. (Planne var og spre det over 4 kjøp. En i går (-0,3%) og en i dag på børs +0,4%.

Hadde gjort det greit med omx short i dag obx er vanskelig

Neste år begynner Bidens skatteregime, og derved dårligere marginer for selskap. Tror det blir vanskelig å overgå kv3 rapportene som slippes i 2021.

1 Like

Synes OBXen virker svak jeg :slight_smile:

Siden bunnen 20.09.21 har vi steget +11%, godt hjulpet av oljeprisen og tungvekterne. Det er tilsvarende avkastning på et helt OK år i et run-of-the-mill indeksfond, unnagjort på 4-5 uker.

Nå er imidlertid den stigende trendkanalen brutt. I dag fikk vi backtest av dette bruddet og foreløpig er bruddet bekreftet. Vi trenger selvfølgelig å vente til close, men slik momentum indikatorene liner opp på weekly chartet her så må oksene snart inn og redde dagen.

Ryker vi under denne ukens low neste uke så regner jeg med ytterligere fall, ned minst til den stigende trendlinjen fra koronabunnen (som ble truffet 20.09). Mao; jeg tror shorten din er good @Silvertailfox - men det er en 30% sjangse for at trenden reverseres igjen til uka.

Brudd ned herfra vil potensielt også trigge bearflagget du ser i chartet under.

Stochs og Macd har ikke avgitt salgskryss enda, men er i ferd med å gjøre det… :thinking:

Oljeprisen har også potensielt nådd en topp. Vi har en bearish engulfing candle på weekly chartet her, men trenger follow-through neste uke med brudd på $82 dollar. Jeg hører folk sier det er utopisk å tro olja ikke skal videre opp, og personlig har jeg problemer med å forstå det selv, så jeg følger bare chartet. Det var så sinnsykt mange som var bull på olje sist uke at pullback måtte komme. Bjørnene får bare håpe dette utvikler seg til en korreksjon, og ikke bare et nytt bullflagg.

3 Likes

Ja jeg trader jo ikke på Teknisk, men liker og ha det inn som en indikator. For meg er Marko nummer 1. Og så ekstremt dårlige tallen er så skjønner jeg ikke at ingen ting blir hørt eller folk tror det.

Men det er jo ingen alternativer, Rente 0 og Boligere er ATH, ETC… men når folk skjønner og inflasjon vedvarer som den gjør, så må dette slå inn på Inntjening og tall. og før var alltid Børsen 3/6mnd frem i tid. Nå ser det ut som det er kun i dag og opp som teller.

Men jeg har ikke truffet bra siste 4 mnd… men jeg har ikke tapt mange kroenene heller. Men har jo lært at markedet ikke bryr seg om makro (Så mye) lenger.

2 Likes

Det er jo ingenting nytt nå, ifht. for 1-3-6-12 måneder siden? All news is good news, even bad news.
Hvorfor skulle makro plutselig bety noe nå? Derfor jeg heller liker å se på charts, fordi det kun kan tolkes som opp, ned eller sidelengs (konsolidering). Nå begynner ting å peke nedover og da bør man være oppmerksom, spesielt om man kombinerer det med makrobildet du beskriver.

Bare se for deg følgende; rekordmange har innvestert penger i aksjer, krypto, bolig, you name it.
All is good. Pengene sitter løst. Det er en deilig fest og ingen har lyst å være den som sier “nå er det nok alkohol, tenk på hvordan du vil føle det i morgen når du må stå opp og faktisk gå på jobb…”

Men når morgendagen kommer og man har forsovet seg så er veien kort fra “buy” til “panic” :slight_smile:

1 Like
1 Like

I ettermiddag må vi nøye oss med PCE-prisstigningen som er noe bredere enn cpi. Dagens viktigste tall kommer klokka 14.30.

1 Like

PCE-inflasjonen steg fra 4,2 prosent i august på årsbasis til 4,4 i september.

Kjerneinflasjonen steg i september med 0,2 prosent som ga en årlig kjerneinflasjon på 3,6 (prosent for fjerde måned på rad. Ellers:

The cost of employing the average U.S. worker rose 1.3% in the third quarter, higher than a forecast 0.9% increase

1 Like

No bears left… what could possibly go wrong :man_shrugging: :thinking:

4 Likes

Gamma som holder dette oppe. Når det snur vil det gå fort

2 Likes

Whaaat jeg er i pluss på short…:flushed:

1 Like

*University of Michigan 12-Mo Inflation Forecast +4.8%

*University of Michigan 5-Yr Inflation Forecast +2.9%

1 Like

Finansavisen lørdag :
« Makro: «Alle» tror nå at Federal Reserve varsler nedtrapping onsdag. Danske Bank tror til og med at nedtrappingen starter umiddelbart.»

I samme avis - intervju med Harald Magnus Andreassen :
« Nedsiderisikoen for aksjemarkedene er uvanlig stor. Vi får ikke beholde kombinasjonen av sterke aksje-markeder og rekordlav realrente lenge.»

4 Likes

Ja, hvis Harald Magnus Andreassen sier det så. Han er kjent for å treffe.

3 Likes