Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Han er bedre på makroøkonomi enn boligpriser.
Det er vanskelig å argumentere mot at børsene er dyre. Eneste argument i mot er den lave renta.
Men med stigende inflasjon spørs det hvor lenge markedet tror på rente-argumentet.

Ja, det håper jeg da ettersom han sannsynligvis er verdens dårligste på å spå boligmarkedet.

Vet ikke om han har truffet noe på makro tidligere men kom gjerne med eksempler.

2 Likes

For en løgnas på bolig. Han har vel sagt i 20 år at bolig må falle….
Men at renten må stige hvis inflasjon blir høy er jo desverre fakta. Så kanskje han er flinkere her. Men time will show.

1 Like

Harald Magnus er vel ikke det viktige her, men han har jo et poeng.
Pris/Bok er ca dobbelt så høy som “normalt” både i Norge og USA. Man betaler altså 2X så mye for aksjene enn i en normalsituasjon. Årsaken er den lave renta.

Kan renta falle ytterligere (børs opp) ?
Kan renta forbli like lav ?
Kan renta stige (børs ned) ?

Med tapering kan vi ikke utelukke at renta forblir lav (eller faller), men jeg vil hevde at det i så fall betyr at økonomien er i svært dårlig forfatning og har utelukkende steget på stimulanser. Hvis økonomien ikke er i stand til å klare seg uten pengetrykking har vi et stort problem. I mitt hode er dette det verste scenario og betyr at all luft i bobla må ut før eller senere, dvs KRAKK.

Jeg tror det beste vi kan håpe på er en svært sakte renteoppgang og tapering, med flate børser i mange år, inntil luften er sluppet ut av ballongen.
Tror jeg på det ?
NEI !

Det strider mot menneskenaturen. Vi vil fortsatt har sykluser med oppganger, eufori, krakk og resesjoner. Jeg tror lufta må ut med et smell. Sist sommer tippet jeg at oppgangssyklusen ville vare ca til sommer/høst 2022, men pga den sterke oppgangen vi har hatt i sommer og høst tror jeg resesjonen har rykket nærmere.

8 Likes

En macroøkonom jeg lytter til mer enn Harald Magnus er Richard Duncan. Han spådde bl.a krakket i 2008/2009. Han spådde også sommerens oppgang (2021).
Her er en helt fersk podcast med Richard Duncan :

Topics include:

  • The many reasons inflation will not remain high.

  • Why the Liquidity Tsunami that has driven asset prices sharply higher over the last year is about to end.

  • The Wealth to Income Ratio is far above all previous peaks, and why this should worry investors.

  • The main reason the Fed is likely to announce next week that it will begin tapering Quantitative Easing.

  • How significant a threat does Evergrande, the beleaguered Chinese property developer with US$300 billion of debt, pose to the global financial system and the global economy.

2 Likes

– Det er mye risiko i kapitalmarkedet. Inflasjonen stiger, og renten går opp. Dette er negativt for både renter og aksjer. Jeg tror vi kan få turbulente tider fremover. Da vil verdien på fondet gå nedover. Dette kan også vare ganske lenge, sier oljefondsjef Nicolai Tangen til E24.

6 Likes

Oljefondet kan ikke gå i cash, men det kan vi :slight_smile:
Kanskje lurt å redusere eksponeringen noe ?

3 Likes

Ja det er bare tid før markedet reagerer. Etter noen måneder slavisk søk på inflasjon, ser jeg at enda viktigere faktor er PPI i Kina så USA.
Disse takken gir en indikasjon på hva cpi som kommer.
Tenk nå stiger prisene i kina Kina med 10% så har transport til USA steget enormt (si 1% på produktet) så kommer det til USA og de har økning på lønninger og frakt så nye 3-4%.
Så da vil produkter øke med hvertfall 15% + tax av de 15% +++
Så så lenge ppi fortsetter opp vil vi se masse inflasjon (spesielt på produkter som produseres i andre land)

Så denne i morges . Kan anbefales.

Vil man ikke si at det er positivt for renter at renter går opp? Hvis jeg ville kjøpe et renteprodukt så hadde jeg gått for det med høyest rente :sweat_smile:

Jeg er ikke noe rentespessialist, men konkursfaren øker kanskje med økt rente. Jeg hadde en del i cash når børsene raste under corona og tenkte at nå var tiden kommet for rentefond. Men høyrentefondene kollapset de også, så ble bare en visit innom og ut igjen. Tror noen av høyrentefondene raste opp i mot 25% bare i mars 2020.

1 Like

Obligasjoner spesielt med lang løpetid faller i verdi når rentene stiger, men for den som ikke har låst pengene sine (i obligasjoner og aksjer) er det jo positivt med høyere renter.

3 Likes
1 Like

Det er noen kvartaler siden FED lå på at renteøkningene først vil begynne i 2023. Etter rentemøtet 24.september snakker de om 2022:

The Federal Reserve ended its September meeting Wednesday by announcing that it will hold the federal funds rate at its target range of 0% to 0.25%. This is until the labor market conditions show substantial progress and its long-term inflation outlook increases. However, it did signal that it will likely raise rates beginning in 2022, and there would perhaps be three more rate hikes in 2023.

2 Likes

Så 0,25% rente en gang i 2022?

1 Like

Hvorfor er P/B relevant når man i stadig større grad har børsnoterte selskaper som verdsettes grunnet humane ressurser og dets verdiskapning gjennom tjenester, software og applikasjoner, ikke varelager, eiendom og andre core assets?

P/B elementet hører fortiden til og reflekterer ikke et fornuft måleverktøy på verdiene som ligger i verdens største og mest suksessfulle selskaper.

3 Likes

Ja, 0-25 - 0.50 etter sommeren. Men FED forutsetter at inflasjonen er midlertidig. Alle er ikke overbevist om det.

So this time is different ? :slight_smile:

Ja, noen faktorer mister sin effekt når markedene og verden endrer seg. Vi drives av teknologi, ikke bygg, råvarer og faktiske innsatsfaktorer som før. Du kan ikke prise Alphabet på varelager og assets, det er menneskene og kompetansen som genererer inntektene og derav underliggende verdi, inkludert bok.

Hvordan prise Google som et varelager eller eiendom i regnskapet?

Samme med P/E; mister glatt sin effekt når risikofri rente ikke lengre er alternativ, earnings har ikke et logisk sammenlikningsgrunnlag / diskontering da dette alternativet er så og si verdiløst.

3 Likes

Du har et poeng, men jeg så akkurat de samme argumentene under dot.com år 2000.
Det var da alt av IT tok av. Google, Facebook, Amazon og alle de andre.

Jeg tror ikke det er noe annerledes i dag.

2 Likes

Tjente disse selskapene i år 2000 penger?

Nei…

Gjør Amazon, Alphabet, Facebook, Tencent etc etc det?

Ja!

So this time it is different, men markedene vil alltid før eller senere korrigere kraftig, det er aldri different, så det er ikke det vi diskuterer her. Jeg mener bare at P/B og P/E er mindre retningsstyrende for markedene enn før.

2 Likes