Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Fra linken du henviste til:

Particularly problematic for Evergrande: all 23 outstanding bonds have a cross-default
clause. “This means that if a single one of these bonds defaults, all 23 outstanding bonds
automatically have ‘default’ status” DMSA senior analyst Metzler knows. However, this
does not automatically result in a bankruptcy for Evergrande Group. To determine
bankruptcy, a insolvency petition must be filed with the court. This can be done either by the
company itself or by one or more of the company’s creditors. And this is precisely what is
now planned. Metzler: “DMSA is preparing bankruptcy proceedings against Evergrande.
We are already holding talks with other investors in this regard. We would be pleased if
other investors were to join our action group.”

For the DMSA expert, it is clear: "As soon as a court opens insolvency proceedings,
Evergrande will also be officially bankrupt - and that is only a matter of days."

Veldig bra timing med at Xact OBX bear har siste handelsdag i dag… :disappointed_relieved:

1 Like

Hvilke posisjoner tenker folk å ta for en (mulig) korreksjon dersom fallet begynner? Indeks short, bear produkt, short belånte aksjer, eiendomsaksjer, grønt/tech?

Sort svane? Dette har jo vært kjent i månedsvis.

Om noe så blir det et lettelsesrally tenker jeg.

1 Like

Olav Chen:

Han understreker at inflasjonen ikke bare kommer av leverandørkrise og globale flaskehalser i produksjon og transport av varer.

– Alle har snakket om at inflasjonen kommer av flaskehalser på tilbudssiden, men vi mener også etterspørselssiden er en viktig driver for inflasjonen nå, sier han.

– Det er her sentralbankene og myndighetene kan gjøre noe, for eksempel med høyere renter eller høyere skatter, med såkalt mindre ekspansiv penge- og finanspolitikk. Men ingen vil og tør vel å ta så upopulære valg, og på sikt kan det føre til større bobler, sier han.

– Vi mener rentene bør og vil gå opp, og har posisjonert porteføljen deretter med for eksempel verdiaksjer som ligger godt an hvis renten øker.

Til amerikanske CNBC sier Nancy Davis, som står bak fondet Quadratic Capital Management, at de nye inflasjonstallene ligger langt over sentralbankens inflasjonsmål.

– Hvis inflasjonen ikke dempes, må sentralbanken potensielt stramme inn med en mer vesentlig renteøkning, som kan skade aksjer og obligasjoner, sier Davis.

Til Wall Street Journal uttaler økonom Laura Rosner-Warburton i MacroPolicy Perspectives at USA er på vei inn i en seks måneder lang periode med uvanlig høy inflasjon.

– Jeg tror vi er på vei inn i en ny fase hvor inflasjonen er bredere og hvor ting kommer til å bli litt mer intenst. Deler av det reflekterer at flaskehalser ikke blir løst på vei inn i julesesongen, hvor det handles mye og økonomien gjør det skikkelig bra, slik at du har sterk etterspørsel, sier hun ifølge The Wall Street Journal.

1 Like

Inflasjonen sprer seg som ild i tørt gress:

16:34:44

NTB

Inflasjonen i Brasil med største månedsvekst på 19 år

Brasil har i årets ti første måneder hatt en inflasjon på 10,67 prosent, ifølge det nasjonale statistikkinstituttet IBGE.

Inflasjonen økte i oktober med 1,25 prosent fra måneden før, den høyeste månedsveksten på 19 år. Analytikerne spådde på forhånd en inflasjonsvekst på 1 prosent i oktober.

Økte priser på drivstoff og matvarer var hovedårsak til den høye inflasjonen, ifølge IBGE.

Landets sentralbank hevet i oktober styringsrenta til 7,75 prosent og varslet ytterligere renteheving i desember.

Brasils valuta, real, falt i oktober med 3,9 prosent i verdi mot amerikanske dollar.

2 Likes

Synes fremdeles gull og sølv ser attraktivt ut, men har ikke veldig inngående kunnskap om det markedet, bare vet de har lægget det meste som kan investeres i…

2 Likes

Det er ganske gøy dag. Å endelig se at det en har sagt lææænge skjer. Og ikke nokk med det men og posisjonere seg for det. Jeg har virkelig troen på gull og sølv fond / gruve aksjer . Da sprer man godt.

Nå trenger jeg bare Oslo ned under 1208 for at bear skal gå i 0…. :wink:

Men oi Biden skal jo fikse dette med og trykke 1.2 trilliarder + :scream:… hehe

2 Likes

Jepp. Det kan bli en veldig skummel mandag neste uke

Mange som har ventet på krakk utrolig lenge, inkludert meg selv, så jeg har sluttet å vente på det. Sitter klar til det eventuelt starter med litt større bevegelser. Men det som skjer akkurat nå er store eventer, både historisk sett, men også kortsiktig.

Men hvorfor skal dere kjøre trygge havner som gull? Jeg ønsker ikke å kjempe mot markedet, vil heller flyte med shorter sørover. Ønsker heller å sitte spredt i børsens fem mest gearede selskaper/eventuelt kombinert som tech eller grønt selskap.

Blir spennende å se hva slags budsjett USA får, som både Manchin og Sanders kan bli enige om, i løpet av de neste 4 ukene før gjeldstaket nås.

4 Likes

Haha hvorfor tar de den av?

Kombinasjon av få som handler og nye forskrifter i Norge

Kan fortsatt kjøre bear x 20 s&p :woozy_face:

1 Like

Det blir nok mer lukrativt å shorte selskaper som er priset på luft og kjærlighet, men det virker også mer komplekst enn å kjøpe gull?

Jeg har ingen erfaring med direkte short av enkeltaksjer, og mange av de girede produktene som tilbys av Nordnet har høy spread / dårlig likviditet. Fortell gjerne mer om det praktiske rundt strategien din (f.eks inverse ETFer eller short via aksjelån).

Det er ikke komplekst å shorte enkeltaksjer, du sitter kun på andre siden av traden. Gjøres akkurat på samme måte som å kjøpe. Renten er ikke så høy om du holder for 0-60 dager er det ikke noe problem. Mest sannsynlig så har du dekket inn ila den tiden, for når du går short så better du på kortsiktige bevegelser som er krappe og dekker inn ganske fort. Bull marked kan jo holde på i årevis, bear kan skje på 1 uke så er korreksjonen ferdig. Så renten blir ikke så høy. Satt selv i autostore short i går på close bid når de var opp +12%, men kjøpte tilbake litt tidlig i dag

Jeg bruker veldig lite komplekse produkter, og ser heller på ren short/bull. Skulle virkleig ønske opsjonsmarkedet var en greie med likviditet og tilbud i Norge.

Jeg tulla litt ovenfor, men man kan også kjøre bearx20 s&p om man ser virkelig alvorlige hendelser som den i dag hvor markedet enda ikke har reagert på det. Og gjerne fra all time high som det er nå. Begynner å bli ekstremt begrenset oppside i markedet, men igjen det har man meldt lenge. Nordea hadde 400.000k andeler til 4 kr konstant på salgssiden så jeg i dag, med spread på 1-1,5%.

eiendomsmarkedet/kredittmarkedet i Kina er gigantiske nyheter. Så når man ser offisielle mislighold er det bare å vente på signal fra myndighetene eller om de lar det gå. Inflasjonen er også helt latterlig. -1% nedgang er det en kan forvente fra s&p fra utrolige all time high. Men det er fortsatt noen som tar i mot. Enn så lenge. Men når du får -1% så går traden +20% hvis det går din vei, og går det motsatt blir du feid av banen fortere enn du rekker å blunke. Koster mye å holde et derivat som bear x20 /bull, mini turbos osv, Nordea som er market maker for nordnet feks . tar høye satser, men til gjengjeld så skal man ikke sitte på disse, er kun dersom man er veldig overbevist om at markedet er på vei til å få bevegelser. Sånn som i dag er eventer jeg mener man bør være på, og kline til. Hvis man ikke gjør det på disse nivåene med dagens eventer, da blir det å vente til E24 står med svarte overskrifter og skyer :joy:

Kan spre det i olje også. Olje og shipping ryker også, er gjerne noe av det første som faller. Oljen ned 3% i dag. Shipping ryker også hardt fra start. Korreksjonen på s&p i september var på 4-5%, kan forvente noe slikt ved neste korreksjon også…

3 Likes
2 Likes

To grunner til at inflasjonen nå vil stige raskere :

• Bedriftene innser at inflasjonen ikke er midlertidig. Da må de øke prisene. Hittil har de ventet for ikke å miste kunder.
  • Bedrifter og husholdninger vil gjøre større innkjøp fordi det er billigere i dag enn i morgen
5 Likes

Ja og jeg tror og du kan legge på krav til høyere lønninger som vil drive prisene opp
(Og ikke minste leie priser for boliger og næringseiendom)
Tenk nå korrigere slike kontrakter for inflasjon som regel i jannuar. Da blir det 5-6-7% opp bare der.

1 Like