Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Sist gang dette skjedde kom profitten sterkt tilbake rett etterpå :thinking:

1 Like

Som du ser på grafen så stagnerte effekten av qe i 2012. Så hvor man tenker at earnings skal komme tilbake til er i tillegg et grunnleggende spørsmål.

Bankkrise og helsekrise er vel litt forskjellige ting, førstnevnte hindret ikke folk i å bruke pengene de hadde, det gjorde covid.

Når verden igjen normaliseres så skal enten earnings opp eller verdsettelse ned, som oftest finner de to et equilibrium når de møtes på veien.

Selv tenker jeg, med forbehold at økonomisk teori fortsatt gjelder, at verdsettelser skal ned. At earnings skal skyte i været når de har stått på stedet hvil i mange år i forhold til marked, pre-covid, regner jeg som usannsylig.

Verden har ikke råd til å slippe tøylene. Skjer det blir det stygt.

2 Likes

Hørte på lokalnyhetene her om dagen. Kjøpesentrene meldte om rekordomsetning i år.

Har også en kompis som sitter å håndterer proff-segmentet på Monter, sier noe av det samme. Økning i omsetning kontra tidligere år.

Er nok ikke så svart/hvitt.

Koronasituasjonen gjør det nok vanskelig for enkelte områder, mens andre opplever vekst under koronaen.

1 Like

Rekordomsetning “i år”, eller “noen gang”?

Det blir som å si at bankene har slått konsensus med sjumils-steg, når forventningene er i bøtta.

Og det er ikke så rart at byggevarehus får høyere omsetning når alle plutselig får tid til å gjøre alle prosjektene sine, med lønn, samtidig så ola dunk ikke får brukt pengene på sydentur. Tror at det du ser ikke er annet enn sektorrotasjon(:smile:), til vår fordel da pengene blir i norge og ikke i agia napa.

Jeg snakker ikke om hva som skjer på bygda eller isolert sett i norge og det vil alltid være motsykliske selskaper.

1 Like

Det som ble sagt var rekordomsetning, noen gang. Men det var ikke alle butikkene som hadde det slik.

Matvarer, elektronikk, interiør osv gikk opp. Klær, reiseliv og slikt sleit.

Og jeg er enig i hva du sier. Folk brenner inne med kronasjer dem vanligvis ville brukt på byen, reiser osv.

Har aldri skjønt det med å “brenne inne” med penger. Jeg er mer skrudd sammen slik at jeg bruker det jeg trenger - og resten brenner ikke i lomma, men de er spart.

Jeg har nok brukt mindre enn normalt i år. Har stort sett det jeg trenger og man blir aldri varig glad for ting man kjøper som man nesten ikke klarer å finne på et behov for.

3 Likes

det er som du sier, det er ikke svart/hvitt.

En kjærkommen omsetning fra en ellers “døende” bransje.

Brorparten av befolkningen har merkelige vaner :man_shrugging:

1 Like

Jeg har aldri hatt det så godt økonomisk som i år. Dessverre er det nok slik at det er de som allerede var svakere stilt som fikk ta hele regningen.

8 Likes

Joda, men mange svakere stilte har også økonomiske vaner som hadde brakt de fleste inn i kategorien hvis omsatt i eget liv.

3 x turer til Syden i året og klaging på at alt er dyrt og lønna lav. Men må jo ha ny bil, lever bare en gang vettu… Osv…

3 Likes

Gleder meg litt til en skikkelig mars-esque kræsj igjen, om det så bare er et par dager med tosifret nedgang. Sunn korreksjon tror jeg det kalles.

2 Likes

22:16

[

Ingen brexit-avtale i år:

](https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=52020)

Lederen for EU-parlamentets utenrikskomité, tyske David McAllister, skriver i en Twitter-melding at det ikke kommer på plass en brexitavtale i år.

  • Vi har nettopp fått greie på at det ikke blir noen avtale i dag. Derfor vil ikke EU-parlamentet ha mulighet til å gi godkjenning til en avtale i år, skriver McAllister.

Det var tidligere understreket fra EU-hold at søndag var siste frist hvis parlamentet skulle ha mulighet til å behandle saken.

Både britiske regjeringskilder og EUs sjefforhandler Michel Barnier har søndag sagt at forhandlingene mellom partene fortsetter. Storbritannias overgangsordning med EU utløper ved nyttår, og hvis ikke partene blir enige om å forlenge ordningen, vil dermed en lang rekke toll- og handels- og trafikkbestemmelser automatisk slå inn.

  • Jeg kaller inn til et ekstraordinært møte i EU-parlamentets koordineringsgruppe for Storbritannia i morgen tidlig klokken 9.45 for å vurdere situasjonen og diskutere neste skritt, skriver McAllister.

(NTB)

1 Like

23:07

[

Boris kaller inn til krisemøte mandag:

](https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=52023)

I kjølvannet av at en rekke europeiske land har stengt grensene for Storbritannia, kaller britenes statsminister Boris Johnson inn til krisemøte mandag. Det melder Sky News.

Øverst på agendaen står eventuelle følger for Storbritannias eksport og import, opplyser en talsmann ved statsministerens kontor.

Frankrike har stengt grensene for både person- og godstrafikk fra De britiske øyer - i førsteomgang i de neste 48 timene. De stengte grensene hindrer eksport både på veiene, i lufta og fra de britiske havnene.

2 Likes

Er så mye okse-nytt om dagen at jeg ikke ser noen annen mulighet enn ny ATH før jul.

1 Like

Var sikker på at vi skulle opp i dag, ref. den etterlengtede krisepakken. Kanskje alle gains fra den allerede har blitt forskuttert og vel så det.

Må vel vente til det åpne der borte for å se hva som skjer.

Oslo Børs er helt ubrukelig når det gjelder å “føle” markedet.

Føler ofte man har store prosentvis bevegelser til nedsiden på små volum ved litt uro i markedet. Men hvis USA åpner sterkt, skyter plutselig børsen i full korreksjon før stengetid.

  • Oisann, virusoverskrifter. Nei, nå skal vi ned. SELL SELL SELL.

-USA åpner opp

  • Nei forresten, dette er tydeligvis positivt, vi skal opp opp. BUY BUY BUY.

Legg på analytikere av ymse sort som skifter mening oftere en andre skifter undertøy, eller gir en “analyse” som enhver som kan lese en trend kunne gjort…
:joy: :joy: :joy:

Satans jallabørs

6 Likes

Litt sånn frown town i dag

Verd å merke seg at vix futures virkelig går

image

Ikke mye positivt å spore idag…

:drooling_face:

4 Likes

12.00.57

Kraftig børsfall forplanter seg fra Europa til USA

Det brede børsfallet i Europa grunnet mutasjonen i koronaviruset ser ut til å spre seg til USA. Det ser dermed ut som den suksessfulle støttepakken som ble vedtatt i Kongressen i helgen er totalt overskygget av nyheter knyttet til viruset.

Fremtidsindeksene på Wall Street peker markant ned noen timer før børsåpning mandag:

  • Den brede S&P 500-indeksen er ned 2,08 prosent
  • Industriindeksen Dow Jones er ned 1,70 prosent
  • Teknologiindeksen Nasdaq er ned 1,43 prosent

Samtidig er Hovedindeksen på Oslo Børs ned 2,87 prosent.

1 Like