Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Nå er jeg helt enig i at markedene styres av pengetrykking. Mer spesifikt, så mener jeg at pengetrykking kombinert med nullrente gjør “alle” kredittverdige samtidig som verdien i å eie gjeldspapirer blir borte i store deler av markedet. Dette tvinger mer og mer penger over i aksjer og vekk fra tradisjonelle gjeldspapirer som statsgjeld, og sentralbankene kjøper opp gjeldspapirer fordi de “må garantere likviditet.”

På sikt så tror jeg det vil tvinge seg fram skattereformer pga de enorme motsetningene som skapes, og jeg ser ikke vekk fra at ting vil krasje mot slutten av 2021 eller i 2022 hvis pandemien kommer under kontroll og politikere som må vinne neste valg skal bevise at de står på de fattiges side i en stadig mer globalisert verden, og dermed begynner å sysle med tankene om formueskatt, beslag av formue, skatt på finansielle transaksjoner, osv. Men når vil som alltid være avhengig av den politiske situasjonen.

7 Likes

Ingen krisepakke likevel?

1 Like

Ser ut som det skal mer penger til folket og småbedriftene…

De skal uansett møtes i romjulen for å overstyre ett forventet veto mot en annen lov. Så de kan fortsatt overstyre vetoet til Trump der hvis han bruker vetomakten.

Problemet oppstår hvis Trump ikke bruker vetoet, men avventer inntil tidsfristen går ut.

Da blir det i teorien en shutdown til nyttår og så må senatet møtes for å overstyre veto. Det tror jeg ikke de får gjort før 5. januar og senatsvalget i Georgia, og etter det har man en ny politisk realitet.

Dette skaper mer unødvendig støy, men er ikke nødvendigvis negativt for aksjer. Hvis han klarer å tvinge gjennom mer direktestøtte til folk ved å trykke mer penger så burde i teorien aksjemarkedet gå opp fordi dollaren burde bli svakere. Og hvis han ikke får gjort det så er det i praksis ett spørsmål om hvor mye skade som skjer fordi man vedtar denne loven tidlig i januar i stedet for rett før jul. Kanskje ikke for mye?

Men usikkerhet er normalt negativt så tja.

1 Like

Ja det er jo litt spessielt at kriser løses ved at velstående blir rike og rike blir styrtrike, mens de fattige blir fattigere.

4 Likes

Blir vel ny rekord i antall IPO’er i år, samt volum i IPO.

Har passert antallet rett før det smalt i finanskrisen og også antallet rett før dotcom-bobla sprakk. The great lockdown leverer :muscle:

2 Likes

Hva er egentlig grunnen til alle IPO-ene? Føles som the great ICO craze of 2017.

Penger sitter løst, de får solgt/hentet penger til høy verdsettelsen.

Ja, men det føles som om alt skal skje fort, at det er en “sense of urgency” i markedet fordi de opplever at om det ikke ageres nå så vil sjansen fordufte.

Roi for fremtiden blir jo lavere med høy verdsettelsen, når man kan reinvestere i nye case i mellomtiden.

Når man kan oppnå salg på 50x earnings i et bullmarked, hvorfor ta sjansen for å selge i et mulig bearmarket i framtiden til 15x earnings.

^Bird in the Hand, is Worth Two in the Bush^ osv

Enda en ny variant av Covid, stigende trend på spredning her i Norge og ny rekord i Tyskland på dødsfall. Da skal vel børsene stige bra på dette her slik vi har lært i det siste…

1 Like

“Just like the dot-com peak, the quarterly RSI in the Index has been fading lower for a few years (loss of momentum), while the S&P 500’s price has hit new highs, this is MEANINGFUL bearish divergence,” he wrote. “In our view, we are close to a long-term top.”

1 Like

Alt skal opp, spesielt de med grønn profil. Helt syk utvikling i det siste…

Ser oljen også, lavere lagertrekk enn ventet og oljen er opp 3,41%…

40 000 nye smittede i storbritania. Dette må jo bare være en guds gave til aksjemarkedet :sweat_smile::thinking:

Ja, tradere sitt drømmemarkedet det her…

1 Like

Han har jo noen poeng her, men har man først gått på barrikadene.

Stadig nye varianter av Covid - pengedryss i vente i USA - vaksinen kommer - stadig nye smittetall og døde - markedet er svært høyt priset - men skal enda høyere?

Er som å kjøre bil med en fot på bremsa og en på speeder’n. Ryker bremsene eller stopper motoren først?

Kjøpte litt tekno-fond for noen uker siden, opp nesten 8%. Helt normalt? 0,0004 på dagen på sparekonto’n?

Hadde man hatt tidsmaskin skulle en jo lånt opp til pipa og vel så det i mars. :smiley:

1 Like

Bear market anno 2020

image

1 Like

Å være bear er og har alltid vært en nisje. Bull, not so much. Not for the faint hearted, og det nytter ikke ha en “buy and hold” holdning. Men når alt stiger, selv det som ikke har livets rett, så er det lov å, og ikke feil, å være bjørn. Dette kommer selvsagt med en risiko som med alle andre posisjoner.

Han sier vel i korte trekk at å satse mot huset funker ikke i lengden, men å ignorere enorme skifter i monetær politikk er ikke spesielt lurt det heller.

Eneste jeg tar ut av artikkelen er det samme som bankdama jeg hadde for 15år siden sa; “kjøp fond hver mnd, se denne grafen, det skal bare opp” . Selvsagt er det noen gode poeng som blir dratt frem, men “go long and forget” er helt klart det mantraet som setter dum kapital i 100% bull, uansett.

Var ikke som om rådgiveren ringte å sa “KJØP!” i mars.

Nei, er jo derfor aksjer er tøft.

Tenkte en dag at “dette året har jeg lært noe til neste krasj/pandemi”, men det blir antakeligvis different da.