Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Husker jeg sa til noen kolegaer på jobben som var nysjerrig på aksjer for et par år siden at det er ikke bare bare. Det krever en del for å lykkes. Nesten så jeg må trekke det tilbake å heller si at de må kjøpe et eller annet drit, samme hva, det stiger uansett! :sweat_smile::see_no_evil:

Men fra spøk til alvor så tror jeg denne festen er i ferd med å avsluttes for denne gang :slight_smile:

Føler på det ja, men har sagt det en stund nå…

Problemet er jo at i et slikt miljø som det har vært siden 2008-9 så vil tullinger som oss som ser på verdsettelse og makro tape hele veien. Det beste har jo vært å bare kjøpe som gal og sitte. De som har tapt penger har vel kjøpt enkeltaksjer og ikke fond.

Det er flott å ha et sted hvor man kan få utfordret sine tidvis ønsketenkende tanker om at bullmarkedet vil fortsette i lang tid. Dere som bruker tid på å se etter farsesignaler; hva tenker dere om sektorer, nærmere bestemt hvilke sektorer har en god risik/reward profil i dag (hvis dere tenker at det finnes noen), og i hvilke lyser lampene mørkerødt? Jeg sliter med å gå frem og tilbake mellom hold/akkumuler og «ta en pause» i grønne fond. Er det noen som har linker eller tanker om de spesielle risikoene knyttet til prisingen på disse i dag, og da hovedsakelig porteføljene til de norske fornybarfondene (Handelsbanken/Storebrand)? Har tenkt på å ha som juleprosjekt å undersøke de underliggende selskapene, da listen over disse ligger ute, i alle fall i Storebrand sitt. Men kompetansen min på slike vurderinger er så som så. (Flytt gjerne innlegget til fondstråden dersom moderator tenker det hører mer hjemme der).

Ellers riktig god jul til alle skribenter her, setter stor pris på dere og forumet :slight_smile:

1 Like

Ble det ikke brexit-deal allikevel?
Noen som har spekulert i hva Trump kan finne på i sine siste dager? Kan bli en god cocktail i kombinasjon med økt smitte og nedstenging.

Et par år tilbake så stupte jo børsene bare på brexitrykter og Twitter meldinger fra Trump, men mulig alt bare skal oppover uansett nå.

Edit: er vel på tide å logge av og tenke på noe annet. God jul alle sammen :slight_smile::grin:

Jeg sier ikke at det er riktig, men det er mange som er enige i logikken: kontanter vannes ut gjennom pengetrykking og gjeldspapirmarkedet er ødelagt. Så hvor skal man investere da? Alt som gir mer enn 1% forventet avkastning er bedre enn alternativene … inntil noe endres.

2 Likes

Dalio var jo ikke fan av krypto heller bortsett fra Libra da. Det er jo den klassen som har gitt desidert best avkastning i år. Så selv om han er dyktig så betyr det ikke at han har svaret på alt.

Jeg er heller ikke fan av cash, men tror allikevel at bobler som bare blåses mer og mer opp vil til slutt sprekke og i disse periodene tror jeg ikke det er veldig farlig å sitte på cash.

Er jo litt TINA jevnt over. De som ikke er tungt i markedet venter vel bare på korreksjonen for å gå inn?

En ting er sikkert, det er et av de vanskeligere tidspunktene historisk sett å investere på akkurat i disse uker etter min forstand, hvor går veien videre? (Det kommer antakelig an på tidshorisonten også da.)

Det virker som flere og flere har oppdaget et annet alternativ til aksjer, altså krypto.

Mye mulig, men jeg tror at de fleste egentlig er tungt investert og da gjerne med belåning. Så ved en eventuell korreksjon så er jeg usikker på hvor mange som er klare til å ta imot. Kan jo seff fyre i gang seddelpressa atter en gang da…

Uten å fakta sjekk. Så tror jeg samle biler / whiskey / kunst / klokker har økt i verdi også. Fordi ja det er mere penger i omløp. Cash is trash

2 Likes

Det er jo motargumentet generelt: kontanter krasjer ikke. De mister bare verdien sakte over tid. Så du bytter risiko mot garantert sakte langsiktig tap på en måte. Inntil noe endrer seg, og kontanter plutselig får verdi igjen. Å ha kontanter i slutten av mars i år var jo helt klart gull.

Akkurat nå er det kanskje en viss likevekt mellom de tre største økonomiene i verden (USA, EU og Kina) siden alle tre printer og har printet enormt med fiatpenger. Og til sammen står de for over halvparten av verdens økonomi. Men disse økonomiene har ikke laget like mye fiatpenger, og ikke på samme tidspunkt.

Dette er en artikkel fra ett nettsted jeg ikke kjenner, så går ikke god for alt som står der men de virker å ha kilder til tallene sine. Den ble skrevet i 2019:

Merk at Kina sin gjeldsboble ikke sprakk. Og som vi vet har ting endret seg drastisk i 2020. Man har printet helt enormt med penger og skapt enormt med gjeld, spesielt i USA. Men, man kan også se det sånn at USA i praksis har løpt etter og utlignet noe av forskjellen fra hva andre store økonomier har gjort, noe som endelig har gitt svakere dollar. Spiller det noen rolle når alle de største økonomiene driver med det samme spillet? Bare ikke nøyaktig samme prosenter eller på nøyaktig samme tidspunkt? Det er vel det som teoretisk skal utlignes til en viss grad ved at valutaer svinger i verdi målt mot hverandre?

Mange har spådd at gjeldsboblen i Kina “må” sprekke i mange år. Ett tiår eller mer. Men, hva skal til for at en gjeldsboble sprekker, og at pengetrykking blir ett kjempeproblem som krasjer alt? Det har i mine øyne vært klart i en del år allerede at den gjeldsboblen verden er inne i aldri kan tilbakebetales på en normal måte, og det ser ikke ut til å skremme noen nok til at boblen sprekker.

Min tanke nå er at aksjer (og andre alternative investeringer, eiendom, osv) er eneste fornuftige sted å være - inntil det ikke lenger er tilfellet. Og da vil man alltid kunne si “hva var det jeg sa?” Problemet er å spå hvilken uke, eller måned, eller år, dette skulle tvinge seg fram. De som har gjort fundamentale analyser av gjeldstallene har jo vært sikre på krise i Kina i mange år som sagt, så tja … når og hvorfor vil sentralbankene i USA og/eller EU tvinges til å slutte å trykke gjeld og penger? Når de tvinges til det? Og hvorfor skulle de tvinges til det?

Svaret har vel historisk vært inflasjon, men så lenge vanlige folk ikke får tilgang til pengene som trykkes og de bare samles i markedene så ser det ikke ut som om inflasjonen tvinger seg fram umiddelbart. Det vil si, vi har jo inflasjon - i de finansielle markedene, i boligmarkedet, i bitcoin, osv. Men har vi inflasjon i matvarepriser? Nei, for folk flest har ikke fått disse pengene som trykkes. Eller, sånn ser det ut for meg i hvert fall. Mulig dette er for enkel logikk, men det er sånn det ser ut for meg nå.

USA skal nå gi en stimuluspakke hvor de gir alle med inntekt under $100 000 i årsinntekt gratis penger. Er det ett problem? Er det ett problem om summen er $600 eller $2 000? Hva med $10 000? Hvorfor ikke bare gi alle i USA $1 000 000 for å utjevne forskjellene? Vel, folk flest tror vel at på ett eller annet sted så vil det føre til problemer - men akkurat hvor? Det virker ikke akkurat som om det er ett tall man enkelt kan regne seg fram til. Noen mener jo at universal basic income er ett flott tiltak - bare gi alle som vil ha gratis penger, hvordan kan det bli ett problem liksom? Tja, kommer vel an på mengden og implementasjonsmetoden det…

Akkurat nå er jeg litt i den båsen at jeg tenker… ingenting er ett problem inntil det er ett stort problem. Og det er inflasjon og likviditetsproblemer som vil være faresignaler. Men akkurat når dette tvinger seg fram virker umulig å spå med min begrensede kunnskap om temaet.

ps: litt spesielt at vi i Norge ikke har behov for å trykke penger på samme måte som de fleste andre land.

13 Likes

Det er vel ikke nødvendigvis noen som sier det er farlig å sitte i kontanter en periode. Jeg sitter mye i kontanter selv jeg. Fordi jeg mener at veldig mye er dyrt i aksjemarkedet for tiden. Men, spørsmålet er om det er nå boblen blåses opp, og så når man kommer fram i tid så går boblen sidelengs uten å sprekke. Det er hvis boblen sprekker at kontanter vil være gull :slight_smile:

Men hvis det vi har sett i november og desember har vært siste rush oppover slik at alle meglere i verden skal sikre seg bonuser for året som har gått ved å blåse opp aksjeverdier før de gjennomfører gigantsalg i Januar så vil jo stemningen snu snart :slight_smile:

Det virker bare veldig vanskelig å spå for tiden. Man kan lage seg konspirasjonsteorier om at “nå skal det krasje” men så lenge det trykkes mer og mer penger og ikke er alternative steder å investere så virker det vanskelig å konkludere med at “nå må noe skje.”

Det går til det ikke går ?

3 Likes

Helt sant! Det er vanskelig å vite! Men aldri feil å sikre gevinst når man føler det har gått litt for mye. Ifjord ventet jeg til 3 januar før jeg solgte meg ut, eller i år blir d vel.

Tenkte å gjøre det samme i år. Da de første dagene i januar som regel er veldig gode. Men magefølelsen ville noe annet i år :slight_smile:

1 Like

Litt mer teknisk som jeg har sett på helt uavhengig av fundamentale forhold.

OSEBX over ganske mange år på månedschart. Kommer det brudd opp og en ny langvarig positiv trend, drevet av nullrente i en internasjonal verden hvor det trykkes enormt med fiatpenger i de store økonomiene selv om vi ikke gjør det her i Norge? Eller skal vi korrigere ned på kort sikt?

Zoomet inn, siden tidlig 2018:

I November ble oslo børs kjørt opp fra 800 til 945, det vil si ca 18% verdistigning på børsen på en måned, og man kan jo bare spekulere i hvilke positive fundamentale faktorer som gjorde det logisk. Jeg er i overkant opptatt av internasjonal politikk, så jeg har tro på det som forklaringsmodell men det er ingen fasit.

Som du sier, i fjor satte vi topp rundt nyttår før det gikk sidelengs i halvannen måned. I år begynte vi å teste denne motstanden rundt ATH ved månedsskiftet november/desember. Samme tidsperiode tar oss til midten av januar.

Skulle OSEBX falle til under 935 før nyttår så har man ett ganske klart bearish teknisk signal på månedschart i hvert fall (og under 900 er ille). Ser dog ikke sånn ut per i dag. Og uansett tror jeg ikke vi får korrekte signaler om veien videre før lenger uti januar.

1 Like

Det er ganske heftig ja. Jeg tror vi kan få et dropp ned til novembernivå igjen på ganske kort tid. Men om det skjer ute i januar er uvisst.

Ang fiat-trykking. Så ja det skjer jo ikke her i Norge. Oljefondet investerer jo heller ikke i Norske verdipapirer knapt. Så det blir vel mer at man leser om støttepakker og får en fomo-følelse.

1 Like

Osebx har jo lagget litt pga tung råvare industri, fikk ikke den sektoren seg et løft etter forrige krise 2008 da det ble pumpet mye inn i infrastruktur?

Personlig er jeg bull råvarer og bear IT, sitter dog i gaming. Vi får se :slight_smile:

Jeg er bull grønt overpriset tull fordi jeg mener statlige subsidier i EU / USA (spesielt blå delstater) vil garantere sektorvekst. Men å velge riktige selskaper er noe annet.

1 Like

Finans

Sindre Nikolai Aker

13:41 - 24. des.
Ray Dalio, grunnleggeren av verdens største hedgefond, er dypt urolig over hvor forskjellig og splittet USA er, spesielt nå etter pandemien.

Han advarer om at lederne må vende oppmerksomheten mot giftig ulikhet, politisk polarisering og stadig økende gjeld.

Også her i Norge har ulikhetene blitt stadig større under pandemien. De rike blir rikere, og de fattige blir fattigere.

– Vi trenger en løsning som fungerer for majoriteten av befolkningen. Og det kan oppnås enten gjennom en smart løsning som begge parter er enige om. Eller så kommer det en større konflikt, sier Dalio til CNN.

Flere fattige

Pandemien har satt søkelyset på forskjellene i samfunnet, men også forskjellene mellom Wall Street – aksjemarkedet – og Main Street – resten av økonomien.

Siden juni har åtte millioner amerikanere falt inn under kategorien «fattig», ifølge forskere ved University of Chicago og University of Notre Dame. Flere enn 27 millioner voksne bor i husholdninger som «innimellom eller ofte» mangler nok mat å spise siste syv dager.

Likevel skyter enkelte markeder fart. Boligmarkedet stiger, også her i Norge, tech-selskaper gjør det bedre enn noen gang før, og aksjemarkedet når stadig nye høyder.

– Vi har sett rike familier og samfunn gjøre det godt gjennom pandemien. Digital akselerasjon, lave renter og en støttende pengepolitikk har bidratt stort. Samtidig har vi sett arbeiderklassen lide dramatisk, sier Rajiv Shah, president av Rockefeller Foundation.

5 Likes

Det burde heller gis mer i helikopterpenger til fattige enn fokus på å holde børsene oppe. Det er jo penger som kan fordufte på kort tid.

4 Likes

Prøvelser som dette gjør a man får avdekket mange av de eksisterende svakhetene/skjevheter som eksisterer i et samfunn. Jeg ønsker på ingen måte at folk skal lide, men må innrømme at jeg godter meg litt over hvordan situasjonen er i USA, da dette tydeliggjør hvor “fucked” landet egentlig er. Virker som det er tidligere storhet og dollaren sin posisjon som valuta som holder dem oppe.

https://www.bloomberg.com/amp/opinion/articles/2020-12-13/after-coronavirus-pandemic-world-faces-mountain-of-debt?sref=ojq9DljU&__twitter_impression=true

2 Likes