Det er jo motargumentet generelt: kontanter krasjer ikke. De mister bare verdien sakte over tid. Så du bytter risiko mot garantert sakte langsiktig tap på en måte. Inntil noe endrer seg, og kontanter plutselig får verdi igjen. Å ha kontanter i slutten av mars i år var jo helt klart gull.
Akkurat nå er det kanskje en viss likevekt mellom de tre største økonomiene i verden (USA, EU og Kina) siden alle tre printer og har printet enormt med fiatpenger. Og til sammen står de for over halvparten av verdens økonomi. Men disse økonomiene har ikke laget like mye fiatpenger, og ikke på samme tidspunkt.
Dette er en artikkel fra ett nettsted jeg ikke kjenner, så går ikke god for alt som står der men de virker å ha kilder til tallene sine. Den ble skrevet i 2019:
Merk at Kina sin gjeldsboble ikke sprakk. Og som vi vet har ting endret seg drastisk i 2020. Man har printet helt enormt med penger og skapt enormt med gjeld, spesielt i USA. Men, man kan også se det sånn at USA i praksis har løpt etter og utlignet noe av forskjellen fra hva andre store økonomier har gjort, noe som endelig har gitt svakere dollar. Spiller det noen rolle når alle de største økonomiene driver med det samme spillet? Bare ikke nøyaktig samme prosenter eller på nøyaktig samme tidspunkt? Det er vel det som teoretisk skal utlignes til en viss grad ved at valutaer svinger i verdi målt mot hverandre?
Mange har spådd at gjeldsboblen i Kina “må” sprekke i mange år. Ett tiår eller mer. Men, hva skal til for at en gjeldsboble sprekker, og at pengetrykking blir ett kjempeproblem som krasjer alt? Det har i mine øyne vært klart i en del år allerede at den gjeldsboblen verden er inne i aldri kan tilbakebetales på en normal måte, og det ser ikke ut til å skremme noen nok til at boblen sprekker.
Min tanke nå er at aksjer (og andre alternative investeringer, eiendom, osv) er eneste fornuftige sted å være - inntil det ikke lenger er tilfellet. Og da vil man alltid kunne si “hva var det jeg sa?” Problemet er å spå hvilken uke, eller måned, eller år, dette skulle tvinge seg fram. De som har gjort fundamentale analyser av gjeldstallene har jo vært sikre på krise i Kina i mange år som sagt, så tja … når og hvorfor vil sentralbankene i USA og/eller EU tvinges til å slutte å trykke gjeld og penger? Når de tvinges til det? Og hvorfor skulle de tvinges til det?
Svaret har vel historisk vært inflasjon, men så lenge vanlige folk ikke får tilgang til pengene som trykkes og de bare samles i markedene så ser det ikke ut som om inflasjonen tvinger seg fram umiddelbart. Det vil si, vi har jo inflasjon - i de finansielle markedene, i boligmarkedet, i bitcoin, osv. Men har vi inflasjon i matvarepriser? Nei, for folk flest har ikke fått disse pengene som trykkes. Eller, sånn ser det ut for meg i hvert fall. Mulig dette er for enkel logikk, men det er sånn det ser ut for meg nå.
USA skal nå gi en stimuluspakke hvor de gir alle med inntekt under $100 000 i årsinntekt gratis penger. Er det ett problem? Er det ett problem om summen er $600 eller $2 000? Hva med $10 000? Hvorfor ikke bare gi alle i USA $1 000 000 for å utjevne forskjellene? Vel, folk flest tror vel at på ett eller annet sted så vil det føre til problemer - men akkurat hvor? Det virker ikke akkurat som om det er ett tall man enkelt kan regne seg fram til. Noen mener jo at universal basic income er ett flott tiltak - bare gi alle som vil ha gratis penger, hvordan kan det bli ett problem liksom? Tja, kommer vel an på mengden og implementasjonsmetoden det…
Akkurat nå er jeg litt i den båsen at jeg tenker… ingenting er ett problem inntil det er ett stort problem. Og det er inflasjon og likviditetsproblemer som vil være faresignaler. Men akkurat når dette tvinger seg fram virker umulig å spå med min begrensede kunnskap om temaet.
ps: litt spesielt at vi i Norge ikke har behov for å trykke penger på samme måte som de fleste andre land.