Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Samtlige av analytikerne i de store bankene spår kraftig oppgang til neste år. Buffett-indikatoren lyser ildrødt. Hvem får rett? Blir det det gode gamle verktøyet til legenden eller et samlet analytikerkorps? Husker for noen år siden når 10/10 anlytikere/valuta-eksperter spådde sterkere krone. Det er rart med det når “alle” er enige så går det motsatt vei.

Hva med begge deler ? Festen fortsetter i 1H og mot slutten av 2H vil faresignalene komme pga inflasjon ?

MMT has been tried repeatedly in the past and it has consistently led to asset booms initially, such as we have now, followed by asset price “corrections”. The thrill-kill is almost always inflation. With the Fed utterly relaxed about inflation crashing the party it has created in assets values of almost all types—just as it was oblivious about tech in late 1999 and housing in mid-2007—a student of history might be inclined to take the over…like way, way over 2% on the CPI by year-end 2021.

In summary, my indicators tell me that US growth will be strong and we are on the right side of the four quadrants framework. As prices seem set to accelerate, we are moving into the upper half, which means that 2021 should see an inflationary boom in the US.

In short, the US is moving from a deflationary boom to an inflationary boom. A wrinkle could be a big rise in the oil price, which would make the situation difficult for the Fed, as it was in 1973. In past inflationary booms, non-US markets, especially in Asia, tended to outperform the US, while the dollar usually fell.

image

3 Likes

Ikke umulig, men inflasjonen har ikke vært noe skremmende til nå ihvertfall. Inflasjon kommer heller i økt aksjepriser, boligpriser, hyttepriser osv.

Men ja det kan gått være inflasjonen løper løpsk og renta må settes opp litt for hurtig og så smeller det.

Eller så kan det jo være at investorene begynner å innse at de faktisk betaler alt for mye for aksjene sine.

2 Likes

Det er en del som venter på “the insolvency phase”. Dvs at selskaper ikke klarer å betjene gjeld og faste utgifter. Det er vel potensiale for at denne fasen kommer når FED reduserer støtten til selskaper. Når/om denne fasen kommer kan det utløse et lite/stort krakk.

2 Likes

Ja, men aksjemarkedet skal jo ligge litt i forkant. OBX er på motstand på 850 nå. Jeg tror det blir stopp her.

1 Like

All time High.

All inn :rocket:

1 Like

When bear?

image

Bjørnene i vinterdvale. Våkner de før våren?

Bjørnene burde være våkne nå og sitte klar når euforien er slik den er nå. Permabjørnene har en tendens til å våkne når det hele er over…

Føler det har vært 9 mnd eufori by now… evt. 9 år?

Ja det er vanskelig å time utgang/short. Men de skikkelige krakkene kommer jo når man minst aner det, og da man ønsker at man helst bare vil låne alt man kan for å kjøpe aksjer.

Samtlige av anatykere tror på oppgang, så også analytikere i de største bankene i usa hvor samtlige spådde solid videre oppgang og nå har vi jo vaksine også så nå er i hvertfall ikke det noe å bry seg om lenger :sweat_smile: Og med nok en krisepakke så kan det jo kun fortsette oppover :sweat_smile:

Hvor lenge har sentralbanken i USA sagt at rentene skal holdes uendret?

Don’t fight the FED, lesson number 1 in the stock market. (Ja, det kan komme 10 %’ere ned fra tid til annen, men å kjempe mot FED i flere år er en tung kamp)

Investorenes måte å diskontere renter på er også totalt forandret siste tre årene.

Familien sitter på over 200 festetomter som rusler greit. Vi har fått noen bud på dette gjennom årene fra større eiendomsaktører, men vi har ikke sett noen grunn til å selge. Nå som rentene ligger nede der de er og flere aktører bugner over av cash, ser vi henvendelser på godt over 35-gangen av årlige inntekter. For 4 år siden prøvde de seg på 25-gangen.

Dette sier litt om hvordan aktører som pensjonskasser med flere regner på avkastning i aksjemarkedet også. De regner ikke lengre på renteavkastning fordi det gir null. De regner nå på yield i aksjemarkedet som få markeder hvor man får betalt for å ta risiko. Derfor henter ting seg bestandig langt raskere enn i 2008. Da var det avkastning å hente fra renter, det er historie nå.

Se på aksjemarkedets smeller i Q1 2016, Q4 2018 og Q1 2020; man rekker så vidt å blunke et par uker så er vi oppe igjen. Å være overvekt short med null-renter neste 4 år i USA er en beinhard motstander å vedde mot.
Da er det mer vettugt å finne long/short bets som har sektorspesifikke preg over seg, ref verdi vs vekst.

8 Likes

Vet ikke om det var meg du svarte her. Men jeg er ikke en permabear bare så det er helt klart. Har stort sett overvekt aksjer hele året. Gikk ut i januar i år, det skrev jeg vel i makrotråden. Noe som viste seg å være lurt. Var ute i sommer og short når s&p gikk ned 5% på en dag, da var jeg vel aktiv i denne tråden.

Er nå ute igjen. Så får tiden vise seg om det lykkes denne gangen også eller om det blir bomskudd :slight_smile::slight_smile:

Ingen med vettet i behold er vel permabear hvis man ser på de lange linjene.

Jeg er i ca. samme båt som Buffett - tømte fondene ca 15.2 og nøt tryggheten mens kameratene rev seg i håret.

Jeg hadde ikke sett for meg oppturen som har kommet fra 23.3 til nå og fikk ikke kommet i posisjon pga. sykdom i familien. Uansett har jeg tapt lite, men inngangen er jo desto verre, spesielt når man er på ATH og ting ser litt toppish ut.

I høst syntes jeg også valg, covid-19, arbeidsledighet, Brexit osv… ikke var tatt høyde for i kurs-bildet - men det var de tydeligvis :crazy_face:

KLP Aksjeglobal MS

1 Like

Det er tungt å sitte med Bear nå. :-!
Er det noen lyspunkt framover?
Hvis oppgangen vedvare over lang tid bør jeg selge meg noe ned.

Har også tenkt tanken med høy inflasjon, hyperinflasjon osv… men selv med ekstrem pengetrykking så har usa ligget på negativ og rundt 0% inflasjon de siste månedene. Så dersom pengetrykkingen kun har blåst opp markedene og disse skulle begynne å falle, så er det vel kanskje heller deflasjon man burde frykte?

1 Like

Dette er en greie som bjørner konsekvent har unngått å ta til seg i år. Er jo litt skummelt, fordi det helt direkte må bety at vi er i helt uncharted waters

Ikke at jeg skal forsvare bjørnene her. Men jeg tviler på noen som helst har brukt kalkulatoren i år. Jeg har ihvertfall kun handlet på TA. Jeg fikk f.eks 430% på søppelaksjen Valaris tidligere i år. Det var ikke akkurat kalkulatoren som gjorde at jeg kjøpte. Da hadde man sikkert heller gått short på samme tidspunkt dersom man regnet på den…

1 Like