Vi har allerede problemer relatert til deflasjonsproblematikk, og det vil nok fint fortsette gjennom pandemien tror jeg.
The household saving rate hits new record high in the second quarter of 2020. Household saving rate up to 24.6 % in the euro area and up to 23.9 % in the EU-27
Vi har shutdowns og nekter folk å jobbe, men vi nekter også folk å bruke penger på det de vil. Og folk er bekymret for framtiden. Folk i USA har allerede spart over $1.3 trillions (eller billioner på norsk). Dette tallet vil øke kraftig fram mot våren pga lockdowns.
Jeg har ikke noe problem med å tro på noe deflasjon på kort sikt, men deretter ser jeg for meg massiv økning av forbruk fordi det har folk faktisk råd til. Det er bare de fattige som har lidd økonomisk under pandemien, det store flertallet har gjort det bra økonomisk i 2020 fordi de har blitt tvunget til å bruke mindre enn de ellers ville gjort. Det er også svært sannsynlig at det vil komme flere politiske kriser i 2021 som vil gi behov for “ekstraordinære” tiltak fra staten. Som en flyktningekrise.
Dog er jeg forutinntatt fordi jeg tror at demokratene vinner senatsvalget i Georgia i januar, får kontroll over senatet, og implementerer støttepakker til delstatene samt hever minstelønnen i USA. Jeg tror 2021 i USA vil gi en skikkelig boom mot slutten av året, og at resultatet av den vil gi inflasjon (mot slutten av året eller i 2022). Jeg tror ikke på inflasjon av betydning i første halvår neste år, da jeg ikke klarer å se at vi blir ferdig med pandemien og får åpnet opp alt igjen raskt nok.
Teoretisk hjelper det ikke å printe masse penger hvis det ikke følges opp av at penger bytter hender gjennom transaksjoner. Folk sparer penger i stedet for å bruke. Penger flyttes til steder med masse transaksjoner (aksjemarkedet), som gir inflasjon der. Men man måler ikke inflasjon gjennom aksjemarkedet eller eiendomspriser (leiepriser er dog inkludert, og det gir nok ett falskt bilde av inflasjonen - dvs, det virker som om inflasjon er høyere enn den faktisk er).
The BLS (The U.S. Bureau of Labor Statistics) includes sales and excise taxes in the CPI — or those that are directly associated with the price of consumer goods and services — but excludes others that aren’t linked such as income and Social Security taxes. It also excludes investments (stocks, bonds, etc.), life insurance, real estate and other items unrelated to consumers’ day-to-day consumption.
Jeg er ganske overbevist om at grunnen til at man ikke har massiv inflasjon er fordi pengene ikke finner veien til vanlige folks forbruk. De forsvinner inn i områder som inflasjon ikke måler. Som en bankkonto, aksjer, eiendom, bitcoin, og andre investeringer. For å få inflasjon opp slik den måles av det offentlige så må penger finne veien til vanlige folks forbruk. Og det er rett og slett umulig så lenge vi har lockdowns pga pandemien.
Sånn kort sagt er min forståelse at man må få opp forbruk hos folk flest for å få inflasjon. Og økning i forbruk tror jeg vil skje godt uti 2021, men ikke de neste månedene. Og hvis det gir inflasjon er ikke inflasjon problemet for aksjemarkedet, det er FED sin reaksjon på dette (samt potensielt en større skattereform i USA) som jeg tror kan gi ett krasj i aksjemarkedet - ikke inflasjon i seg selv, men hvis FED reagerer på det ved å endre politikken sin.
Jeg kan se deflasjon som ett potensielt problem hvis folk blir skremt fra å bruke penger i en lengre periode framover. La oss si det kommer muterte koronaversjoner man tror vaksiner ikke stopper, eller det blir enorm politisk uenighet om støttetiltak, eller massiv sosial uro som skremmer folk fra å være gode optimistiske forbrukere. Men det er mer noe som jeg er oppmerksom på, ikke noe som jeg anser som det mest sannsynlige scenarioet neste år.