Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Kjøpte en god del xact obx bear igår. Ser obx’n er ned litt, mens produktet jeg kjøpte er ned nesten 1 %, så kanskje ikke helt “kalibrert” til en hver tid. Den skal jo reagere 200% motsatt vei av Obx’n.

Dere gamle bjørnetravere. Hvordan er erfaring på denne? Reagerer den slik den skal eller må obx’n falle myyyye før man kommer ut i pluss?

Tenk når vi skal fortelle barnebarna hvordan vi kjempet oss gjennom denne krisen med nebb og klør. Formuene våres skjøt til himmels, lån ble nærmest helt gratis, men allikevel kom vi oss igjennom det :sweat_smile:

1 Like

Interessant video og det blir spennende 1-2 måneder som kommer med andre ord.

Jeg har også kalkulert meg frem til S&P i området 1800-2000, men jeg er også litt der at jeg ikke helt kan se det krasje slik som ting går nå, men et sted må verden normaliseres. Bitcoin også går helt sjukt. Man lurer på hva man egentlig driver med på slike dager.

1 Like

Er det ikke da det skjer? Ingen trodde 2019 skulle bli et bra aksjeår så mye turbulens som det ble i 2018. Når panikken stod på som værst i år så var det ikke noen som tippet at vi skulle passere ath igjen så kjapt.
Nå tror jo alle det skal opp. Studenter, analytikere, konfirmanter, pensjonister.
Nesten som dotcombobla nå. Leser vel snart om vanlige folk som nettopp har startet med aksjer, slutter jobbene sine for å trade :grin:

3 Likes
1 Like

Det kom jo et greit fall ikke så lenge etterpå da i usa. Så om proffene la seg på kjøpern igjen etterpå varierer sikkert. Det ser for øvrig ut som de ligger på selgern igjen nå dersom man ser på dark pools.

1 Like

Godt nyttår!

stock-market-meme-12

5 Likes

Godt nyttår til bjørner, okser og hyener!

4 Likes

Noen her som har fått med seg hackerangrepet i USA? Ifølge NRK er det noe av det mest omfattende hackerangrepet i USA’s historie, men har omtrent hørt null om det i norske media. Ble kort pratet om i aksjesladder sin romjul episode.

Når markedet har kommet så langt at man kun trenger å endre navn for å sende opp kursen 70%. Hvor lenge er det da igjen før sistemann inn slukker lyset? :thinking::see_no_evil:

1 Like

Den grønne industrien er nok litt boble akkurat nå, litt som it-boblen. Noen giganter klarte seg også gjennom denne perioden, det vil det også være her.

Der var det også store spørsmål rundt hvem som får realisert noe på all denne optimismen er verre å spå, men selskaper som Element og Saga Pure fremstår som overkyniske med tanke på vinkling mot privatinvestorer.

Rører ikke slike selskaper hvor retorikken og argumentene minner om bruktbilsalg.

1 Like

Går fint å røre dem, men man bør sitte ytterst på stolen og være klar til å hoppe av den dagen musikken stopper…

Hva med tech da? Eller er det noen plass det ikke er bobletendenser nå? :thinking::face_with_monocle:

1 Like

Noen som vet hva slags blogger det er snakk om?

Ren tipping; Michel Doepke :slight_smile:

1 Like

I mitt hode er det en super boble. Bare se på verdsettelsen av ACC. Hva er den på nå? 10 milliarder? Det betyr at selskapet skal levere resultater a la Sparebank 1 SMN som verdsettes til rundt 12 milliarder. Og hvor mye har ACC i salgsinntekter nå? 0?

Samme med Freyr. De verdsettes til omlag 5 milliarder. De har ikke begynt å bygge fabrikken enda.

Jeg var ikke så bear rundt sommertidene, fordi jeg forventet en bounce back som følge av innblanding fra sentralbanker og regjeringer. Jeg så for meg at vi skulle gå sidelengs en stund før vi kom tilbake til pre-covid nivåer. Nå endte det opp med ATH på rekordtid og spådommer om at fremtiden skal være langt bedre enn før COVID. Det ser jeg ingen grunn til at den skal være.

Jeg tror dette markedet er overvurdert og jeg kommer bestandig tilbake til Q42018 når den amerikanske sentralbanken prøvde å kvitte seg med instrumenter fra balansen sin.

5 Likes

Fordelen med denne grønne energi boblen vs .com er at det er mye lettere for de langsiktige pengene å frontrunne prisingen da man enklere kan regne seg til framtidige inntekter. Gitt en verden med nullrente, carbonskatt, økt energibehov.

Men ville vært ekstra forsiktig i de bjellesau aksjene uten store aktører.

Joda, grønne selskaper er jo tekniske løsninger på en klimaomstilling, så blander personlig de to.

Mange store tech selskaper henter store summer gjennom grønn innovasjonsstøtte samtidig som de dekker den nåværende verdikjeden i tillegg. Blir noe litt annet enn de som framstår med en smal portefølje med en løsning som skal gi så utrolig god avkastning, som noen av de største hypene slik jeg ser det.

Ta for eksempel noen med track record for løsninger, ala Aker, tror det er relativt større sannsynlighet at de mange opptrykte pengene tar turen dit enn hos mange av de andre på Oslo børs.

Kobler man dette sammen med de lave rentene og lav avkastning over hele linja, så forstår jeg at noen selskapet kan forklare høye PEer, men andre er som du sier, bobletendenser.

2 Likes