Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Sikkert michel ja. Surt for norske legacy Børs superhelter å ikke få ha andedammen for seg selv lenger?

Dette.

Jeg har selv en del folk som ringer meg eller sender meg tekstmeldinger hvor de stiller spørsmål om de skal kjøpe den og den aksjen. Eller hva jeg tror om selskap X, som de nettopp har kjøpt. Og for å være ærlig - jeg kan jo ikke en dritt om aksjer.

Dette er kun anekdoter, og summene som investeres av mine bekjente er ikke veldig store. Vi snakker i titusen-klassen. Likevel, jeg synes det er mye eufori der ute. Det later ikke til at det har gitt utslag i VIX indeksen helt (den er lav, men ikke ATL?) , eller at Fear/Greed indeksen har eksplodert - var vel rundt 50 når jeg leste sist?

Men, når jeg ser mengden start-ups, uten FCF, som noteres og verdsettes for milliarder, hobbyinvestorer som kjøper masse Tesla aksjer fordi det er et “teknologiselskap” og talking heads på TV som snakker om the “new economy” eller paradigmeskifter - måtte jeg plukke opp Den intelligente investoren av Graham og lese den på nytt i helga. Det virker på meg som om at historien gjentar seg selv.

3 Likes

Virker han litt bitter for at det ikke er samme stemning i Hunter? :see_no_evil:

1 Like

Ja den tror jeg er like sikker som banken. Men vanskelig å time utgang i bobler da. Men det er jo fest uansett hvor man snur seg. Aksjefest på kraftige steroider i kryptomarkedet om dagen :grin: Så får bare nye det så lenge det varer :sunglasses:

Er jo ikke mange som tør sitte short når aksjen gap´er opp hver dag 7-8%. :slight_smile:

Tror man skal være forsiktig å shorte aksjer, og spesielt indekser. Man kan shorte ting hvis det er en legitim hedge. Eller hvis du vet at et selskap driver f.eks med misligheter. Men utenom dette, så mener i alle fall jeg at du ikke bør shorte indekser fordi du mener de er over valued.

Kan jo være også at vi har funnet nirvana, altså lave renter og massiv pengetrykking.

2 Likes

Ja jeg syns de må bare fortsette!
Synes nesten vi må sende et takkekort til Fed. Det er nok takket være de at også kryptomarkedet går så jævlig :rocket:

Til slutt så kan alle som er invistert slutte jobbene sine :joy: Kun de som har pengene i banken som må jobbe.

2 Likes

Tror den potensielle inflasjonen blir spist opp av gamblingcaser, som feks. bitcoin og selskaper av luft pakket inn i glanspapir.

Om fem år er de langsiktige igjen som vanlig, sikkert noen unntak som har hoppet av til rett tid. Men lykke til med det.

Fordelen med å ha vært ute en kald vinternatt før er at man vet hvor mye man angret på at man ikke hoppet av når euforien herjet som værst. Det er som regel bedre å angre på at man hoppet av for tidlig enn alt for sent…

2 Likes

Ja jeg tror ikke all denne pengetrykkingen og lave renter vil løse noen verdens ting på lang sikt. Det gjør bare at folk flest gjør ulønnsomme investeringer på lengre sikt. Dersom børsene skulle halveres på kort tid og bedriftene er like dårlig stilt som før og inflasjonen står på null. Hva gjør man da? Sveiver i gang pressa atter en gang?

1 Like
1 Like

Får nesten flashback fra i ifjord. Coronaviruset spredde seg mer og mer, men børsene gikk oppover samtidig som Dagens Næringsliv ønsket at man skulle investere alt og ha null kontanter.

Likt i år bare ny virusvariant :thinking::face_with_monocle:

2 Likes

Bare krypto og fast eiendom som er verd noe til slutt. :slight_smile:

1 Like

Det er jo litt av sentrum i investering:

Å ta labben av kokeplata før fingrene blir svidd (om man ikke sitter i indeksfond med 50 års horisont.)

Og så må man ikke sitte etterpå og tenke: Jeg kunne holdt litt til, litt til, litt til. Man gjør en vurdering og handler ut fra den - og så får anger legges bort.

Jeg skulle også ha kjøpt Amazon, Apple, Tesla, Bitcoin og ++++ for lenge siden, men nå er vi her i dag og må handle ut fra situasjonen man står i.

5 Likes

Hvorfor skal krypto være verdt noe?

Det er noe fryktelig irrasjonelt ved det hele.

Å eie et småbruk er mer verdt noen som helst krypto om dommedagsscenarioene slår til…

2 Likes

Hvorfor skal penger være verd noe? Det er jo fordi man har blitt enige om at det er verd noe og enklere å ha med å gjøre enn at jeg alltid må ha noe du har lyst på for å kunne bytte med deg.

Jeg er ingen Bitcoin-profet, men det er jo i det minste et begrenset gode man slåss om. Penger (FIAT) trykkes jo bare mer og mer av. Jeg eier nesten ikke krypto (dum som jeg er i disse dager), men det kan jo fort bli trangt i døra om man skal ut på likt alle sammen. :slight_smile:

Det gjelder vel FANG og ESG også.

Dommedag? Det er vel da vi går fra «alle må kunne kode» til «alle må kunne dyrke gulrøtter»? :smiley:

1 Like

Eiendom vil jo aldri bli verdiløst, men man ser folk vil bo inn mot byene og helst ha minst mulig vedlikehold. Så ikke noen selvfølge at salg av småbruk går smertefritt. Eiendom har man gjerne gjeld på også, så prisfall kan gjøre vondt der også. Men eindom og prisfall er jo helt utenkelig for nordmenn. Det kan jo bare ikke skje…

1 Like

Er mer bear bolig enn aksjer, om vi ser bort ifra verdien av eget hjem / plassering.

Hadde heller investert 1 mill i aksjer vs utleie leilighet, mindre vedlikehold i aksjer også :wink:

Enklere med giring av eiendom, har gjort 12xEk siden jeg startet med eiendom. I aksjer er det langt fra dette. Men at det er mer jobb, det har du rett i.

Men lærer utrolig mye av det også. Lærdom er veldig greit for det langsiktige perspektiv.

1 Like

Det er klart, er jo giringen som i ddt heletatt har gjort at eiendom lønner seg vs aksjer kombinert med lavere renter de siste 20 årene?

Ekskluder man giringen blir bildet litt mere uklart.