Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Girer du ikke i dagens marked så er du temmelig ute av det.

Den norske skattemodellen gjør renter fornuftig og verdier i eiendom virkelig til det beste alternativet.

Ser for egen del så er det jo en tidkrevende hobby da. Går mye tid med på aksjer, krypto osv. Alt fra fundamental analyse, teknisk analyse, hvordan økonomien i verden går, hva gjør Fed, hva skjer med viruset osv osv… Så det er jo klart å gi en leilighet et strøk med maling blir ikke så mange timene i forhold :wink: Men jeg er forsåvidt enig. Oppgangen i boligmarkedet siden 1990 må jo stoppe en gang det også. Jeg tror ikke de som investerer i eiendom i dag vil være med på en lignende reise.

2 Likes

Råvarer, gull og sølv tipper jeg beholder verdien sin ganske godt

Noen spesielle du vil trekke frem?

Selv har jeg stor tro på kobber og rare earth metals

2 Likes

Enig!

Smitten tar jo helt av om dagene. Går det mot ny lockdown?

Vil da markedene reagere som i mars eller er man der at det bare er å vente på en ny runde med pengetrykking?

Når det gjelder rare earth metals har jeg en posisjon i EFR (TSX), mens MP Materials er på watchlist. Har du noen andre du følger/eier for eksponering mot segmentet?

1 Like

Skal ikke se bort ifra at det blir en pullback. Men i mars trodde mange, inkludert meg selv, at dette var spanskesyken om igjen. Altså at dette kunne være like brutalt som en stor internasjonal krig. Nå viste det seg slik ikke å være tilfellet.

Men vær ikke redd! Om markedet skulle oppleve panikk, og vi ser starten på et brannsalg, så vil offentlige myndigheter og sentralbanker være klare til å trykke opp det markedet måtte føle de trenger av penger.

Vi kan jo for all del ikke praktisere kapitalisme, altså at penger allokeres kun til de ideene som har livets rett. Alt er nå enten too big eller too small to fail.

1 Like

Tja, men man ser jo nå at penger strømmer inn i kryptovaluta.
Så dersom det er en ny lockdown på vei. Så er jeg usikker på om investorene er giret på å holde bedrifter kunstig i live, som sikkert er avhengig av emisjoner ved jevne mellomrom. Fordelen med krypto er at det er rettferdig for alle og man slipper å logge seg inn 09.00 om morgenen for å få servert en emisjon i fanget og da kun rikinger som får delta til rabaterte priser.

3 Likes

Krypto er jo ikke det samme som et selskap. Så stor forskjell på akkurat de to type investeringsobjekter, at det at frykten for emisjon skal overgå svingningene i gambler-assets er bare rett og slett rasjonelt sammenbrudd.

Har ikke påstått noe annet. Men krypto er jo egentlig designet for denne type kriser når seddelpressa går varm, bedrifter sliter osv… Men man kan liksom ikke “regne” seg fram til at en coin eller token er overpriset slik man kan med aksjer, så får det være opp til hver enkelte om der en fordel eller ulempe…

Når man ser på utviklingen i usa og storbritania så lukter det lockdown lang vei.

1 Like

Næss mener at det mangler dårlige nyheter :sweat_smile:

Har vært veldig lite av det siden mars…

1 Like

Hvilke andre nyheter enn smittetall er det han ser på når folket har ferie? Regner ikke med han forventet at noen bedrifter la ut regnskapene sine i romjulen?

Men ja det kunne jo blitt startet en krig eller et eller annet. Vet ikke helt hva han mener det er som “mangler”.

Det er jo uansett ikke noe som biter på, så da kan man vel bare spille med…

Snodig innlegg spør du meg. Har på følelsen at han har noe han ønsker å selge seg ut av i morgen…

1 Like