Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Er vel lei av å gå ut med advarsler, når ingen hører på de uansett. Da er det lettere å kaste seg på resten av flokken :slight_smile:

Så lenge vaksinen rulles ut så vet markedet at lockdowns bare ødelegger at worst et par kvartal.

Dette markedet skal ingen andre veier enn opp.

Smitten har jo aldri vært værre enn nå under vaksineringen. Den funker vel ikke på nye mutasjoner heller.

Jeg skal heller vedde i mot deg da :wink: Børsene kan nok fortsette oppover et par, 3 dager til. Så tror jeg festen er over for denne gang. I aksjemarkedet vell og merke.

Smitten har gått opp, men dødsfall er mindre enn tidligere. Men det spiller egentlig ingen rolle.

Poenget er at vaksinen rulles ut i år - sånn at vi blir kvitt det. Og uansett om man skulle låse dette hardt ned til juni, så vet markedet at myndighetene vil tilføre stimuli.

Vi har allerede trykket opp og lånt tusenvis av milliarder - hvorfor kan vi ikke bare ta en ny runde og trykke opp mer?

Jeg kan garantere deg at sentralbankene ikke vil ha en vesentlig nedgang i markedet.

Det blir for enkelt. Istedefor å løse probleme så skal man heller sørge for at aksjonærer beholder sin formue. Og om det ikke blir Zimbabwe og Venezuela-tendenser av denne trykkingen så burde neste runde sette stor prøve på Dollaren.
Men det er jo klart at det er aldri så vondt at det ikke er bra for noe. Nye ferske trillioner av Dollar servert rett fra seddelpressa, så er det omtrent ikke grenser for hvor høyt kryptomarkedet kan gå.

Altså jeg er ikke uenig. Og jeg var for stimulanse til bedrifter som måtte stenge ned fordi myndighetene krevde det - det er bare rett og rimelig.

Men at sentralbanker skulle trykke opp penger og kjøpe junk bonds, og myndigheter dele ut penger i øst og vest og bruke penger så uansvarlig som de gjorde, hadde jeg aldri drømt om.

Dette er jo ikke kapitalisme, dette er en form for statskapitalisme blandet med sosialisme for de aller fattigste og aller rikeste.

Jeg ser ingen tegn på at sentralbanker skal plutselig ta til fornuft. Hallo, se hva de har trykket opp i 2020 - hvorfor skal de stoppe i 2021? Vi har krysset den rødelinjen.

3 Likes

Det er nok en balanse som ikke lett går opp. Stimulerer man for mye så gjøres det idiotiske investeringer og det meste blåses opp til himmels. Det er jo klart dersom de stopper eller begynner å selge papirer så vet jo alle at markedet kollapser. Men trykker de for mye så vil inflasjonen stige og kan komme ut av kontroll.
Hva oppnår man egentlig med å stimulere økonomien med 10 trillioner usd? Vellstående blir rike og de rike blir styrtrike.

Denne gir en viss eksponering

1 Like

Inflasjonen som du nevner er nøkkelen her. Så lenge vi ikke ser denne stikke fra oss så tror jeg pengebruken vil vedvare og markedene holde seg oppe.

Skulle vi plutselig få inflasjon da er dette en annen ball game.

Jeg er uansett 2/3 i cash nå og avventende. Men jeg tror nok kanskje at jeg gjør feil i å ha så mye i kontanter.

Det aller meste har jo føket til himmels enten det er hytte,bolig, aksjer, krypto, gull osv… men det regnes jo ikke med i inflasjon. Så det som regnes med trenger nok litt mer tid på seg.
Med det sier jeg takk for i dag :slight_smile:

1 Like

Du har et veldig godt poeng!

1 Like

Noen som er gira på å sette short når det nærmer seg innsettelse?

:-!

Dårlige nyheter går nå under kategorien: “mangelvare”. Alt går på skinner :wink:

1 Like

Kommer til å shorte rundt 20. Jan - 10. Feb: Biden har vært opptatt av å kontre Trump’s uttalelser om at viruset er ufarlig ved å holde en pragmatisk og “ærlig” kommunikasjon mot massene. Tror han vil likedans skylde den økonomiske situasjonen i USA på Trump, og at han går for en “reset”-strategi. Dumpe skylden på Trump ved å kalle økonomien for syk, likedans som befolkningen under pandemien, og dernest innføre tiltak som skal “helbrede” økonomien og folket.

Dette kommer da i takt med planene om økte næringsskatter, og både kommunikasjonen og tiltakene vil utløse en korreksjon av uvisst størrelsesorden - som da vil tillate demokratene å innføre sine reformer for å bygge økonomien på nytt igjen. Trump får skylden for korreksjonen, og alt etter hvor drastisk den blir - så kan demokratene innføre likedans drastiske økonomiske tiltak fra sin side.

Tjente mine beste penger tidlig i fjor på shorting, og håper på en solid reprise i år også. Men som vi har erfart, her må man følge med og se hvordan markedet reagerer.

2 Likes

Dagens lille observasjon er at ATH på OBX korellerer perfekt med toppen av regresjonstrenden i mitt chart

1 Like

Xact obx bear’n jeg kjøpte før nyttår er nå i pluss, samtidig som børsen er i pluss :sweat_smile::thinking:

Edit: grei start dette :slight_smile:

Starter med en forsiktig Tesla bear på den spiken, avventer noe indeks-shorting foreløpig

13 min siden

Erik Bucher Johannessen

Boris Johnson varsler nye koronatiltak i Storbritannia

Den britiske statsministeren er ventet å holde en pressekonferanse mandag kveld der nye tiltak vil bli presentert, skriver flere medier.

En tredje nedstenging av landet ser nå unngåelig ut, skriver Bloomberg.

Johnson vil tale til det britiske folket klokken åtte engelsk tid.

Tidligere mandag varslet førstestatsminister i Skottland, Nicola Sturgeon, en ny nedstenging av landet.

10 min siden

NTB

Bild: Tysk nedstengning forlenges til 31. januar

Den omfattende nedstengningen i Tyskland forlenges til 31. januar, ifølge avisa Bild.

13 min siden

NTB

Østerrike utvider nedstengning

Nedstengningen i Østerrike forlenges til 24. januar, opplyser landets helseminister Rudolf Anschober.

i dag 15:14

NTB/Erik Bucher Johannessen

Skottland stenges ned

Skottland skal stenges ned for å bremse koronasmitte, opplyser førsteminister Nicola Sturgeon.

1 Like

Går unna i statene nå. Oljeprisen ser også ut til å ta en tur nedover :slight_smile::slight_smile:

1 Like