Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Jensen er kronisk skeptisk da :wink:

1 Like

The U.S. set another grim milestone in the coronavirus pandemic on Tuesday, when more than 4,400 COVID-19 patients died, the most in a single day since the start of the outbreak, and experts said that with cases continuing to accelerate, the worst is still to come.

The U.S. counted at least 4,402 deaths on Tuesday, according to a New York Times tracker, and at least 229,603 new cases. The U.S. has averaged 249,945 cases a day in the past week, up 37% from the average two weeks ago.

Experts are concerned that new variants of the virus that have been detected in the U.K., South Africa and Brazil, are contributing to the surge, as they are estimated to be up to 70% more infectious than the original virus. While scientists say much more needs to be learned about the new variants, it may mean that certain activities, like taking a flight, may be riskier now than they were even weeks ago, the New York Times reported.

Er nok regna inn i kursen uansett hva som kommer. :wink:

Føler det er så mye korreksjonssnakk at det nok ikke kommer før folk slapper litt av igjen.

2 Likes

Det dukker stadig opp nye, muterte varianter av corona. Nå en som vurderes som enda værre enn de fra England og Sør Afrika.

B.1.1.248 varianten har hele 12 mutasjoner i S-proteinet, som øker risikoen for at eksisterende vaksiner ikke klarer å stoppe infeksjon.

1 Like

Noen mainstream medier som har rapportert på denne saken?

Cnbc har også omtalt den nye mutasjonen:

https://www.cnbc.com/2021/01/11/japan-covid-variant-how-it-compares-to-strains-in-uk-south-africa.html

1 Like

Er det ikke snakk om en ganske stor stimulipakke når Biden tiltrer nå?

3 Likes

Det jeg tenker også, men er vel mulig at pakken er til dels priset inn av markedet da den har vært ventet en god stund?

Og så er det vel et usikkerhetsmoment hvor mye uro som kan oppstå rundt innsettelsen. En ting er Capitol der ting burde væreunder kontroll nå, men rundt om i landet.

Jeg er i hvert fall litt tilbakeholden inntil prosessen er i boks.

Den pakken er nok priset inn, for den er nødvendig, men det er ikke sagt at markedene ikke vil gå høyere på nyheten om den skulle komme. down is up, up is up ?

1 Like

Så lenge pengepressen går så skal dette bare videre opp.

Men spent på hvordan dette skal ende…

Er jo litt fascinerende Japan. Nikkei opp 25 % på 3 mnd, tilbake til nivået i 1990, mens det er spredning av Covid-19 som aldri før og ghost town og en haug med nedstengte bedrifter. Skjønne det den som kan >_>

2 Likes

TINA og 0-rente, er ikke verre enn det

2 Likes

Bra det er enkelt da :stuck_out_tongue:

Altså, når pengemengden er økt med 25% og 69% (m1 og m3) , hvorfor skal ikke aksjer og boliger gå opp i verdi, målt i dollar? Vi er langt fra 25% opp fra pre corona high, og langt under 69% opp.

Det har garantert blitt noen bobler innenfor spesifikke sektorer og områder, men ikke generelt.

2 Likes

Nettopp - så spørsmålet er jo hvor man skal sette inn long-posisjoner nå for å unngå å bare kjøpe boblete saker.

Men utenom pengetilførselen så har denne økonomiske recoveryen gått litt for uhindret opp lenge nå.

Alle som mener børsen bør være koblet til realøkonomien her og nå og ikke håp om en bedre framtid har solgt for evigheter siden. Spørsmålet er hva som skal til for å få de som nå er investert på børs til å selge seg ned og ut. Min antagelse er at klare signaler fra FED om at de skal stramme inn, potensielt trigget av inflasjon, vil være mest sannsynlige trigger.

8 Likes

Målt utfra pengemengde, så er børsene i USA ned minst 12-13% fra ATH fra før Corona-epedemien.

3 Likes

regner du da at 100% av trykte penger skal inn på børs ?

Det var ikke poenget mitt nei

Jeg kunne tenke meg å øke long, men indeks virker å dunke i taket og trenger litt korreksjon. ESG og andre sektorer virker litt høye nå og veldig avhengige av utviklingen i samfunnet rundt Covid-19 og hvorvidt vi må sitte hjemme eller om vi kan bevege oss igjen snart.

Han er litt permabear, men interessant uansett:

Om man lar tankene godta resonnementet så virker det som opp og ned turene blir brattere og mer kontante for hver gang.

1 Like