Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

hodeløst moment i markedene? Rusa på lavrentekapital og fomo.

Nei man skal være kald fisk for å kalkulert følge strømmen. Jeg har vel noen gode kriser å gå glipp av før jeg forstår det selv :slight_smile:

Skal sies, det er MANGE som følger strømmen, men dog ikke kalkulert, og når de da (selvsagt) har fått rett så er det pga hvor kalkulert det faktisk var, som ikke var tilfellet.

Men, når selveste Oberst observant kommer inn utfordrer bjørnklør med oksehorn så tenker jeg at NÅ må det være noe i gjære. Kjører han en intern åpen refleksjon for å utfordre seg selv, eller er han bare ute etter å pisse på idioter som har tapt hele året? Hvem vet? Han har vist seg å være en saklig og grei kar i andre tråder, så hvorfor skal det endre seg her?

@TheObserver du er nå min personlige bjellesau for verdensmarkeder. At du er her inne og schooler oss med faktuelle standpunkt som faktisk ikke kan tilbakevises gjør at jeg må tenke kontrært og gå imot strømmen, eller med, eller hvordan var det nå igjen? Opp er ned, ned er opp, opp/ned er sidelengs og sidelengs er bull?

Jeg vet sannelig ikke lenger. Kjøper nano!

4 Likes

Bare smør deg med litt tålmodighet :slight_smile:
Nasdaq ser ut til å åpne sterkt så det drar seg nok til. Kanskje ikke så mye som 1-2% da :crazy_face:

1 Like

Olje som mulig forklaring?

1 Like

AFP: Brann i vaksinefabrikk:Nyhetsbyrået AFP skriver på sin Twitter-side at det brenner i det som skal være en av verdens største vaksinefabrikk i India.
Fabrikken, som heter Serum Institute of India og ligger i Pune, samarbeider med legemiddelfirmaet Astra Zeneca og produserer coronavaksiner, ifølge Aftonbladet.

Husk at det er Q4 rapportsesong snart. Det er mulig man skal vekk fra å trade ting som hypes rundt diffuse håp om fremtiden til å trade basert på kvartalsrapporter i noen uker. Eller kanskje ikke :slight_smile:

2 Likes

Tror det kommer an på hvor mye folk ønsker å sette pengene sine i cash, og hva som evt er alternativene. Med 0 i rente og en potensiell inflasjon er det ikke så mange alternativer kanskje?

Om renta går opp blir regnestykket rundt lånefinansierte investeringer litt annerledes, så det kan sette igang en sell off.

Haha, skjønner godt hvor du vil hen :slight_smile: , og med det mener jeg ikke at du tar feil! selvskading er ikke for alle!

1 Like

LOL :joy:

Hvis markedet kræsjer, så blir det ikke noen myk landing, det er sikkert. Annet ikke om det vil skje.

3 Likes

Hvorfor bruker du DJIA som bjellesau? Foretrekker å se på S&P og Nasdaq, som begge var opp over 1% i går (S&P 1.39%, Nasdaq 1.97%). Jeg tror ikke dette har så mye med olja å gjøre @anon57124368, den er nokså flat den også i dag.

Men se på rentene - alle på vei opp…

I tillegg, dollaren som ser ut til å ha funnet en slags foreløpig bunn.

2 Likes

Neinei, selvsagt.

Men det er mye som skal til for å trumpe lave renter og den type pengepolitikk de har i US ass.

Skal sies at tidligere QE har feilet miserabelt pga uteblivelse av organisk vekst, just sayin. Altså, bare fordi markedene går opp så betyr ikke det at veksten i økonomiene er bunnsolid og “organisk”.

2 Likes

Demografi tilsier jo det meste annet enn “dynamisk vekst.” Men HVIS man ser for seg en massiv inflasjon i ca 10 år for å bli kvitt verdens gjeldsberg så er det kanskje greit å eie … alt annet enn fiatpenger. Det er vel veddemålet folk ser for seg framover - om sentralbankene godtar høyere inflasjon i en del år. Det vil flytte rikdom vekk fra gamle rike og over til de som jobber, samtidig som statsgjeld blir enklere å håndtere.

Men smertefullt blir det, på ene eller andre måten, på ett eller annet tidspunkt. Men i morgen? Tja … vel jeg er optimist enn så lenge :slight_smile:1

4 Likes

Middelklasse og oppover har kommet seg velberget gjennom krisen og sitter på fulle bankkontoer - penger som skal inn i konsum (dvs vekst til bedriftene) og/eller investering (dvs vekst i aksjekursene).

1 Like

Fordi Djia ligner mer på vår sector, vi er jo fraværende av IT på Obx? 6 selskap utgjør 60% av vektingen. Vi har veldig tung råvare tilt, + dette er vel selskap som gjør det bedre med økt rente vs Nasdaq??

2 Likes

Jeg kunne like gjerne brukt de andre indeksene, men skal man se sammenheng mellom forrige dags oppgang i USA og forventet oppgang på OSE dagen etter, bør man uansett indeks man foretrekker se på differansen mellom hvor den befant seg når Oslo Børs closet og frem til close.

I DJA var differansen en oppgang på 0.2 %, da synes jeg ikke det henger på greip å forvente at Oslo Børs skal ligge 1 - 2 % opp. Det var derfor jeg lurte på hvilken faktor du la til grunn for at oppgangen skulle bli så høy? Verken DNB, Netfonds eller andre som spår åpning på OSE snakket om slike oppganger som du forventet.

Skal ærlig innrømme jeg ikke fulgte veldig mye med etter at Nasse åpnet med gap up open i går kveld, men som nevnt ble sluttkursene over 1% for både S&P og Nasse, så da forventet jeg tilsvarende her hjemme (uten å hensynta DJIA, eller oljepris vel og merke).

Det var egentlig optimistisk til meg å være :sweat_smile:

Å følge med på OBX nå er som å se maling tørke… :zipper_mouth_face:

Enda ett mutert virus, oppdaget av helsemyndighetene i Sveits:

Smitteøkningen fra muterte coronavirus skyter i været, og de siste dagene spesielt fra en ny variant som de sveitsiske helsemyndighetene BAG ennå ikke kan identifisere.

Fra sist mandag og ut hele februar er de nasjonale smittevernreglene i Sveits strammet opp. Sveitsiske medier kaller det lockdown - nedstengning.

Ukjent fiende

Onsdagens offisielle smittetall fra døgnet før viser økning fra den hurtigsmittende og delvis ukjente fienden.

2727 nye registrerte smittede siste døgn, er tallet gjengitt i avisa Tages Anzieger.

Av disse er 479 tilfeller analysert til såkalte muterte virus: 281 Storbritannia-virus (B1.1.9), 12 Sør-Afrika-virus (B1.351) og 186 av ukjent mutasjon og opphav.

1 Like

Forvalternes forventninger rundt denne gjeninnhentingen, særlig hvor raskt den vil finne sted, overgår hva man har sett sammenlignet med tidligere resesjoner, påpeker banken. Når den som nevnt samtidig også finner at forvalterne er undervektet kontanter for første gang siden 2013 (i snitt er deres kontantandeler på bare rundt fire prosent av deres respektive forvaltningskapital), mener altså investeringsbanken det er klare argumenter for å ta ned aksjeeksponeringen.

What can go wrong, right? :partying_face:

1 Like

Nekter å tro at 9/10 finansartikler skal få rett, hvor er de euforiske artiklene?

4 Likes

Mtp hvor mye penger som sitter på sidelinjen ville et krakk vært litt rart.

Det må isåfall være pga rentesjokk?
Markedene er ikke spesielt dyre mtp risikofri rente.

De euforiske artiklene og innleggene kommer fra Ola Nordmann, og de er overalt, ikke fra bekymrede analytikere…

1 Like