Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

vel … De flester er jo akkurat det , euforiske :sweat_smile:

Analysehuset Absolute Strategy Research rapporterte eksempelvis nylig – etter å ha spurt over 200 globale kapitalforvaltere om hva de tenkte om børsåret 2021 – at litt over 70 prosent av dem forventet at aksjekursene jevnt over ville stå høyere om ett år enn dagens nivåer. Analysehuset peker på at det i praksis hersker en nærmest gruppetenkning, der mange forvaltere nå synes ikke å ta nok hensyn til hvor høyt børsene reelt sett er priset.

Selg!

Den mektige amerikanske investeringsbanken ser nettopp den rådende investoroptimismen, i kjølvannet av fjorårets voldsomme børsoppsving, nå som et salgssignal, rapporterer Dagens Industri . Banken peker blant annet på at nær 80 prosent av de forvalterne de har vært i kontakt med, forventer at selskapsinntjeningen globalt skal klart opp i 2021 målt mot 2020 – men illevarslende er det at en tilsvarende høy andel optimister har man aldri før registrert, understreker Bank of America.

– Forvalternes forventninger rundt denne gjeninnhentingen, særlig hvor raskt den vil finne sted, overgår hva man har sett sammenlignet med tidligere resesjoner, påpeker banken. Når den som nevnt samtidig også finner at forvalterne er undervektet kontanter for første gang siden 2013 ****sterk teksti snitt er deres kontantandeler på bare rundt fire prosent av deres respektive forvaltningskapital mener altså investeringsbanken det er klare argumenter for å ta ned aksjeeksponeringen.

De lange rentene er på vei opp, i tillegg har dollar indeksen styrket seg i natt :slight_smile:

OBX i ferd med å bryte ned av wedgen… får se om vi får litt futt i fallet…

1 Like

Ja, vi får se. Sammenfaller alt dette samtidig, kan det bli ganske ruskete vær på børs en periode.

Men så kommer det stimulipenger deluxe i USA og dollaren svekker seg igjen. Hvis man skal se litt for enkelt på det.

Det ville jo vært rart …

2 Likes

Unner bjørnene et par dager med ruskevær nå, det har vært et mareritt siden (surprise, surprise…) vaksinene kom og brakte enda mer optimisme i verden.

Har selv tatt ut alle valutasikrede posisjoner i porteføljen innen aksjer, og lar en svakere krone være markedshedgen fra nå av. De fleste teorier tilsier at man skal ha åpen valuta på aksjer, PE og eiendom, men det ble for dumt å ikke gjøre swapper i våres når kronen dunket 25 % ned.

Synes fortsatt kronen ser veldig bra ut, så åpenbart lite krise å spore i det markedet hvor de største aktørene holder på.

Har en normalvektet posisjon bear obx nå istedet for å holde cash.

4% i minus på den, men er et papir som er noenlunde komfortabelt å snitte ned i etterhvert.

2 Likes

Bryt ned goddamnit :sweat_smile:

2 Likes

Gudbedre det har vært dyrt for deg å sitte i et år og tegne disse kilene dine. Mister du aldri troen?

Skal du sitte her i 2026 og vente på denne?

2 Likes

Jeg er ung og har god tid. Så lenge jeg får rett til slutt så blir det payday, og payday ser bare bedre og bedre ut jo høyere vi kommer. Bets are placed så får vi se… :partying_face:

Btw, det du har der er jo ikke en kile?
Kilen jeg har er perfekt, så får vi se om algoene er med på leken :thinking:

The question is not if, but when…

3 Likes

Du er ikke redd for konsekvensene av QE Infinity på shorting din?

1 Like

Jo, det er jo en fare for inflasjon og enda større rally som følge av ny stimuli… Men det er flere som roper varsku hva gjeldssituasjonen angår. Dette må de adressere før eller senere. Vil jo også tro Bidens støttepakke prises inn på disse nivåene. Hvis du ser på market breadth så er det veldig få aksjer som driver de amerikanske indeksene oppover, dersom disse korrigerer tror jeg det vil få en smitteeffekt på resten av markedet.

Men jeg er ikke gift med hele shorten og kommer nok til å være inn og ut med deler av posisjonen som jeg har vært siden i fjor sommer. Er også long noen aksjer :blush:

1 Like

Prises vel kontinuerlig inn ettersom pengene flommer inn. Dette er faktiske nye penger som skal inn og prøve å få avkastning.

1 Like

12:04:33

NTB-AFP

Svekket tiltro til euroøkonomien peker mot ny resesjon

En ny koronaresesjon i eurosnoen er nesten uunngåelig, sier analytiker etter at en indikator viser at tiltroen til økonomien igjen er dalende.

Den såkalte innkjøpssjef-indeksen fra IHS Markit falt fra 49,1 i desember til 47,5 i januar. Indeksen måler næringslivets forventninger til økonomien, og antyder vekst dersom PMI ligger over 50.

Pandemien fortsetter å ramme næringslivet og fører til redusert økonomisk aktivitet i eurolandene.

– En andre resesjon for eurosonen ser stadig mer uunngåelig ut etter at strengere restriksjoner rammet næringslivet enda hardere i jauar, sier økonom Chris Williamson i IHS Markit.

Evt. penger som skal settes short.

Mistenker enkelte shortere til å ha gode likviditetskanaler, minusrente kanskje?:see_no_evil:

Min største kritikk av disse kilene er mest at jeg synes det er en formasjon som ikke egner seg til noe annet enn å prøve å scalpe et par prosent hvis du er flink å sette en short heeeelt på toppen.

Utrolig lite lønnsomt opplegg ift hvor mye energi du bruker på dem?

1 Like

Du fremstiller det jo som om jeg aktivt leter etter denne formasjonen i chartene :sweat_smile:
Faktum er at det er det som står tydligst frem når jeg tegner strekene, og selv om det er mange måter å tegne på, så er det det som gir mest mening for min del (ifht. hvordan kursen responderer på linjene).

Energimessig så koster det meg særdeles lite, tegner jo ikke linjene på nytt hver dag :sweat_smile:

Det sagt så er formasjonen - som du er inne på - mer riktig i et bearmarket enn et bullmarket. Opplevd en mengde fakeouts og middelmådige fall (med unntak av droppet i slutten av oktober hvor jeg gjorde rundt 15%). Vi får se hva som skjer om vi bryter ut av den siste vi har nå. Nok en fakeout, eller droppet vi har ventet på? :thinking:

Som Charlie Munger sier - we are not investing in this market because it will eventually become a lot cheaper. We buy stocks when they are cheap. They are not cheap right now… (fritt gjengitt).

3 Likes

Men de har heller ikke solgt seg ut, de legger bare ikke mer penger i potten på generelle høye multipler. De er ikke bear eller short av den grunn, de buffrer opp krigskassen til det er mer attraktivt, i mellomtiden soper de inn på longporteføljen som de tross alt har. De er longterm investors med evighetsperspektiv, ikke korte i skjæra som leter etter 5 - 10 % fall ned etter at det har steget 60 % på tre år :wink:

2 Likes

Det er ikke helt riktig, et kjapt google søk viser at de dumpet mange posisjoner i fjor:

image
image
image

Hvis de mente ting skulle mye mer opp herfra så skulle en tro de ville vært på kjøpern, spesielt i fjor?

2 Likes

Markedet er ikke billig nå, men det betyr ikke at det ikke kan bli dyrere.

5 Likes