Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

De rebalanserer jo selvsagt porteføljen sin, det gjør alle profesjonelle investorer, men det er ikke det samme som å vekte ned andelen aksjer, de gjør justeringer innad i porteføljen.

Å aldri selge en aksje men eie den for evig tid er ikke trikset når man har evighetsperspektiv, det krever jo at man er vel så aktiv fordi om man er long-only. De er aktive i forvaltningen, ikke indeksfond.

2 Likes

Selvfølgelig ikke, men synes du r/r er best til oppsiden eller nedsiden nå? :thinking:

Oppsiden tror jeg

Enig, setter man pengene på bok nå VET man at man taper hvert år. Risk reward i markedet har bedre odds, spørs om man må selge på et gitt tidspunkt frem i tid eller kan sitte i ro og leve med svingningene underveis.

2 Likes

kjøpe svingninger er vel passelig med et slikt syn?

edit: inkluder dipper på si 8-10% eller mer.

Ja, hvis man treffer på svingningene. Se på fondsinnløsningen i Q4 2018.

Netto salg i alle månedene i kvartalet, spesielt høyt i desember etter 10 % fall. Det snudde på juleaften, og kjøperne var tilbake når? Riktig, langt ute i 2019 når markedet hadde steget 20 % fra når de solgte seg ut.

Dette er de harde fakta, folk handler stort sett på følelser, ikke en gjennomtenkt strategi.
De som tør å selge når de ikke har lyst og vice versa er de som vinner når man trader svingningene, og der er menig mann i gata stort sett helt i usync.

Sånn sett er det helt greit å redusere vektingen i aksjer etter fantastisk 2019 og 2020, men å gå short krever et annet syn og er et annet veddemål enn å gevinstsikre og enten investere senere, eller reallokere til andre assets.

2 Likes

Narrativet om at markedet ikke KAN falle pga. lave renter, TINA, FED osv - er jo det som har drevet markedet opp til ATH. Vi trenger bare et annet narrativ for å snu det til bear. Så fort folk slutter å tro på overnevnte narrativ (og grunnen kan være det samme, nytt virus, konkurser, krig, what have you), så vil markedet korrigere av seg selv.

Jeg har gitt opp å prøve å time toppen så nå er strategien bare å sitte rolig til vi får et fall.
Tåler fint 10% til opp før det skjer, men har satt SL på 2/3 av posisjonen over motstand, i tilfelle.

Jeg ser ikke etter en korreksjon lik den vi hadde i fjor (selv om jeg ikke blir lei meg om det skjer) - men en 10-15% ned herfra tror jeg er både sannsynlig og realistisk, så får vi se om det skjer :slight_smile:

3 Likes

Utelukker man et fall så er man like naiv som å forvente at alt utelukkende skal stige på lave renter, så edruelighet er aldri feil. Det er bare ulike måter å posisjonere seg på, heldigvis :wink: Vi trenger et kontrært marked :+1:

2 Likes

Problemet til Berkshire er jo at de har blitt for store. Her har du en quote som passer bedre for de fleste, finnes alltid muligheter :wink:

“If I was running $1 million today, or $10 million for that matter, I’d be fully invested. Anyone who says that size does not hurt investment performance is selling. The highest rates of return I’ve ever achieved were in the 1950s. I killed the Dow. You ought to see the numbers. But I was investing peanuts then. It’s a huge structural advantage not to have a lot of money. I think I could make you 50% a year on $1 million. No, I know I could. I guarantee that.”

1 Like
3 Likes

Kan dette muterte virusutbruddet være katalysatoren som fører til brudd ned fra kilen til @Nocturne? Eller blir dette nok et blaff i vinden?

1 Like

Får vi stort utbrudd av muterte UK viruset nå i Oslo så vil nok helsetjenestene knele. Det smitteutbruddet har pågått i 3 uker så at en eller annen i Oslo har blitt smittet via en fra Nordre Follo er vel å forvente. Kan fort bli vaklete på børsen fremover vil jeg tro, om denne nye varianten får spredt seg.

1 Like

Mange dårlige tegn, time will tell…

2 Likes

13 minutter siden

av Kenneth Lund

Britisk virusvariant har potensial til å drive frem en tredje bølge med voldsom kraft i Norge

Hele Norde Follo kommune stenges ned, sier helsedirektør Bjørn Guldvog.

Guldvog sier mutasjonen har potensial til å drive fram en tredje bølge med en voldsom kraft i Norge

Ja, ser helt klart den. Verre å flytte på 50 milliarder enn 50 000 kr. Men likevel et tankekors at de ikke kjøpte aggressivt i mars / april, eller senere når de så at trendene snudde. Jeg tror på dem når de sier de forventer bedre inngang.

Bedre inngang enn mars? IDK, men i følge han her så skal det krakke totalt etter Q2… :grimacing:

Dent har samme prognose:

How would you sum up your forecast for the economy and stock market?

“We’re at the breaking Point. To be in my business and forecasting that the bubble is going to burst, you look like an idiot — until it happens. Then everybody looks — and feels — like an idiot. I’d rather see it coming a little early. Even though it will be a big crash, I’m looking forward to all this ending, when things can get back to normal and I can help people predict the future again”.

4 Likes

Hva er du short I?

Jeg beundrer din tålmodighet og standhaftighet i ditt kontrære syn på dagens markedssituasjon. Men jeg er usikker om det er på short-siden det er best risk/reward nå.

" … stocks no longer seem to have floors or ceilings on valuations. The moves are increasingly sudden and random as the active manager community undergoes an extinction event and no one is left to take the other side. When you combine the two, it should become obvious that shorting is suicidal".
https://adventuresincapitalism.com/2020/08/05/stop-shorting-project-zimbabwe/

2 Likes

Ser poenget og en melt-up er absolutt mulig. Det verste for begge leire er at vi bare er i en range ut året, at vi får en dipp på 10-15% som bare blir hentet inn igjen ila. året liksom. Jeg håper og tror det blir mer volatilt enn som så… :blush:

@Bullishproof, er short OBX, men tenker også en short Russell 2k ila. uken om det begynner å rakne. Ellers Long Nano og Mintra.

Ok, håper på rundt 3% oppgang til, for så å sette shorten. Får se :slight_smile:

Tror disse lave rentene og stimulansene vil presse markedene lenger opp. Jeg hadde nettopp en runde med bankene for å få lavest mulig rente på boliglånet. Endte opp med å flytte over til en annen bank og før jeg signerte fikk jeg spørsmål om jeg ønsket å låne mer enn beløpet som ble flyttet over :joy: Jeg sa neida jeg klarer meg igrunnen bra med det på kontoen :slight_smile:

5 Likes