Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Grantham har spådd meltdown siden 2017.
(Under fra en artikkel i 2018.)

I perioden har globale aksjer steget 60 %.

Dyrt å høre på en kar som sier at man skal ikke vente at aksjer skal stige signifikant bare fordi FED og ECB trykker penger og stimulerer.

Kunne han tatt mer feil?

3 Likes

Jaja, vi hadde jo to bevegelser i 18 da. En var i børjan med ca 10% til nedsiden, andre i slutten som var 20% til nedsiden. Var forsåvidt betydelig det da? Så helt feil tok han vel ikke.

2 Likes

Grantham hadde helt rett angående 2018, ble jo ramaskrik når FED prøvde å trappe ned QE, fikk en pen korreksjon, men så skrudde de på kranen igjen og markedet gikk opp igjen.

Ståa er nå sånn at jeg tenker jo raskere vi får gjenåpnet, jo raskere vil FED skru av kranen, og rentene settes opp. Evt. så må vi ha en ny Black Swan. WallstreetBets saken var jo på nippet til å være det, (raskeste degrossing eventen siden2008), men foreløpig var det bare lurebjørn.

Likevel er det mange paralleler til februar 2020 nå, i chartene. På samme måte som nå fikk man en dipp og et rally før det krakket da. Som Northman trader sier i videoen her så touchet vi også da 50 dagers på S&P før den brøt ned igjen.

Det sagt så ser jeg ikke megabearish ting i chartene enda, utenom en ganske klar divergens mellom moment og pris på f.eks weekly og Monthly. Vi har heller ikke dannet noen ny high over ATH enda, det tror jeg blir syretesten på retning (hvis vi kommer dit igjen).

3 Likes

Hvordan kan dere gi Grantham rett i å være bear fra og med 2017? Fordi man trekker frem Q4 2018 og overser alt annet?

Ingenting som slår i hjel en diskusjon bedre enn fakta. Dere kan jo velge; vært short SP500 i årene 2017 til og med 2020 a la Grantham, eller long?

Her er fakta og avkastningen for SP500 i disse årene, ikke mine meninger:

2 Likes

Grantham sier såvidt jeg husker ikke at man skal shorte man at man bør ha en risk-off approach. Jeg leste den sist uke så husker ikke 100% alt han skrev. (@Frankster79 har lenket til hele innlegget lenger oppe i tråden).

Med tanke på degrossing eventen som var sist fredag og volumet så langt denne uken ser det ikke ut som de stor aktørene er kjappe med å hive seg inn i longs igjen, men det tror jeg de gjør om vi ser en etablering over ATH igjen.

Det er flere som spår S&P i 4500 enn de som sier det kommer et krakk spør du meg. Jeg aner ikke hvem som vil få rett men tror det er sunt å ikke være for risikokåt nå (tatt historisk return for februar i betraktning). Er man derimot langsiktig sparer så betyr vel slike krusninger nada vil jeg tro :wink:

Ja men herrefred, skal man ha fakta angående om man skulle vært long eller short så er det jo bare å se på grafen. Det spørs jo helt hvilket tidsrom man velger seg det, for alle har ikke vært i markedet alltid…

Poenget er det at etter greenspan har FED vært til markedet som overanspente foreldre med sitt første spedbarn. Så fort det snubler litt så er de der. Hvorfor? jo fordi veksten i markedet har komt på syltynt grunnlag, det er fakta det også.

4 Likes

Jeg hørte gjennom og mener han bommer. Det virker som om han tror inflasjon er så fryktelig at FED og politikere vil la markedet krasje totalt for å unngå inflasjon.

Jeg tror derimot at man prøver så hardt man kan å få inflasjon, og det er eneste veien ut.

5 Likes

Det er min teori også, og hvorfor jeg er 60-70% i aksjer.

2 Likes

Storbritannia, som har vært den stygge andungen i vaksinekullet, lykkes nå med sin omdiskuterte strategi.

15 millioner vil være vaksinert innen 15.februar med over 82 % effekt.

1 Like

Ja, det er jo medisinen som kan krympe gjeldsberget. Så egentlig bør vi alle håpe på flere år med høy inflasjon. Det var vel inflasjonen som spiste opp gjelden til boligeierne i Norge på 70-tallet.

4 Likes

Først 2 %. Nå er 3 % null stress :sweat_smile:

1 Like

Jeg tror de egentlig mener og håper på 4% - 6%.

2 Likes

4-6 % målt med CPI ja? Den reelle inflasjonen er der allerede tenker jeg? :roll_eyes:

2 Likes

S&P 500 justert for M1 og M2 pengemengde.

Vi er ikke der vi var før Corona, OVERHODET!

4 Likes

Har du en liknende en for NOK og OBX?

Men korrigerer du for tapte inntekter, lockdown og all annen galskap er vi jo på Mars. :slight_smile:

1 Like

Interesting - ikke minst at det ser ut som tidenes bearflag, justert for M1+M2 :smile:

@Fornybar - jeg vet ikke hvordan en shortskvis i Vix vil påvirke markedene, men om en ønsker å spille denne traden så fant jeg dette papiret - som kan handles på Nordnet. Syke gains om man treffer?

#notfinancialadvice #dyor

3 Likes

Tror jeg venter med bear til det er skyfri børshimmel og alle sier kjøp. Nå sier jo alle selg? :man_shrugging:

5 Likes

Kommer vel an på øyet som ser - jeg har totalt motsatt syn (hvis man ser bort fra permabears og goldbugs som har ropt om krakk siden sist sommer), men utelukker ingenting. En melt-up ville vært bra for å calle en topp, jeg liker ikke denne grindingen oppover med shallow pullbacks. #BTFD gjelder jo tydeligvis enda :smile:

2 Likes

Jeg tenker tiden er moden på mange måter. Men det trenger vel ikke nødvendigvis komme noen ytterligere euforie- stadie eller melt-up. En uventet hendelse, stor eller liten, kan være nok til å velte lasset.

For eksempel noe som trigger frykten eller skviser lommeboka til averge joe som har satt inn mye på Robinhood etc siste året. Vil trigge en sell off i alle overprisede/overhypede aksjer inkludert krypto som så vil kunne dra ned markedet bredt over hele linja.

2 Likes