Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

På hvilken måte? Trump har vært bra for den Amerikanske økonomien og børsene - det er Biden som ønsker å innføre høyere skatter for bedrifter, og redusere fossile investeringer i amerika. Det er dette investorer flest frykter, blant annet

Conventional wisdom says that those liberal Dems are generally bad for the economy and the stock market because of their big government tendencies, while fiscally conservative Republicans are good. This widely accepted belief is actually fake news if you look at data going back to the end of World War II.

1 Like

Hvordan vil du argumentere for at Trump har vært god for den amerikanske økonomien?

Ser ikke ut som en vix som nødvendigvis har toppet ut dette

2 Likes

Investorer frykter usikkerhet.

Trump har sammen med FED kjørt børsene opp, men økonomien er ikke bra. Spesielt bedrifter som handler med Kina har slitt og sliter. Folk har ikke penger til å betale for hus og hjem i stort antall - og er helt avhengig av neste forsyning med helikopterpenger.

Økonomien er ikke børsen. Og det tror jeg vi skal se fremover - uansett utfall.

1 Like

Det er den ene tingen man har lært til gangs i 2020 - dissonansen har aldri vært større.

3 Likes

Kan si meg enig i at jeg formulerte meg feil i første post, økonomien har ikke blitt bedre under Trump, men børsene isolert sett har jo hatt god nytte av karen.

Snakker ikke om Covid-19 effektene, og vet at 2019 hadde mørke skyer (satt klar med bear-avtrekkeren hele forrige høst), men heller om den faktiske effekten han har hatt på børsen, i et absolutt synspunkt. Før CV19 var børsene i USA tross alt på ATH, med historisk lav arbeidsledighet - selvsagt oppnåd med “kunstige” midler. Handelskrigen mot Kina var et nødvendig grep, som forhåpentligvis sikrer oss i vesten vår fremtidige økonomiske vekst og sikkerhet.

Det som derimot er garantert med Biden, er større “sosialistiske” grep - høyere skatter for bedrifter, svekkelse i utvinningen av fossilt i USA (som har vært kritisk for veksten de siste årene), og muligens et nederlag og unnvikelse av konfrontasjon mot Kina - muligens dårligere handelsavtaler enn før for å “bøte” for aggresjonen til Trump. Tror ikke Biden har ryggraden til å fortsette kampen, spesielt tatt i betraktning at størstedelen av lobbyerne på demokrat-siden var de første til å investere - og fortsatt sitter tungt - i Kina.

Trump har derimot hatt børsene i fokus, som tradere har dratt god nytte av! Både som bull, og bear, om man har truffet :wink:

Nå er mesteparten av pengene som er på børsen blant amerikanere i hendene på topp 10% av befolkningen. De på bunn har ikke aksjer. Så Trump har vært god for å gjøre søkkrike mennesker enda rikere.

2 Likes

Med det sagt så skal Trump ha for å løfte frem avindustrialiseringen av landet - men hva hjelper det når ingen avtaler av betydning i “handelskrigen” landes? Utrolig mye støy for ingenting.

Opioid-utfordringene er også skremmende.

De har litt av hvert å ta fatt i der borte - og Biden er nok ikke svaret på problemene, men jeg tror han er bedre for landet enn Trump.

Billionærene må tåle å betale skatt. Jeg kan ikke skjønne hvorfor ikke de gjør det frivillig (riktignok er det mange som bidrar - Gates, Buffet++) Bezos har en formue på 1/5 av vårt Oljefond (Nesten 200 mrd dollar). Firmaer som FAANG-gjengen må tåle å bidra hvis de bryr seg om samfunnet de eksisterer i. USA må løfte bunnen av samfunnet. Få flinke folk utdannet og i arbeid, det fødes genier både på bunn og topp av den økonomiske pyramiden.

4 Likes

Er enig i at ting må endres i USA, men har ingen spesifikk favoritt blant kandidatene (heller dog litt mer mot Trump). Dette er bare mine bear-spekulasjoner for neste uke, med hovedfokus på valget som en stor katalysator og hva en seier for Biden kan ha å si for børsene.

Mange som har kjøpt seg tungt inn i tech-giganter (ref. rekord for antall nye retail investorer i markedet, RobinHood traders osv.)
På samme tid har ting som EPS manipulasjon via share-buybacks glidd under radaren til folk flest, og nå som de kom med elendig resultat - og i tillegg står i risiko for å måtte betale mye mer skatt de neste årene, så er ikke det et særlig godt bull-perspektiv. Tror dermed på en ganske rød mandag, alt etter hvordan målingene endrer seg over helgen i Bidens favør. Da blir det fort en kort frist for å komme seg ut av tunge investeringer.

Sitter Bear SPX x20 over helgen :bear:

En ting er sikkert - de må produsere syke mengder valgkampseffekter der borte - nok til knekke miljøet alene.

1 Like

Kan se ut som de neste dagene vil bli ruglete, men hvordan vil Trump vs. Biden slå ut på emerging markets?
Ser ut som Asia har klart seg bedre enn USA i det siste.

Jeg tror vi kan slå fast at ingen presidenter har gjort mer enn Trump når det gjelder trade deals. Til og med CNN og Biden innrømmer at Nafta er erstattet med en mye bedre deal for US.

The President achieved more trade successes over the last 12 months than prior administrations achieved in a typical decade. The result is a stronger economy, rising wages and more jobs – including more manufacturing jobs.

2 Likes

Noen som tror Trump går frivillig hvis Biden vinner?
Hvordan vil aksjemarkedet reagerer hvis det skjer?

Tviler på at Trump går frivillig, han prøver vel å legge skylden på alt mulig rart om han skulle tape.

Dere vet at demokratene ble avslørt i å skippe folk over delstatene for å stemme i sist valg ikke sant? Dersom uregelmessigheter finner sted denne gang så er nok faren stor for at de blir avslørt. Da blir det nok klaget ja.

Se «Voter fraud bombshell in NYC» på YouTube

Hva er grunnen til at det går oppover i dag egentlig?

Var vel ganske oversolgt nå

Planen min denne uken var egentlig å ikke foreta meg noe før etter valget var avklart, men benyttet annledningen nå til å øke litt mer i bjørnene. Valgresultatet kan jo bli kaotisk og slik usikkerhet betyr normalt nedgang. Potensiale for konflikt og uro er absolutt tilstede de neste dagene.

Jeg tipper sånn:
Klar seier til Trump valgnatta så går børsene opp over 5% i USA.
Om det blir klar seier til Biden øker børsene med 3-4% i USA.
Blir det knapp seier til Trump med noe usikkert endelig resultat øker børsene med 2-3 %.
Blir det knapp seier til Biden med noe usikkert endelig resultat så faller børsene med 3-6%.

5 Likes