Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

The re-open trade? Hva er det vi har hatt det siste året da? :joy: Dette kan bli gøy / stygt om det melter fullstendig opp nå, og hvem tror dere er de siste sauene som kommer inn? :bear:

3 Likes

Ikke glem å se på hvordan det går med selskapene nå da…
Dagens forside er ikke unik.

5 Likes
4 Likes

Overskrifter er en fin ting. Her er de 3 selskapene sortert på mcap:

Self Storage group: 2.04 mrd
Aker Biomarine: 10.7 mrd
Crayon : 11.3 mrd

Og her er tre andre overskrifter:

image

image

image

Og mcap til disse selskapene:

Equinor: Mcap: 505 mrd
DNB: Mcap: 257.5 mrd
Mowi: Mcap: 99 mrd

Poenget mitt er at man kan spinne overskrifter akkurat som man vil. Velg det narrativet som passer. Nå snakker vertene på CNBC og Bloomberg om “reopening trade” for å finne en emneknagg for å forsvare videre oppgang. Sist uke var det “vaccination roll-out trade”. Og sånn går nu dagan :wink:

6 Likes

19% ned er ikke spesielt gærnt spør du meg. Det burde være fine muligheter til å levere mye bedre tall i årene framover. Med renten på tilnærmet null, så skal det ikke rare avkastningen til før aksjer fortsatt er et mye bedre alternativ enn rentepapirer. Forventningen min er at inflasjonen blir høy, men renten lav. Det er en måte å løse låneproblematikken på.

1 Like

Ja, det er vel det som er noe av forklaringen. Men likevel, selv om 19% ned ikke er så ille tatt i betraktning omstendighetene, så er det rimelig absurd at prisingen (feks på S&P) likevel har hatt en voldsom økning i forhold til pre-Corona.

1 Like

Hei til alle som tagger meg. Er rett at jeg etter valget tok pause eller drastisk reduserte tidsbruken her inne. Men det er fordi valget og dramaet ikke tok slutt og jeg hadde ikke tid til å legge ned så mye energi her inne som jeg hadde gjort over lengre tid. Det gikk utover andre forpliktelser så jeg måtte ta time out. Ble mye mer effektiv med pause fra politikk og Stonks. Så nå er jeg usikker på hvilken balanse jeg skal finne, blir for raskt oppslukt av de tingene jeg fokuserer på. Har jo beholdt insider medlemskapet siden jeg setter stor pris på forumet og gjengen her inne. Men det stjeler for mye tid for meg.

Stonks gamet blir jo bare mer og mer absurd. Men jeg er jo selvsagt fremdeles egentlig bear, men har vært inaktiv etter de tok de sykeste tiltakene tidlig i fjor. Mer whatever it takes enn jeg hadde sett for meg. Samtidig som markedet priset svært tidlig inn at det skulle ordne seg. Nå er jo inflasjon selvsagt noe som er spennende å følge med på, men vi får jo inflasjon økning uten at husholdningene egentlig har penger. Så det drives ikke opp av deres økte etterspørsel. Men hva som evt skal knekke markedet er ikke godt å si. Jeg tror jo at den maniske pushen opp forsvinner om pandemien erklæres over og krise tiltakene plutselig er uakseptable og man må reversere endel av de. Men hvor raskt realiteten inntreffer vet jeg ikke, men nå er jo vi way ahead of our selves. Tror ikke det blir noen flott økonomisk vekst fremover uansett, men pengetrykking og tiltak kan vedvare. Jeg har jo advart (?) mot helikopter penger lenge og sagt det er virkelig ett sv tegnene på end game. Når det virkelig tas i bruk kan vi jo også få inflasjon på ekte. Men det er jo ikke så mange som tok det i bruk og USA gjorde IKKE som man trodde. Der virket det som de skulle baile ut husholdningene, men ble avspist med småpenger og måtte vente lenge mellom pakkene. De største summene gikk til alt annet.

Men bare for å svare på din kommentar, så var jo min spådom mye nærmere enn polls og ekspertene da?Selv når de slakket reglene (utrbredt brevstemming, krevde ikke signatur/vitner o.l) og tillot langt flere stemmer enn de normalt ville latt passere( noen steder var det plutselig bare noen promiller omtrent, mens det tidligere var titalls ganger høyere) så var Trump svært nære en seier. Før valget skulle jo han gå på et enormt flaut tap. Men Trump velgerne knuste forventningene nok en gang. Kanskje faktisk enda mer enn sist flere steder.

14 Likes

Red Alert Red Alert Red Alert! :smiley:

Håper du finner balansenen og kan skrive litt her en gang i ny og ne.

1 Like

Jeg var ikke medlem så lenge. Jeg har ikke peiling hvilken vei børsene skal nå. Så kun cash og krypto her i gården, og unoterte aksjer da.

Litt høy medlemskontingent i den klubben der

6 Likes

Voldsom? Er vel snakk om 20%ish økning i snitt? Rentene er såpass mye ned at det er en god forklaring? Også forventer man vel at resultatet fort skal opp igjen? Når det ikke er noe alternativ som gir bedre avkastning, så synes jeg det ser greit ut.

Det kommer garantert noe krakk innimellom her, men tror det blir heller moderate på 10-20% som retter seg igjen relativt kjapt (innen 3 mnd).

EDIT: er jo veldig vanskelig å spå makro, så hvem vet hva som faktisk skjer videre. Jeg synes bare ikke ting virker åpenbart på styr og tenker at sentralbankene vil være forsiktige neste 12 mnd.

1 Like

Ja, stemmer det om du sammenlikner med rett før Corona fallet. Men så kan det også argumenteres for at børsen var veldig oppblåst allerede da.

1 Like

Spørsmålet jeg tenker man må stille seg er om man tror kreditt vil bli dyrere framover? Hvis kreditt skal bli dyrere, så faller dette sammen ganske fort. På den andre siden, hvis man tenker at inflasjon kommer til å bli brukt for å løpe fra gjelden, så kommer rallyet til å vare en god stund til.

Med 200k arbeidsledige i Norge pr dags dato (ca dobling vs før Korona), så tenker jeg sjansen for økt rente er tilnærmet lik null. Og vi har det egentlig ganske bra i forhold til mange andre land.

2 Likes

Vanskelig å være uenig…

4 Likes

13:50:33

Kathinka Hartwig

Nordea: – Forvent en høyere rentebane i mars

Flere faktorer taler for at Norges Bank vil oppjustere sin rentebane i mars, skriver økonomene i Nordea Markets i en oppdatering.

– Forvent en høyere rentebane i mars, skriver de.

Sentralbanken legger frem neste rentebeslutning om én måned. Nordea-økonomene tror at Norges Bank vil signalisere at den vil heve styringsrenten før jul, og at renten vil heves ytterligere tre ganger til neste år.

Økonomene peker på at oljeprisen har steget mer enn 10 dollar per fat siden Norges Banks forrige rentebeslutning, og trekker også frem positive vaksinenyheter.

I tillegg venter de at høyere inflasjon, grunnet økte strømpriser, vil føre til at lønnsforhandlingene starter på et høyere nivå.

– Høyere lønnsvekst vil i sin tur føre til høyere kjerneinflasjon de neste årene, skriver økonomene.

De trekker også frem at boligprisene har steget mer enn Norges Bank har anslått.

– Sentralbanken har gitt klare signaler om at den er bekymret for at finansielle ubalanser vil bygges opp dersom boligprisene fortsetter å øke markant, og rentene forblir lave for lenge. Dette gir Norges Banks ekstra incentiv til å fremme sin første renteheving, skriver Nordea-økonomene.

2 Likes

bekymret for at finansielle ubalanser vil bygges opp dersom boligprisene fortsetter å øke markant

Alt for å ikke sette hale på grisen og si at disse ubalansene alt finnes, liksom.

1 Like

Ikke alle som er bear til at VIX’n faller under 20 nei…

1 Like

Endå litt å gå på.

1 Like

Det er ekstremt thight nå. Weekly har dobbel insidebar. Fremdeles uavklart hvilken vei vi skal.

DAILY

Skjer her`a @cagey2 ? :slight_smile:

Satte en short i PGS i dag, men det er så mye bear som jeg tillater om dagen :wink: Har en litt toppish følelse for oljeservice, selv om PGS ikke er den mest haussede av de. Men den er mest likvid :muscle:

EMGS er en klarere kandidat, men for tynt volum.

1 Like