Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Interessante observasjoner mtp obx bear. Men jeg tenker at Norge og Oslo børs ikke er det første stedet som vil oppleve nedgang og krakk, selv om det gjerne vil følge raskt etter.

Jeg gjetter det starter i USA med retail sell off og/eller med nedgang i krypto.

Enig. Oslo børs har jo gått “ræva” i forhold til us

1 Like

Enig :slight_smile:

1 Like

Hvilken bear instrument handler dere på Nordnet, uten gearing. Ala DNB sitt Xact Bear som nevnt ovenfor.

Jeg har holdt Xact Bear (2x) ganske lenge og i år har den ikke fluktuert så mye mens S&P har satt stadig nye ATHs. Korrelasjonen mellom indeksene er svakere nå enn før, egentlig non-existent mtp. at vi satte vår topp 18 januar og har trendet nedover siden. Jeg vet ikke om det er fordi vi nordmenn ikke har FED i ryggen som forsøpler samfunnet vårt med gratispenger, eller om det er fordi vi ser tegnene på at toppen er nær, men det føles “tryggere” å være short OBX enn S&P som for alt vi vet kan få en meltup over 4k ila. uken. Men jeg kikker en del på Russel 2k (small caps) som har begynt å korrigere litt. Hvis det kommer en korreksjon tror jeg Russel vil få hardest medfart.

(Her er en Russel2K tracker med inverse korrelasjon. Tror denne har giring)

3 Likes

Aha jeg forstår det godt mtp et evt melt-up scenario ja :+1:

1 Like

Oslo børs har ikke de massene med investorer som USA har, det er jo verdens største marked og er 50-60% av indeks.

2 Likes

Da får man vel også dollar eksponering med på kjøpet - på godt og vondt.

2 Likes

Litt av minuset med det, jeg er godt eksponert via en del av utbytteaksjene jeg har… Merker styrkingen av kronen for å si det slik.

1 Like

Hvor blir det av @RedEnergy når resten av forumet har blitt bear? :joy:

5 Likes

Jeg tok nylig dette bildet av han :grimacing: :shushing_face::shushing_face::shushing_face: @RedEnergy

360_hibernation_space_0216

6 Likes

Tror han gikk i dvale etter valget i US - var jo flere her inne som var sikre på Trump seier :wink:

1 Like

Dere har sikkert fått med dere denne, mente å inkludere det i dagens video,
men videoen ble for lang.

“The scenarios also envision a global recession where U.S. unemployment jumps to 10.75%, economic growth falls by 4%, and the stock market sheds 55% of its value. Nineteen of the nation’s largest banks will be subject to this year’s test, with results published sometime in the summer.”

Og denne:

Nikkei over 30k for første gang på 3 tiår… :partying_face:

4 Likes

Hva tenker folket om 10-års renta over dammen? Beveger seg hurtig nå…

2 Likes

Beveget seg “hurtig” lenge nå… Bare spørsmål om tid før det smitter over på aksjemarkedene?

Er det en generell motsatt korrelasjon mellom aksjekurser og statsrenter egentlig? Kjenner ikke helt til teorien der.

For de av dere som mener vi er i aksjeboble så legger jeg ved et 30 års chart av Ericsson som viser spiken under tek-boblen

Jeg trekker 2 lærdommer av dette:

Det kan være langt igjen til toppen. Ting fortsetter lengre enn man tror.

Når toppen først nås vil de mest hypede selskap ene aldri komme tilbake til toppen

4 Likes

Det er en teori om at folk søker avkastning, og at aksjemarkedet verdsettes til sikker avkastning på statsrenter + påkrevd risiko.

Så hvis du kan få 2% på statsrenter, så krever du 2% + X% risikopåslag for å investere i aksjer. Teorien er da at hvis man forventer 10% årlig avkastning på aksjer, så vil mengden penger som flyttes inn i aksjemarkedet være avhengig av forventet avkastning på statsrenter.

Jeg skrev en lengre post om dette her:

8 Likes

Enig med deg. Tror likevel ikke vi vil få en tilsvarende melt up her som vi kanskje kan få over dammen. Får vi en slik graf som det der på de ledende aksjene (noen av dem ligner jo litt allerede), så blir det enklere å calle en topp.

Okke som er det på høy tid med en pullback snarlig. Tidsmessig gir jeg det maks 4 uker, men tenker det nok skjer tidligere. Det er for mange små individuelle bobler som kan skape en dominoeffekt - ref. @cagey2 sin teori med dominobrikkene.

I mellomtiden må de som tørr ri oksen bare ri den. Regner med du også Joiner the Dark side når dette engang snur @zappa66 :wink:

Edit: enda en ting å følge med på… :thinking:

More than 15 cents of every dollar raised in the US high-yield bond market has been sold by groups with ratings of triple C or below since the start 2021, a Financial Times analysis of Refinitiv data shows. That marks the highest share of deals in any year since the eve of the financial crisis, when loose lending standards set off a race by weaker companies to borrow cash. The fundraising binge by companies that carry some of the highest risk of default highlights the hot conditions in global capital markets.

www.ft.com/content/55ef91e2-5291-4a1e-8a41-42cdf1eb3124

2 Likes

Fantastisk forklart! Tusen takk.

1 Like
1 Like