Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Jeg har en 10 steg prosess for å vurdere om vi nærmer oss krakk. Det fungerer slik at hvis flertallet av spørsmålene besvares med “Ja” så er det på tide å være forsiktig, og besvares flertallet av spørsmålene med “Nei” så skal vi sidelengs eller opp. Er det 5/5 så er det uavklart.

  1. Skal FED sette opp renta i nær framtid?
  2. Skal FED slutte å kjøre QE?
  3. Skal FED sette opp renta i nær framtid?
  4. Skal ECB sette opp renta i nær framtid?
  5. Skal FED sette opp renta i nær framtid?
  6. Skal ECB slutte å kjøre QE ?
  7. Skal FED sette opp renta i nær framtid?
  8. Skal politikere slutte med stimulustiltak?
  9. Skal FED sette opp renta i nær framtid?
  10. Er vi ferdig med lockdowns?

Jeg vet at dette er en svært avansert modell som dekker mange sider ved markedet og politikkens verden, men jeg føler meg komfortabel med at modellen i hovedsak skal treffe korrekt. Og selv om modellen kanskje kunne forenkles, så er det viktig å ikke forenkle for mye når det kommer til så avanserte ting som verdens finansielle markeder.

ps: opsjonsfredag. Det var her det smalt i fjor. Det kan sikkert trigge noen roboter som kjører på tekniske signaler.

7 Likes

forklarer du denne litt grundigere? :slight_smile: :slight_smile:

https://www.marketwatch.com/optionscenter/calendar/2021
image
(2021)


https://www.marketwatch.com/optionscenter/calendar/2020
image
(2020)


Hvis man har roboter som tar hensyn til hva som skjedde i fjor, så kan det sikkert trigge noe. Men, jeg ser ikke noen triggerhendelse som skal tilsi stort fall akkurat nå.

3 Likes

Hmm. Interessant! Kanskje ikke noen åpenbare triggerhendelser nå, men slik var det på mange måter i fjord også. Husker diskusjonen i makrotråden da. Ikke mange som så hvor galt det kunne gå før det var for sent.

Jeg kan gjøre det litt mer tydelig:


(sånn, det er mønsteret man kan se, og sikkert mange roboter ser)

Skal historien repetere seg?

Jeg tror ikke det, men dette er jo blant tingene som mange vil se, og jeg vet ikke om det krever alt for mye dumping før det sprer seg en viss panikk i markedet. Forskjellen fra i fjor er at jeg tror de største pengene har blind tro på FED nå, så da klarer man ikke repetere den samme voldsomme bevegelsen pga likviditetsmangel.

2 Likes

Som @Nocturne også har påpekt så er det jo ikke til å stikke under en stol at det ser veldig likt ut. Jeg er verken bull eller bear på aksjer nå…

2 Likes

Er det mulig å se mønsteret på månedsbasis også?

Edit:

Spørsmålet er egentlig: hvorfor skulle det ble så volatilt akkurat denne måneden, og ikke de andre når det er opsjonsfredager hver måned?

Fundamentalt sett gir det mer mening at ting går ned mot sommerstider, når man er ferdig med lockdowns og stimulus, og folk skal forsøke å leve av jobben sin og ta penger ut av markedet for å bruke på andre festlige ting - som reiser, og opplevelser, og å leve livet.

Spesielt siden jeg forventer sosial uro denne sommeren. Men det er politisk, og langt utenfor noen som helst tolkning av fundamentale markedsforhold.

Personlig ser jeg ikke noe annet mønster enn meltup på månedsbasis. Det buller på, og så stopper det litt opp, før det buller på igjen.

Dette er min svært forenklete tolkning av månedschart for SPX.

Jeg har blitt “frelst” på tanken om at FED framstår som garantist for idiotisk prising av assets, uansett om assets er boligmarkedet, krypto, eller aksjer. De gjør det ved å tvinge renter på obligasjoner ned ved å kjøpe opp og ødelegge det markedet. Store penger tvinges da over i andre plasseringer.

Det blir sikkert lett å si i ettertid “hva var det vi sa?” men for min del så tror jeg at man er på en måte låst fast i ett system hvor markedene overhodet ikke er frie, de er manipulert opp av FED / ECB, og jeg har vondt for å se hvorfor dette skulle endre seg på kort sikt.

Det er rett og slett for mye penger i verden. Folk “trader” basketballkort, gamle disneyleker, joggesko, alt som er merket “supreme”, krypto, osv. Jeg klarer ikke se at noe av dette er sunt og bra, men jeg klarer heller ikke se at FED / Biden-administrasjonen skal krasje verdens børsmarkeder med vilje før man faktisk er ferdig med lockdowns.

Men, å spå framtiden er jo ikke akkurat noen lett ting å gjøre da.

3 Likes

Forutsetningen er rett og slett at folk ofte tror historien repeterer seg, og at roboter kan trade på “dette skjedde i fjor, så vi antar at det kan skje i år.”

Grunnen til at det jeg ikke tror det skal skje er som sagt at jeg mener de fundamentale forholdene ikke er “riktige” for at det skal krasje.

2 Likes

Kanskje greit å få med seg i denne diskusjonen:

The Fed bought around $300 billion of the bonds in each of March and April, and since then has been buying about $100 billion a month. It now owns almost a third of bonds backed by home loans in the U.S.

While the Fed has been buying mortgage bonds, it’s bought even more Treasury securities: around $1.8 trillion since mid-March, according to data from the New York Fed. The central bank’s purchases have expanded its balance sheet to $7 trillion from $4.7 trillion on March 18.

Denne artikkelen var fra 1. september. Det er nå $7.44. Og ser ikke ut til å stoppe.

FED balance sheet:

Jeg klarer ikke helt å se hvorfor det skal krasje så lenge sentralbankene så helt åpenbart gjør “hva som helst” for å få systemet til å gå rundt enn så lenge.

Om dette skal fortsette til høsten, når alle er vaksinert, og man er ferdig med lockdowns osv, det er en helt annen diskusjon. Men enn så lenge føler jeg at man er litt stuck i status quo.

Som selvfølgelig kan være helt feil. Jeg er en idiotamatør akkurat som de fleste andre her.

3 Likes

Jeg tror også det må skje noe markant for et dypt fall - jeg kan ta feil.

Begynner det å falle kraftig kaster vel FED “the kitchen sink” på problemet.

1 Like

Hihihi @anon80503862 :thinking:

2 Likes

Er det nå det utsatte ragnarok starter? :sweat_smile:

Angrer plutselig litt på at jeg kvittet meg med Xact obx-bear`n :sweat_smile:

1 Like

Fremdeles god tid på å komme seg inn i den hvis dette er starten på noe stort.
Foreløpig bare ned 1% på S&P. Ikke store skrekken, men trendbildet tror jeg mange ser på.

Virker som Spetalen lesser ut i flere selskaper i disse dager.

1 Like

Er er ikke der vanlig for Spetalen? Få inn sauer å selge seg ut…

3 Likes

Tror jeg dropper shorte-prosjektet. Har cashet ut aksjer og beholder krypto. Tror det blir enten eller som du nevner. Enten en bra korreksjon nå, eller skikkelig melt-up oppover.

1 Like

Joda, men når Siv går nå - da rakner nok alt. :wink:

Siv Jensen går av som Frp-leder – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

1 Like

Livestream til Gamestop høringen, poster den her da det kan få betydning for hvordan resten av markedet reguleres fremover:

1 Like

De er jo så jævla like at det gikk flere minutter før jeg så at det ikke var “roaring kitty” men ceo av Robinhood :joy:

2 Likes