Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

We see worrying parallels emerging in the US. Unlike the deleveraging seen in most previous recessions, US debt levels have increased sharply in the Covid-19 recession. Private sector debt increased by 9.5 per cent of GDP last year, pushing the 10-year growth rate up to 15 per cent of GDP (the fastest debt growth in 50 years).

As the IMF noted in its Financial Stability Update, policymakers have no alternative but to do what it takes to create “a bridge to the recovery”. The worry is this also creates conditions for medium term financial instability. In which case, it could turn out to be “a bridge to nowhere”.

1 Like

Virker litt som om FED har planer om å tilgi mye gjeld etter hvert. Husker jeg rett så sitter de vel på mye US t-bonds, MBS og selskapsobligasjoner de har kjøpt med monopolpenger. Og i teorien kan de vel “tilgi” disse lånene?
Eneste problemet er vel at det vil føre til sterk deflasjon i USD og dermed lede til kraftig nedgang i asset values i tillegg til at lønnsnivåene vil være umulig å opprettholde.

For å balansere dette trenger de kraftig inflasjon. Litt av problemet ligger vel i å holde liv i disse lånene til inflasjonen inntreffer. Tvangssalg og konkurs er jo også en form for deleveraging men den gjør litt mer vondt for boligeiere og firmaer…

1 Like
1 Like

Det er ikke tull at det er mange som følger med på likhetene mellom 2020 og nå.
Youtube er literally full av videoer med likhetene. Ville vært FREAKY om det ble blåkopi :slight_smile:

6 Likes

Likhetene er jo fullstendig åpenbare. Men så er det noen fundamentale forskjeller da.

2 Likes

Hvis alle forventer det, så…

1 Like

Jeg tenker likhetene ikke er der lenger om et par uker. Jeg er ikke så overtroisk…

2 Likes

Nei, det er riktig - det er andre ting da :slight_smile:

Det interessante er at forventet historisk avkastning er negativ, selv kompensert for FED policies.

As of today, the Total Market Index is at $ 41674.4 billion , which is about 194% of the last reported GDP. The US stock market is positioned for an average annualized return of -3% , estimated from the historical valuations of the stock market. This includes the returns from the dividends, currently yielding at 1.49%.

As pointed by Warren Buffett, the percentage of total market cap (TMC) relative to the US GNP is “probably the best single measure of where valuations stand at any given moment.”

GuruFocus modified this measurement by adding the total asset of Federal Reserve Banks in the denominator , arriving at another indicator for market valuation. As of today, the Total Market Index is about 144.3% of the summation of last reported GDP and Total Assets of Fed. The US stock market is positioned for an average annualized return of -1.3% , estimated from the historical market valuation of the newly developed indicator.

1 Like

Bare å estimere i vei hvor mye mer penger som skal trykkes …

Det er en kuriositet mer enn noe annet, det ville vært 1: 1 milliard chance in hell at det som skjedde ifjor skjer igjen, nøyaktig slik det skjedde i fjor. Hvis det skjedde ville jeg nok blitt frelst av simulation hypothesis og tenkt at noen bare hadde trykket “copy / paste” inn i algoen som styrer verden… :thinking:

2 Likes

Syntes denne karen hadde en god oppsummering og teori bak hvorfor 2021 eventuelt skulle kopiere 2020:

Har stor tro på mange av selskapene jeg sitter i, men har gått i mye cash. 24.02.20 sitter fortsatt dypt inni meg, så slipper jeg mer stress igjen.

Hm, jeg skjønte ikke mye av det han skrev… jeg liker å holde ting enkelt :thinking:

US500 4 hr:

3 Likes

Seniorøkonom om oppgang i amerikansk statsrente: – Fortsetter det, kan det bidra til å dempe aksjemarkedet

Den amerikanske «tiåringen» har steget betydelig de siste ukene. Dersom en videre økning kun drives av inflasjonsforventninger tror DNB-økonom Knut Magnussen det kan bli kritisk for aksjemarkedet.

Blir det renta som ødelegger festen ja?

Når begynner vi å nærme oss “farlige” rentenivåer?

Jeg synes dette bildet sier mye. Renta stiger, men har jo heller aldri nesten vært lavere.

1 Like

Nei, men gjelda har heller aldri vært i nærheten av slik den er nå.

1 Like

Med andre ord, utrolig vanskelig å vite hvor det begynner å kjennes. Skulle renta tikke oppover her vil jeg tro mange i Oslo og andre sentrale strøk svetter lenge før den er i 4%. (Nå tror jeg ikke vi kommer dit på lenge, men dog…)

1 Like

Jaja, men når boligrenta stiger såppass så har nok markedet reagert for lenge siden.

Men 10-åringen er det nok lurt å følge med på, men vet ikke helt når smertegrensa der er. Renter ellers i verden følger jo etter denne i større eller mindre grad.

Men så har vi jo en motvekt også da:

Ja, sykt mye penger. Det er 1,43 ganger Norges oljefond.