Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Tommelfingerregel i eiendomsmarkedet er 1 % renteoppgang = 10 % nedgang i boligprisene.

Selvsagt ingen regel uten unntak, men det er mange som hadde svettet med boliglånsrente på 3,5 % med 5-ganger inntekten og 90 % belåning.

Da bør ikke banken komme og be om ny verdivurdering…

5 Likes

Historisk sett har det vel aldri vært gode utfall ved bruk av helikopterpenger, sånn egentlig.

1 Like

Ja er med på den.

Jeg tror folk er så belånt nå at enkelte ikke takler oppgang fra dagens nivåer. Noen har kanskje mistet jobben eller vørt permitert veldig lenge.

Men jeg snakket egentlig om tiåringens innvirkning på aksjemarkedet. Den er jo uten tvil viktig. Aksjemarked vil nok mest sannsynlig reagere før boligmarkedet.

Så det er “smertegrensen” til tiåringen jeg lurer på. Altså innvirkning på aksjemarkedet.

Ja det er liksom det. Dersom du var amerikaner. Ville du fryktet økt renter og holdt deg unna investeringer dersom du visste at økte renter drar ned markedet, men når det trykkes så mye penger så er det vel kanskje ikke noe sjakktrekk å bare ha de stående i fiat som utvannes noe helt enormt i usa.

1 Like

Fytti han fyren her har kostet mange folk mange penger.

4 Likes

Enig. Men må innrømme at det er deilig å følge noen på Twitter som har bakkekontakt. Man kan trygt si at han ikke blir revet med av euforien som råder i markedet nå til dags.

Han kan da helt umulig kjenne seg selv igjen i det han skriver!! :sweat_smile:

“During bubbles price action creates an aura of invincibility, infallibility, arrogance. People can even become fanatical much like in politics & religion”

1 Like

1 Like

Hva blir den beste assetsklassen dersom inflasjonen stiger i været tro.

Jeg har postet linken før i desember men jeg går ut fra at denne er ganske korrekt:

image

Problemet er jo å “vite” hva som kommer. Man gjetter jo. Akkurat nå virker det som om bortimot alle er ombord på “inflasjon kommer” toget. Men den stemningen kan jo snu fort.

1 Like

Frykter jo den øverst til venstre. Øker renter nok, tyder det fort på at sentralbanker mister kontrollen. Mister sentralbanker kontrollen må jo gjeldsboblen sprekke?

1 Like

Jeg tror jo vi skal dit, jeg tror bare vi skal være i den oppe til høyre en stund :slight_smile:

4 Likes

Hehe, enig. Tar nok lengre tid enn de fleste tror.

Whatever it takes… :joy:
Så gjelder det å seile gjeldsfri inn i solnedgangen når det går til h.

2 Likes

Ja og nei, han og flere andre anbefalte faktisk kjøp på bunnen i fjor.

1 Like

Joda, men så på forsommeren en gang gikk han fra å være rasende over pengetrykking og bailouts til å bare predikere at de ikke har noen effekt eller noe?

2 Likes

Olje! Så får vi se om der er oppgangstider lenge nok til at det blir en boom :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 Likes

Northmantrader er permabear med hedge i mine øyne. Dvs, han spår som oftest dommedag med “men det betyr ikke at vi ikke skal opp først.”

Så han treffer bra på alle nedganger, og bommer i perioden mellom :slight_smile: hehe.

Neida, han kan en del ting, og har mange morsomme synspunkter, men jeg stoler null på hans evne til å spå når ting skal skje. Er en grunn til at jeg mener Minervini er mannen å følge, og det er fordi han klarer å snu fra bull til bear til avventende / usikker, ut fra hvordan markedet beveger seg og tradingen hans fungerer.

Men alle må jo følge de som de mener gir mest mening. At man er i en boble drevet av FED virker det som om bortimot alle er enige om.

3 Likes

Følger ikke veldig nøye med på disse twitter profilene, mitt poeng var bare at han var en av de få som prikket mars bunnen i fjor

3 Likes

Det var en rekke som snudde når Bill Ackman snudde (enkelte kalte det vel i en periode for “the ackman bottom” faktisk, heh). Han spådde bunnen på korrekt dag (han kjøpte på bunnen, og dagen etter, og fortalte alle at han trodde bunnen var satt).

Og det etter at han uka før gjorde alt han kunne for å skape mer panikk for å få markedet litt lenger ned før han kjøpte :slight_smile: Markedsmanipulasjon? Nah :slight_smile:

Mulig Northmantrader også var blant dem, men den tweeten er fra 2. mars og var første bounce på vei ned. Det var fortsatt langt ned på det tidspunktet.

Jeg mener Minervini er blant de som er mer konservative, og han brukte vel mer tid på å snu - men han traff på når nedgangen begynte hvis jeg husker korrekt (både da og i oktober 2018).

3 Likes

Ja hvorfor ikke? :grin:
Holder riktignok en knapp på krypto selv, bare ikke hele avkastningen kommer før inflasjonen viser seg da, dersom denne takten fortsetter. :rocket: