Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-02-20/russia-reports-first-cases-of-h5n8-bird-flu-in-humans-kldwj8sh

Russia said it found the world’s first cases of the H5N8 strain of avian influenza in humans though the virus isn’t yet spreading between people.

LET’S GO ! :slight_smile:

Får skylde på russerne og ikke kineserne nå:)

1 Like

Hmm… Vil dette få en real-effekt på bull-markedet?

5 Likes

Hvorfor er ikke financial assets nevnt i inflationary boom? Aksjemarkedet har jo gått bananas… :thinking:

Er det fordi det er bra for aksjer på kort sikt men på lang nok sikt vil enhver oppgang ikke være en reell verdiøkning, men bare en kompenserende økning i pris for å imøtekomme stigende inflasjon?

Vi har ikke hatt høy inflasjon

1 Like

Fritt klippet ut av intervju med Sentralbanksjef Olsen i ukens Morgenbladet.

«Og nye beregninger fra for eksempel den amerikanske sentralbanken tyder på at rentenivået selv i gode tider vil ligge lavt: Viljen til sparing er så stor i verden, og veksten i produktivitet så lav, at nivået der renten sørger for stabil sysselsetting og prisstigning, er mye lavere enn før»

«Også i pengepolitikken pågår det en vending internasjonalt mot å ta hensyn til flere mål enn prisstigning. I USA endret sentralbanken sin rentestrategi i fjor, den nye strategien gjør at de -for å sikre «maksimal sysselsetting», som det heter der- kan vente lenger med å sette opp renten når prisene øker.»

Kan sikkert tolkes flere veier, men cash virker ikke makro smart i nærmeste framtid. Velger å se på beslutningstakere i dagens krisemarked framfor Twitter-profiler med egen agenda.

Lykke til Bjørner🙈

5 Likes

Hadde ikke fått det med meg såpass i klartekst før. Må vel en klar bedring i sysselsettingen før noe gjøres da.

2 Likes

Råvaremarkedet er ikkje einig vel å merke :thinking:

3 Likes

“Lead indicators suggest that an inflation scare may be in the making,” Levkovich wrote. “Companies with price flexibility should come out as winners.”

Energy stocks have the best track-record during periods of rising consumer prices, according to Ned Davis. In seven out of nine cases of high inflation since 1972, the industry outperformed the S&P 500 by a median of 14 percentage points, the study showed.

2 Likes

Det som er interessant nå er at energi ikke lenger kun er olje.

1 Like

Alt drives av olje selv om det er “grønt”.

Lykke til med hele verdikjeden som elbiler, vindmøller, havkraft, etc. krever uten en grunnleggende oljeinfrastruktur.

2 Likes

Cash er nok ikke smart nei, men tror du aksjer er så smart? Vi er på rekordnivåer.
Det føles for meg som om markedet balanserer på en knivsegg. Kanskje gull er stedet man bør være.

Futtene ned -0.72%. Største fallet jeg har sett om morgenen siden i fjor!
Vi får se hvor lenge det varer :upside_down_face:

Ny markedsanalyse ute nå:

3 Likes
1 Like

DNB har nå så stor pågang av nye aksjekunder at de måtte stoppe registreringen for å komme à jour.

I den forbindelse, exhibit A; se på korrelasjonen mellom 00 og 08 krakkene og gjeldsnivået.

1 Like
1 Like

Jeg vet ikke - men ut fra utviklingen i det siste halvåret burde et SUNT marked korrigere litt snart.

Et sunt marked er det vel ingen som hevder at vi befinner oss i

3 Likes

Bloggpost fra i fjor, men poenget står.

Nei, og derfor er det litt sånn…

Øke?
Redusere?
Se det an?
Mer krypto? Råvarer?
En kopp kaffe til? :slight_smile:

3 Likes

Er overrasket over at OBX er i pluss mens futtene er såpass i minus men så så jeg på olja… :thinking:

1 Like

Kan ikke du bare gjøre oss en tjeneste å flytte olja nedover for oss alle :sweat_smile: