Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

1 Like

Hvis den er så ufarlig, hvorfor strammer man inn nå?

Serr… Begynner du med det igjen. På grunn av generelt hysteri og overreaksjoner. Mars 2020 om igjen.

Dette er det de skriver selv:

– Varianten vil sannsynligvis etablere seg i Norge og i løpet av noen uker bli dominerende. Det er likevel stor usikkerhet. Det er derfor nødvendig med sterkere tiltak for å beholde kontroll og få oversikt, samtidig som man får mer kunnskap og får vaksinert flere, sier Vold.

De skriver også:

Ifølge rapporten er det imidlertid «lite sannsynlig at omikronvarianten gir mer alvorlig sykdom hos vaksinerte; kanskje gir den mindre alvorlig sykdom.»

Så, de tror den gir mindre alvorlig sykdom, men vet ikke, så for å være på den sikre siden, så stenger de ned. Det tar vel et 1-2 uker til før de evt har nok data til å gjøre en ny vurdering.

4 Likes

Fordi man ikke har gjort en dritt for å robustgjøre helsevesenet siden corona ble ett tema. Og når man nå har hatt full åpning, og i tillegg til corona må håndtere en “backlog” av RS virus, influensa, +++ så makter dem det ikke.

60+ er over 90% fullvaksinert, under 10% av smittede, men over 90% av dødsfallene.

Alle på julebordet i Oslo var fullvaksinert, allikevel er over 120 bekreftet smittet. Men smittet betyr ikke nødvendigvis syk…

7 Likes

Herregud så mange aggressive forståsegpåere det er her som vet best om Covid-19 (men vet mindre enn selv jeg gjør).

Det er en del som tyder på at Omicron er lite farlig, og kan bli redningen. Men vi er også redde for at helsevesenet kneler.

Vet forståsegpåerne hvor lang tid det tar å utdanne intensivsykepleiere? Eller har forståsegpåerne demonstrert for bedre arbeidskår for sykepleiere? Eller i det minste stemt på et parti som vil ha bedre kår for sykepleiere?

Jeg trodde ikke denne tråden var for å uttrykke aggresjon basert på svak kunnskap. Og bare for å si det: Ennå har vi alle svak kunnskap om Omicron.

Går det an å holde seg til emnet for tråden?

PS. “Mange” er å ta hardt i. Flere av innleggene om Covid var seriøse. Men det er ikke emnet for denne tråden, og det plager meg at den som vet lite, tror hen har svaret og at alle andre er dumme.

8 Likes

Fight fire with fire som gjelder, eller hva? :joy:

4 Likes

@h3nk1 Jeg forsker på helsetjenester. Nok om det.

Kos dere videre.

2 Likes

Tviler ikke på dine fortreffelige kvalifikasjoner. Var bare morsomt at du klaget på “aggressive” innlegg fra brukere som ser dissonans i håndteringen av pandemien, for så å være både passiv-aggressiv og nedlatende tilbake :slight_smile: Derav uttrykket “fight fire with fire”.

7 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

1 Like

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

1 Like

Usikre tider på vei? Short small cap? :stuck_out_tongue:

Jeg tenker at hvis man sitter i small/mid cap og vil tjene penger på fall på børsen, så er det best å bare gå i cash og så hoppe på igjen “på bunn”.


2 Likes

Tenker du enkeltaksjer? Eller hvordan går du frem?

Redigerte innlegget mitt litt nå og jeg tenker jo at det må være greiere å gå ut av long posisjoner, evt redusere disse og så gå inn igjen etter fall. Problemet med short produktene er at disse har ganske store gebyrer, spread og ikke faller i takt med de mindre aksjene.

1 Like

Blir litt misvisende den trenden der.

Da OBX er en håndfull selskap av de 25 mest omsatte.

Føler heller at OSEBX speiler ting bedre, da det tar høyde for hele greiene.

Samtlige indexer er opp i grønt idag. Samme er OSEBX, mens OBX er i rødt. Det viser vel at de mest omsatte er ikke hva som drar børsen i pluss idag, men alt annet?

Mulig jeg misforsto hva du mente med trenden din der?

indexer

Den er opp 2,44% såvidt jeg kan se

Tror vi nærmer oss en lokal topp :pray:

DOH!!

Fingertrøbbel på tradingview :joy: my bad

Edit:
Tydeligvis 2 charts som har kortnavn OBX. Oslo Børs Benchmark Index og OBX Total Return Index.

OBX blir vel basically de 25 største selskapene på Oslo Børs.
OSEMX er mid cap
OSESX er small cap
OSEBX er hele haugen.

Jeg sjekket for å se om det var noe forskjell i utviklingen på små, mellomstore og store selskaper på Oslo Børs, og det var det.

Også interessant å se at small/mid cap har gjort det ganske mye bedre enn de store selskapene siden bunnen i starten av korona (mars 2020).

Small/mid cap = smart å ha når markedet er bull, ikke noe smart å ha når markedet er bear.

1 Like