Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Den første oppdateres bare daglig på tradingview

1 Like

Dette og budsjettet tror jeg er hovedårsaken til fallet som kom nå. Forrige fall kom når de skulle om det forrige gang. Klarer de å lande noe som ikke er forferdelig, så er det bull. Mer utsettelse (over nyttår) er bear pga usikkerheten om skatt osv.

1 Like

Utsettelse tilsier at man ikke kan få kjøpt statsobligasjoner og flyttet penger vekk fra aksjemarkedet. Forrige gang det ble utsatt med noen måneder - som sannsynligvis skjer mot slutten av neste uke - så gikk markedet rett opp.

2 Likes

:sweat_smile:

2 Likes

Og USA følger opp!

1 Like

Return to «normal»

4 Likes

Gap opp og grei candle. Rsi tyder på at det er mer å gå på. Ny ath før ukeslutt? :heart_eyes:

4 Likes

Børsen er fortsatt åpen så vi vet ikke hvordan den ser ut enda

Fersk screenshot, så vi vet hvordan den ser ut, men ikke ved stenging nei :slight_smile:

Det er jo det mest interessante synes jeg, hvordan en candle ser ut når den er «ferdig»

Stemmer! Så har vi noe å glede oss til om ikke annet :slight_smile:

1 Like
1 Like

19 posts were merged into an existing topic: Politikk 2

Takk for at du ofret deg og kjøpte bear, @holmes

4 Likes

bilde

1 Like
1 Like

Oj. Jeg tror du undervurderer sykepleieres situasjon der. Jeg har gjennom familie og forskning en annen oppfatning.

Fikk akkurat en kommentar fra min kone som er nærmere emnet enn meg: Hun tror ikke en lege ville sagt det.

2 Likes

Jeg snakket ikke om intensivsykepleiere, men sykepleiere på generell basis (les sengepost).

Hør heller med en lege selv enn å gå via via.

Legen går visit på alle pasientene, deretter skriver ut (epikrise) pasientene som skal ut. Følger opp alle de nye som har kommet inn igjennom natta. Er ofte på call for andre kollegaer i primærhelsetjenesten, som er i mottak eller andre avdelinger. Har tilsyn på pasienter som har problemer med organsystemer du er spesialist i men som ligger på en annen avdeling.

Sykepleiere har som regel et visst antall faste pasienter på samme post.

Legetilværelsen er betydelig mer stressende enn sykepleier rett og slett pga antall arbeidsoppgaver, bemanning og kompleksitet.

Hvis en sykehuslege forteller deg det motsatte så må vedkommende være patolog, på biokjemi eller psykiater på DPS (ikke akutt psykiatri, der er det også mye stress og baluba).

Hvis du tror jeg finner på ting her så kan du gjerne spørre @Cardio tror vedkommende også er medisiner.

Min erfaring er først og fremst fra universitetssykehus så forbehold om annen hverdag på lokalsykehus…ting kan ha blitt bedre.

7 Likes

Nå var sikkert ikke noens intensjon å rangere ulike grupper av helsepersonell sitt stressnivå, men det å bevege seg i nærheten av en slik diskusjon vil vel ofte kunne bære helt feil av sted selv om man har gode intensjoner.
Et minefelt, og heller kanskje ikke særlig konstruktivt, all den tid vi er så “sykt” avhengig av at alle tannhjul i systemet fungerer.
Det er imidlertid riktig at mange leger har et overordnet ansvar med flere pasienter, et høyt antall arbeidsoppgaver og daglige henvendelser som ofte gjør at man ikke rekker å gjøre en så tilfredsstillende jobb som man ønsker.
Dette avhenger jo av hvilken avdeling man tilhører, hva slags nivå man er på mtp stillingstittel, men også til syvende og sist hva slags personlighet man bærer på.

Jeg mener forøvrig å ha hørt at sykehus skal være bemannet og rigget for 80% belegg.

100-110% var mer hverdagskost.
I mine år på sykehus tror jeg at jeg kan telle på 2 hender de døgn som har hatt belegg under 80%, derav 2 døgn der nær alle sengeplasser ble ryddet i hui og hast i løpet av ettermiddagen 22. juli 2011 for gjøre plass til pasienter som aldri kom.

I tillegg tegnes nye sykehus større enn budsjettene og i stedet for at det bevilges mer penger kutter man heller ned på fasilitetene for helsepersonellet som jobber der, det være seg kontor, toalettområder etc.

5 Likes