Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Min bastante skråsikre konklusjon er at dette skrekkscenarioet er ugyldiggjort i det øyeblikket det ble offentliggjort, fordi det forutsatte ingen tiltak. Ergo framstår dette som ett politisk begrunnet skrekkscenario for å forklare hvorfor regjeringen er “tvunget” til å innføre strenge restriksjoner. Fordi kanskje muligens hvis om dersom atte så potensielt kunne det …

Det framstår som politisk bestillingsverk.

12 Likes

Legger til at Norge har nokså lav reservekapasitet og buffer hva angår sykesenger og helsepersonell sammenliknet med andre velstående land i EU. Hjelper ikke når influensa, RS og glattisen kommer og stresser et system som allerede ikke har så mye ekstra å gå på. Kanskje på tide å ruste litt mer opp. Befolkningen blir ikke akkurat friskere og yngre.

image

9 Likes

Du har et poeng der. Det er en svakhet jeg har: jeg blir frustrert over påståelighet som grunner i manglende kunnskap. Der blir jeg for skarp i formen. Jeg er enig.

Du gjengir meg ikke korrekt i svaret, men det er ikke viktig. Viktigere er at du påpeker at også du ser nyanser.

Det store spørsmålet er: “Vil Støre bli fersket i et selskap med over 20 personer tilstede i løpet av jula?”

5 Likes

Roc, en grunn til at Norge har klart seg så bra under Covid og samtidig nå er presset på enkelte intensivavdelinger, er at vi har flere intensivsykepleiere per pasient (tror det var to per pasient, og det trengs).

Jeg vil tro grafen er preget av denne bemanningsnormen?

Kan sikkert stemme det. Stemmer med min erfaring fra sykehus, hverdagen til sykepleierne virker mindre stressende enn for leger.

@savepig kan vi få flyttet mesteparten av de siste innleggene over i politikktråden? Mye bra innlegg, bare feil sted.

Gjorde et forsøk

Begynner å minne om den forbudte covid-tråden dette :sweat_smile:

1 Like

Svineinfluensa-vaksinen hadde vært under eksperimenter og testet på mennesker i flere ti-år før utbruddet i 2009. Den tror jeg de fleste tok uten å nøle.

Covid-vaksinen ble lagd på under 3-måneder og det har vært så og si ingen langtids-undersøkelser på mennesker angående bivirkninger og effekter.

Og folk synes det er rart at noen bestemmer seg å ikke la seg vaksinere av denne vaksinen? Spesielt hvis man nå blir nødt til å ta vaksinen hvert ENESTE år for å bli klassifisert som fullvaksinert?

Hvor har verden kommet til?

6 Likes

Sammenligner man med influensasesongen 2017-2018 som regnes som en ganske hard influensasesong så var det da på det meste 38 innlagt på intensiven pga influensa. Respirator nevnes ikke i rapporten for 2017-2018 så jeg regner med det ikke ble stort brukt. Nå har man 90 på intensiven og 50 av de på respirator. Så det er klart at covid-19 pasienter er langt tøffere å behandle enn influensa ja.
Og som @rosk82 poengterte så utgjør jo de 320 covid-pasientene 14% av de innlagte med luftveisinfeksjoner.
I tillegg er man jo helt i starten av sesongen så mye av frykten for sprengt kapasitet går jo på om økningen skal fortsette. Og hadde det ikke vært for den høye vaksinegraden i Norge hadde vi nok hatt langt strengere tiltak for lenge siden.

image

2 Likes

Ja, hva har verden kommet til… medisinske fremskritt er noe herk.

1 Like

Vel hvis du hadde tatt deg tid til å sjekke fakta hadde du nok innsett at dette ble komplett feil.
Sverige har i 2021 (så langt) en dødsrate på 634,84 pr. million mens Norge har en dødsrate på 120,76
pr million. Jeg har veldig liten tro på at Norge skal passere Sverige.

Tallene jeg refererer til er bergnet herifra:

På ourworldindata har sverige 5,26 ganger høyere dødsrate mens på vg er samme tall på 4,64 så litt forskjell på dataene der men er vel åpenbart at Norge kommer til å ha langt lavere dødsrate i år enn Sverige.

5 Likes

Du vet vel at man har forsket på langtids-effekter og bivirkninger på medikamenter og vaksiner mot svineinfluensa og H1N1-viruset i titalls av år? Mekanismene i vaksinene har vært kjent lenge før pandemien i 2009.

Corona-vaksinen derimot, er en annen sak.

1 Like

Hva tenker dere som er positive til vaksinering av friske barn og unge folk om dette vedr bivirkninger? @Krafer

Ref også at det allerede nå er flere alvorlige bivirkninger av vaksinen per vaksinert person enn under svineinfluensa hvor Aavitsland i FHI kalte det en “medisinsk katastrofe”?

3 Likes

Husk at dette kun dreier seg om vitenskap og overhodet ikke å tjene mest mulig penger.

2 Likes

image`

lol.

Hva annet er det å si ?

Ikke rart at vi må stenge ned litt eller ha restriksjoner hvis kapasiteten på sykehusene er tatt ut før man kommer til koronapasienter overhodet… bra jobbet her må man si, fint at de har tatt innover seg alvoret og tatt høyde for … ingenting ?

Blir restriksjoner hver vinter det neste tiåret da. Eneste løsningen åpenbart. Umulig å gjøre noe annet.

8 Likes

Her skurrer det litt…

Hvis forskjellen nå er at denne gang tar covid pasientene opp plasser I TILLEGG til andre intensiv pasienter.

Hva gjorde dem sist da?

2 Likes