Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Eventuelt så kan de bare la seg gratis vaksinere…

Det er fort gjort og et enkelt valg som ikke diskriminerer på noen som helst måte. I motsetning til en del av de andre mer problematiske tingene du nevner i samme slengen her.

3 Likes

Det er noe som heter kost/nytte. Og feil har blitt gjort før, les for eksempel denne:

Til info: det er faktisk flere alvorlige behandlete bivirkningsmeldinger per vaksinert person nå enn den gang. Du kan bare gå inn på Statens Legemiddelverk selv og sjekke hvis du ikke tror meg.

For de fleste er det likevel lurt å vaksinere seg, på grunn av korona er mer farlig enn svineinfluensa. Men det må være lov å diskutere kost/nytte. Det er ikke selvsagt at det er best for alle å la seg vaksinere. F.eks. er det ikke anbefalt (enda) å vaksinere små barn. Andre mener det ikke er kost/nytte for unge voksne å ta 3. dose. Se f.eks:

Alikevel anbefales det nå.

På grunn av at det faktisk er skjønnsvurderinger for en del grupper, og vi ikke har alle svarene nå, bør man ikke innføre uforholdsmessig diskriminering. Ca. 90 prosent har latt seg vaksinere i Norge, vi trenger ingen tvang.

2 Likes

Noen som har tall på aldersfordeling på innlagte nå?

Ser VG bare har data frem til uke 43. Mens all annen data ser ut til å være oppdatert per idag.

Hadde vært interessant å sett om man hadde samme utslag i innlagte som man har på dødsfall med tanke på aldersfordeling.

Bør være mulig her

Kjenner ikke mindre enn tre personer som har fått alvorlige bivirkninger av vaksinen. Verst er det for søsteren til samboeren, som har vært ut og inn av sykehus med blodpropp og blødninger. Hun er 23 år gammel. Aldri vært syk tidligere. Å TVINGE unge friske mennesker til å vaksinere seg er de facto galskap i all den tid risikogruppene blir ivaretatt.

12 Likes

Oi… skremmende! Spesielt også at media skriver svært lite om dette.

Det har vært enkelte oppslag med unge mennesker som har fått hjertebetennelse (som jeg også kjenner en som fikk). Men da typisk unge menn som gir tommel opp:

Iselin Kavli Paulsen (21) ville ikke ta koronavaksinen, men gjorde det likevel. Helsemyndighetene sier at det er leit at hun har følt seg presset, men at de har vært tydelige på at det er et fritt valg.

Det har vært en ekstrem kampanje for å få unge mennesker til å vaksinere seg. Hvor “fritt” valget oppleves må være forsvinnende lite.

Mot slutten av november var følgende registrert:

Legemiddelverket har mottatt 42 537 meldinger om mistenkte bivirkninger. Av disse er 23 017 meldinger behandlet. 3 795 er klassifisert som alvorlige og 19 222 er klassifisert som lite alvorlige.

Legger man til grunn tilsvarende andel i de ikke behandlede sakene er tallet allerede nå cirka 7500.

For perspektivets skyld har det hittil vært 1096 dødsfall (snittalder 81,5+ år) siden pandemien begynte. Når regnskapet gjøres opp, så undres jeg hvordan dette tallet tar seg ut målt opp mot det som tilfaller tusenvis av unge friske mennesker som følge av vaksineringen.

8 Likes

Eller hva med kvinner og menstruasjonsproblemer?

Tenk for en jævla katastrofe dette er hvis der viser seg at vaksinen kan påvirke kvinners fertilitet?!

3 Likes

Da må vel folk som blir innlagt som følge av livsstilssykdommer eller å ha havnet i selvforskyldte ulykker også betale selv da?

1 Like

Grattis, Sverige.

3 Likes

Nope, p.t. begrenset til “unvaccinated by choice” som nevnt over. Men i et tenkt scenario kunne rasjonalet naturligvis utvides, og i ytterste konsekvens kan jo enhver sykdomstiltand defineres som “selvforskyldt”. Men her er det imidlertid benyttet på et akutt, omfattende og klart definert problem som presumptivt kan avhjelpes ved at befolkningen vaksineres. Derav spørsmålet om samme modell hadde vært gjennomførbar i Norge.

3 Likes

Tidligere i høst passerte de totalt 15.000 koronadødsfall, mens Norge ligger rett over 1000 dødsfall.

Grattis Sverige👏🏻

2 Likes

Pyttsann, hva er vel noen tusen gæmliser og sykelige fra eller til. Så lenge jeg får rave rundt på fylla uten munnbind.

Og vaksine vil jeg ha meg frabedt, ikke f… om jeg skal oppleve det minste ubehag for noen andres skyld!

Mvh Korona er en mild influensa-gjengen her inne

PS: Sitter forresten å ser på regjeringens pressekonferanse nå, men driter loddrett i hva de sier der. Avventer uttalser fra sofa-ekspertene på Tekinvestor.

4 Likes

På tide du tar deg en lang timeout og lærer deg litt grunnleggende folkeskikk.

10 Likes

I fjor var det flere som døde av covid i Sverige enn i Norge, i år blir det med all sannsynlighet motsatt.

Sverige valgte rett strategi men bommet på gjennomførelsen (etter min mening).

1 Like

Fra uke 46:

I uke 46 var den prosentvise fordelingen av innleggelser med de ulike gruppene luftveisinfeksjoner følgende: nedre luftveisinfeksjoner 43%, RS-virus 33 %, covid-19 14 %, øvre luftveisinfeksjoner 9 % og influensa <1 %.

Utifra tallene på VG (som henter sine tall fra FHI), var antall innlagte pga. Covid i uke 46, 229 stk.
Ser man på FHI sine rapporter utgjør dette da 14% av alle innlagte med luftveisinfeksjoner.

Basert på disse tallene vet man da at totalt innlagte pga. luftveisinfeksjoner er ca 1635 stk.

Per i dag har man 320 stk innlagte pga. Covid.

Legger man samme antall total i grunn, har man da økt antall Covid innlagte fra 14% til 19% av alle personer innlagt med luftveisinfeksjoner…

70% er vaksinert jevnt over. Beveger man seg til 60+ gruppen er det over 90% vaksineringsgrad…

Spesielt man kan ha over 500 innlagt pga. RS virus, uten at dette får noen særlig oppmerksomhet, i alle fall når man vet det går mye mot barn. Men 320 corona pasienter, hovedsaklig eldre, eller middelaldrende uten vaksine, trigger masker, 1 meter, maks personer i hjemmet osv.

2 Likes

Staten regner 34 millioner som verdien på et gjennomsnittlig menneske her i landet. Dette er et tall som staten bruker for å regne kost/nytte på mye i samfunnet. Hvis man legger til grunn 7500 døde her i landet (halvparten av Sverige siden vi har halvparten av deres befolkning), så får vi 34 000 000 x 7500 = 255 000 000 000. Ergo er det helt hull i hodet å bruke mer enn 255 milliarder på korona. Prislappen per i dag er mye høyere.

1 Like

For det første er det en ganske problematisk måte å regne på, for det andre tviler jeg på at det som hovedsakelig er pleiehjemspasienter er verdt 34 millioner hver for samfunnet… Det er nok basert på et livsløp det der regnestykket.

1 Like