Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Staten regner 34 millioner som verdien på et gjennomsnittlig menneske her i landet. Dette er et tall som staten bruker for å regne kost/nytte på mye i samfunnet. Hvis man legger til grunn 7500 døde her i landet (halvparten av Sverige siden vi har halvparten av deres befolkning), så får vi 34 000 000 x 7500 = 255 000 000 000. Ergo er det helt hull i hodet å bruke mer enn 255 milliarder på korona. Prislappen per i dag er mye høyere.

1 Like

For det første er det en ganske problematisk måte å regne på, for det andre tviler jeg på at det som hovedsakelig er pleiehjemspasienter er verdt 34 millioner hver for samfunnet… Det er nok basert på et livsløp det der regnestykket.

1 Like

Enig i at 255 milliarder nok er absolutt den høyeste prislappen som gir mening. Kan sikkert dele det beløpet på 10 siden de fleste som dør bare har noen måneder igjen å leve uansett.

1 Like

Denne bør du lese :wink:

Interessant artikkel om kapasiteten som forsvant!

Det som da menes med «kapasitet overskredet» er at sykehusene ikke kan operere som om det ikke er pandemi.

Da falt en hel del brikker på plass.

Helsedirektør Bjørn Guldvog sa til VG tirsdag ettermiddag at det nå er risiko for at norske sykehus og kommuner kan havne i en situasjon der behovet for nødvendig helsehjelp er større enn de kan tilby.

Dette kommer til å vise seg å være helt fullstendig feil (som alltid).

3 Likes

Det er haug med litteratur tilgjengelig for den som vil lese seg opp og synse mindre.

Ulempen er at man da ser nyanser og lærer hvor viktig det er å forstå kontrafaktisk tenkning når man vil analysere sammenhenger.

2 Likes

Hva fabler du om, er du av den oppfatning av denne smittebølgen vil overbelaste helsesystemet vårt? FHI har spådd feil hver eneste gang. Jeg skjønner at det er føre var. Og worst case scenario vil ikke inntreffe denne gangen heller.

8 Likes

Kanskje akkurat fordi de er føre var eller…. :sweat_smile::man_shrugging:t3:

4 Likes

Du vet virkelig ikke hva du snakker om.
Uansett, dette er ikke tråden for selverklærte eksperter på helsetjenester. Prøv evt Politikk 2.

Men et hint er som sagt å forstå kontrafaktisk tenkning. Svarer man «hva fabler du om», stiller man svakt.

—————

Apropos kontrafaktisk: Det kan faktisk være en nyttig innfallsvinkel til denne tråden og kritikken av pengepolitikk.

2 Likes

HVA er det jeg ikke skjønner? Er du uenig i noe?

Påstand: helsetjenestene vil ikke bli overbelastet.

Argument: de er føre var og worst case har aldri slått til på to år.

Konklusjon: det er liten grunn til at Oslo børs skal falle.

Det er du som er en selverklært ekspert som forsker på helse (eller hva det var). Hadde du et poeng?

7 Likes

Formålet er ikke å bidra til en diskusjon, formålet er å formidle - som en autoritetsperson - at de dumme barna er på ville veier pga feil metodevalg.

Problemet er selvsagt at når man er anonym på internett framstår man som en selverklært fremmedordekspert mer enn noe annet :slight_smile:

11 Likes

Litt skeptisk til det lave volumet på oppgangen idag. Og ser ikke ut til at noen av dem (indexene)klarer å ta ut “triggerbaren” som droppet markedet 26. november.

Veldig høyt volum og volatilitet på korreksjonene får iallefall meg til å tro at nedsiden skal testes i en eller annen form igjen før vi får noe klar retning på lengre sikt.

1 Like

————

  • Påstand: helsetjenestene vil ikke bli overbelastet.

Deler av helsetjenesten er allerede overbelastet. Hvordan det vil se ut framover, gjenstår å se.

  • Argument: de er føre var og worst case har aldri slått til på to år.

I Norge har definitivt ikke worst case scenario slått til. Føre-var politikken har bidratt til at vi har unngått det.

  • Konklusjon: det er liten grunn til at Oslo børs skal falle.

Kan det være at det finnes andre grunner til at Oslo Børs kan komme til å falle?

————

Mitt poeng er at du deler ut konklusjoner. Det er der du feiler. Ingen som virkelig har kjennskap til Covid, mutasjoner, immunitet og helsetjenester deler ut konklusjoner. Ikke ennå. Problemet er ikke primært hvilken konklusjon du hevder er den sanne. Problemet er at du vet bedre enn ekspertene på feltet, uten at noen av hos har nok data til å uttale oss.

Man skisserer scenarioer nettopp for å unngå at det går så ille som det teoretisk kan gå.

Den som uttaler seg skråsikkert nå, viser bare at han ikke har satt seg inn i saken. Men vi vet mer allerede om noen uker. Selv er jeg for øvrig optimistisk. Jeg tror det går bra og jeg tror Omicron-varianten bidrar til det. Men jeg forstår at vi ennå ikke vet, jeg tar kanskje feil i min optimisme.

(Jeg kommer ikke til å svare flere ganger. Jeg har ikke behov for å delta i slike diskusjoner i sosiale medier, og jeg mener at denne diskusjonen ødelegger tråden. Dere får ha meg unnskyldt at jeg ble frustrert over påståeligheten fra dem som ikke har satt seg inn i emnet. Det var bare noen få her.)

10 Likes

Dette er strengt talt feil. At det er press enkelte steder? Ja. Er det grunnet covid? Ikke egentlig, per dags dato.

Selvfølgelig har set bidratt, har aldri påstått noe annet.

Dette gir ingen mening i all den tid min respons var til et worst case scenario som er til dels helt usannsynlig i en børs-bjørnetråd.

Ironisk nok, så avslutter du og skriver ting vi begge er helt enige i. Om du føler for å adressere «lavmål» og annet rask du er agitert over, så kan du stikke innom Polikk-tråden der folk som @rosk82 skriver 100 % faktabaserte innlegg om dissonansen i covid-diskursen.

Du har helt sikkert mye å bidra med om man dropper innganger som er en blanding av nedlatende og/eller er tomme for faktisk argumentasjon om hvorfor undertegnede eller andre (udefinerte) brukere er inkompetente og burde frastå fra å mene noe.

3 Likes

Min bastante skråsikre konklusjon er at dette skrekkscenarioet er ugyldiggjort i det øyeblikket det ble offentliggjort, fordi det forutsatte ingen tiltak. Ergo framstår dette som ett politisk begrunnet skrekkscenario for å forklare hvorfor regjeringen er “tvunget” til å innføre strenge restriksjoner. Fordi kanskje muligens hvis om dersom atte så potensielt kunne det …

Det framstår som politisk bestillingsverk.

12 Likes

Legger til at Norge har nokså lav reservekapasitet og buffer hva angår sykesenger og helsepersonell sammenliknet med andre velstående land i EU. Hjelper ikke når influensa, RS og glattisen kommer og stresser et system som allerede ikke har så mye ekstra å gå på. Kanskje på tide å ruste litt mer opp. Befolkningen blir ikke akkurat friskere og yngre.

image

9 Likes

Du har et poeng der. Det er en svakhet jeg har: jeg blir frustrert over påståelighet som grunner i manglende kunnskap. Der blir jeg for skarp i formen. Jeg er enig.

Du gjengir meg ikke korrekt i svaret, men det er ikke viktig. Viktigere er at du påpeker at også du ser nyanser.

Det store spørsmålet er: “Vil Støre bli fersket i et selskap med over 20 personer tilstede i løpet av jula?”

5 Likes