Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Black Week | Black Friday | Cyber Monday | 2020)

Jeg er på jakt etter VR-briller til to gutter på 13 og 16. Skal kjøpe 2 stk. Blir årets julegave. Er det noen som har funnet noen gode tilbud? Har selv null peiling i den verdenen der.

Jeg handlet meg AVA P80+ ifjor … fornøyd med den , men er den trekker MYE strøm i oppstart ! Jeg sliter med at den tar 16A sikring både hos meg og far min ett par ganger før den starter opp … ganske frustrerende at den peaker så høyt i oppstart !

Jeg har samme maskin og den starter veldig greit uten å ta sikring. Hva slags karakteristikk har du på kursen? Øvrig belastning?

Mener den starter greit på 10 Ampere også?

Er litt overraska over det selv … ikke annet enn ett par utelamper med led pærer som er på samme kurs , så syns d er rart …
el anlegget er forøvrig tålig nytt også… 5-6år siden alt ble byttet .

Svar til under :

Jeg sjekket . Ser ut som kurs ut er B16 , og kjøkken,ovn og oppvask har C16 .

Takker :smiley:

Det jeg mener er om du har B eller C-karakteristikk på sikringene. C16 f.eks. B16 går mye fortere. Du kan lese det av på selve sikringen. Jordingspotensiale, lengde på strekket osv… kan også spille inn, du har prøvd på andre kurser? (Ikke meningen å ta over tråden her…)

EDIT til over: Ser det - B16 er typisk det som gjør at den går. Jeg skiftet også alle sikringer for noen år siden og fikk da C-karakteristikk på alle og da skal det mye mer til at de går. C-sikringer tåler litt overbelastning over lengre tid. Så lenge det er nok tykkelse på lederne og strekket ikke er ekstremt så kan det går an å bytte sikringen, men det må en elektriker evt. se på og det koster jo litt.

1 Like

Tja, spotter er greit nok det, men det et noe hærk for oss som bruker briller. Ikke noe særlig å stå eller sitte rett under når lyset treffer brille på innsiden.
Mulig jeg går for begge deler.
Om det er jalla eller er kommer an på øyet som ser. Snakker du av erfaring eller er det meningen din?
Jeg synes det er digg å kunne ha stemningsbelysning.

Har kikket litt på tilbud på VR briller men det er ikke så mye der ute.

Jeg regner med du mener “stand-alone” VR Briller, ikke sånne VR Bokser som man legger mobilen i?

I tilfelle er nok det rimeligste alternativet Playstation VR som er på tilbud nå til 2190,-
Dog forutsetter det jo at man har PS4.

Ellers har du jo Oculus modellene som kanskje er mest interessante / og billigst når det kommer til stand-alone VR. Oculus GO vurderte jeg å kjøpe i fjor, den koster nå rett over 3k for 64 GB modellen.

Quest 2 kan du nå få for 3900,- og RIFT S for 3895,- (sistnevnte krever dog en god PC for å takle VR og regnes derfor ikke som en stand-alone brille. Men har du en kraftig maskin hjemme så er dette et greit kompromiss, men du er litt hemmet av bevegelsesfriheten som Go og Quest gir deg).

Quest 2 skal erstatte GO modellene, og har dobbelt så gode skjermer med 90hz oppdatering.

Skulle jeg valgt en av disse vill jeg gått for Quest 2, men det er en primær grunn til at jeg ikke har kjøpt Oculus og det er at det forutsetter at man kobler sin Facebook konto til headsettet for å kunne bruke det. Det er latterlig overtramp av personvern spør du meg, jeg aner ikke hvilke data Facebook samler inn ved bruk av disse apparatene og jeg har derfor valgt å styre unna.

Hvis du virkelig skal smelle til så er HTC Vive veien å gå, men de koster nesten dobbelt så mye som Quest brillene, og det er kanskje i dyreste laget hvis du skal kjøpe 2 stk?

Lykke til :slight_smile:

2 Likes

Tusen takk for innspill. Tror det ligger an til Quest 2 foreløpig. :smiley: :metal: :metal:

1 Like

Jeg har jobbet med eiendom i 20+ år så både erfaring og smak :slight_smile: Er med på at det kan være “kult” som stemningslys, men synes ikke på noen måte det burde gå på bekostning av spotter som du skrev. Downlights er å foretrekke der det er mulig, men kommer helt an på øyet som ser ja :+1:

1 Like

Jeg skjønner ikke greia med lys hvor du kan se direkte på pæren. Det er jo ikke noe behagelig? “alt” vi har av lys hjemme er derfor indirekte, f.eks. ved at de lyser opp i taket, som reflekterer ned. Mye behageligere lys.

2 Likes

Indirekte lys er i de fleste tilfeller å foretrekke, men spotter er rimelig og relativt enkelt.
Ledstrips er jo supert til indirekte lys.

Jeg har samme problem, får ikke endret leveringsalternativ. Noen av varene er klikk og hent, andre er postordre. Jeg har slettet og lagt til varer flere ganger og prøvd ulike leveringsalternativ. Dette er den desidert tregeste og mest kronglete siden jeg har vært borti i dag. Prøvde å chatte med dem men det var en bot. Chattet med Komplett og de hadde faktiske folk som svarte på spørsmål. Elkjøp får tommel ned pga. dette :frowning:

Beklager maset, men fikk ikke svar forrige gang. Er black friday-tilbudene for et begrenset antall varer? Om jeg vil kjøpe 55" the frame på elkjøp (som kun er tilgjenglig i butikk på plasser som er 50mil unna meg) skal jeg bare slå meg til ro med at jeg ikke var tidlig nok ute, eller går det an å bestille den og få den senere til samme pris?

Jeg la inn bestilling på mobil og da gikk den gjennom med en gang. Men ene lampen jeg skulle ha hadde de bare en av så den mista jeg. Da ble det ny bestilling hos Proshop, 2 pakking til 3800😅
Handla Hue for 12-13000. Det er ikke alt jeg forteller til kona🙈
Lurer på hva hun sier når jeg skal sette opp JBL lydplanke, håper jeg får det til en gang hun er på jobb, kanskje hun ikke merker det😅

2 Likes

Spotter skal jo også stå nær veggen slik at lyset reflekterer fra vegg. Problemet er jo at mange nordmenn setter spottene utover hele taket.

Det er også veldig greit med soft-spoter der lyskilden er trukket noe opp.

image

2 Likes

Jeg satt akkurat i 30 minutt og ventet på å få snakke med et menneske på elkjøp, kom da til en svensk dame (med masse svensker i bakgrunnen så regner med dette var et call senter i Sverige). Jeg forklarte problemet, at jeg ikke fikk bestilt varer fordi jeg ikke kunne velge fraktalternativ.

Hun sa da (etter at vi gikk gjennom 1 og 1 vare) at noen av varene mine kun var “klikk og hent” varer.

Det betydde at jeg måtte hente dem i butikk. Jeg spurte om de ikke kunne sende til en butikk i nærheten av meg, Nei, butikkene sendte ikke varer seg i mellom, men hun kunne høre hva det ville koste å få sendt varen fra butikken som hadde den inne om jeg betalte frakt. Jeg takket nei til dette, å betale frakt på 69 kr når varen i dette tilfellet kostet 129 kr var uaktuelt. Jeg sa jeg kunne få den på Power til samme pris.

Når jeg slettet disse varene fikk jeg opp fraktalternativ på resten av varene, men det eneste alternativet var 399 (hjemlevering uten innbæring) eller 549 (hjemlevering med innbæring). Jeg sa jeg ikke kunne betale 399 i frakt for en vare som kostet 299 på tilbud. Det skjønte hun også, men sa da at jeg burde dele opp ordren siden jeg bl.a. hadde lagt til en stekeovn til 5000 som gjorde at alle varene ble satt i kategorien hjemlevering til 399 (!)

For å svare på spørsmålet ditt, jeg ville ringt den aktuelle butikken som har varen på lager og spør hvor mye det koster å få fraktet den til deg. Det virker som dette går, men at ikke butikkene kan sende til hverandre er tullete spør du meg. Jeg har aldri opplevd noe liknende.

Normalen er at man får EN fraktpris når man bestiller mye, og i de fleste tilfeller så får man gratis frakt når man bestiller over en vis sum. På komplett hadde de f.eks samlet 3 varer i en forsendelse, men en av varene hadde ikke lagerdato før langt inne i desember mens de andre var tilgjengelige nå. Jeg ba dem splitte opp ordren men de kunne ikke det. De foreslo også at de kunne slette ordren og at jeg bestilte en og en vare hver for seg. Jeg sa det blir for dumt mtp. fraktprisen - og da tilbød de seg å slå av frakten på 2 av varene slik at jeg kun betalte det samme som om jeg ville fått alle varene samlet.

Nå har jeg slettet ordrene på Elkjøp, kjøper kun ovnen, og så får jeg finne de småtingene et annet sted… :confused:

2 Likes

Noen som vet om tilbud på Kindle Oasis?

Noen som har tips om billig surroundforsterker, ca 3000

Denne er sikkert grei til den prisen

https://www.elkjop.no/product/lyd-hi-fi/receiver-og-forsterker/STRDN1080/sony-7-2-surround-receiver-str-dn1080?scid=Pricecomparison2988&utm_source=prisguiden&utm_medium=Pricecomparison&utm_campaign=prisguiden&utm_content=Consumer%20Electronics#


1 Like

-2800 kroner, nå 7990,-

Hatt denne i ett år - utrolig godt fornøyd. Tynn og lett. Type Cover (kjøpes utenom) er fantastisk å skrive på. Høyttalere på hver side av skjermen mot deg gir veldig klar lyd til podcast, videomøter osv… 4:3 skjerm er gull på “kontorarbeid” og surfing. Lyssterk “pixelsense”, skjerm med hvitfarge og kvalitet.

Negativt er at den kunne hatt 16 GB ram for fremtidens skyld (kan jo kjøpe dyrere modell da) - batteriet er ikke veldig langvarig og du må ha litt bordplass for å ha støtten bakover.

2 Likes