Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bokføring i eget AS for kjøp av aksjer

Vurderer å opprette et eget AS for kjøp og salg av aksjer, men ulempen er at jeg ikke er spesielt dreven på bokføring - og jeg vil helst unngå å bruke penger på regnskapsfører. Jeg kan det grunnleggende og vel så det, men jeg føler meg ikke stødig nok til å kunne ta meg av all bokføringen selv. Dog ingen umulighet til at jeg kan få det til ved ytterligere research.

Er det noen som vil dele litt tips og triks? Kanskje vi kunne brukt denne tråden for å samle så mye som mulig, feks:

• bokføring ved oppstart (innskutt aksjekapital)
  • bokføring av ytterligere innskudd
  • bokføring ved kjøp/salg av aksjer
  • bokføring av gevinst/tap
  • bokføring av utbytte fra selskaper en har aksjer i
  • bokføring av utbetaling av utbytte til eier
  • osv, osv

Jeg har litt erfaring med regnskapssystemet til Fiken, men det er jo litt mer tilrettelagt for innkjøp og salg av produkter og tjenester, og er i utgangspunktet best for bokføring av dette. Der er det også mulighet for manuell bokføring.

Mulig jeg spør dumt altså, men jeg tror at ved å samle de mest 10-15 nødvendige bokføringene, så er det nok mange som kunne tatt seg av bokføringen selv.

3 Likes

Fiken er et godt utgangspunkt om du tenker AS, bruker det selv. Veldig oversiktlig, samt du får beskjed angående frister etc.

Den nye aksjesparekonto-reformen fjerner vel dette behovet?

1 Like

Har selv tenkt på å vurdere etablering av et AS, har en formening at det kan lønne seg, ikke minst når gevinsten fra Nano realiseres om noen år :wink: da kan en kanskje bruke noe av gevinsten og bli investor på heltid.

Ser for meg at en kan få skrevet av en del “driftskostnader” mm.

For egen del vet jeg for lite om fordeler og ulemper med et AS for å få mest ut av investeringene mine.

Noen med synspunkter eller erfaring som vil dele disse med oss?

Tenker også at aksjesparekonto fjerner mye av behovet for et AS som et rent investeringsverktøy. En av fordelene med AS mot aksjesparekonto per nå er vel at også kan utsette skatt på utbytte, noe du ikke kan med de nye aksjesparekontoene. Du har også fordelen med at du kan kjøpe ting gjennom selskapet, som PC, mobil, lisenser, osv. du bruker som investor, og slippe et ledd med beskatning.

Ulempen med AS er dette med dobbeltbeskatning. Handler du et selskap tilhørende utenfor EU/EØS vil du ende opp med både selskapsskatt og skatt på utbytte. Unntaket er vel hvis du eier mer enn 10% av selskapet over 2 år, men det skal jo mye til å nå dette.

5 Likes

Denne fordelen er vel begrenset for et rent investeringsselskap. Utgående moms må jo balanseres med inngående moms, så om man ikke har noen kunder å kreve inn moms fra kan man vel ikke kjøpe momsfritt heller?

Korriger meg gjerne om jeg tar feil.

Du kan fortsatt utgiftsføre selv om du ikke er momspliktig

2 Likes

Hvordan funker det i forbindelse med handel i aksjer++ ?

Vi har fiken i selskapet vårt som driver nettbutikk og salg. Jeg kan ikke tenke meg at fiken er det rette for et as som driver med aksjer

1 Like

Det stemmer at du ikke får momsfradrag med mindre du selger en momspliktig tjeneste som du kan bruke som motregning (inngående vs. utgående) og at et privat investeringsselskap neppe ville gjort dette. Du kan likevel kjøpe varer og tjeneste du benytter i din virksomhet på firmaet. Skal du handle samme varen privat må du betale skatt på utbytte først.

2 Likes

Ser ut som “investerings-/holdingselskap (morselskap) faller utenfor revisjonsfritaket”

1 Like

Til info vedrørende revisjonsfritaket:

Det har kommet endringer per 01.07 i år, fikk nettopp nyss om det og slik det ser ut så vil "investerings-/holdingselskap (morselskap) komme innenfor fravalg av revisjonsplikt såfremt
de oppfyller kravene om terskelverdiene “samlet” sett i konsernet. Mulig noen her har bruk for det :).

4 Likes