Bare å kaste ut banker som ikke leverer her merker jeg.
Ja, jeg er nådeløs på dette, men det er en del styr så jeg pusher dem i det lengste. Innhenter tilbud fra Nordea nå i dag og vurderer der i fra.
Sjekk storebrand også, tipepr de kommer med 2,19 eller 1,99 snart.
Lyst til å si fra hva du får i tilbud fra Nordea? Har selv 2,55% i DnB som ble undertegnet nå i februar, men har ikke fått noen indikasjon på at de setter ned min rente etter styringsrenta ble satt ned.
DNB setter max ned 0,35.
Nordea skal vanlig dødelige med ok vilkår klare å få 2,15 etter nedsettingen.
Ikke jeg heller, så sendte dem en forespørsel nå. Å bytte bank nå for å få lavere rente med en gang vil faktisk spare meg for 1600kr. Ikke helt verdt det, meeennn…
@vcp hva synes du om nettbanken til nordea? Jeg har bare brukt trader-biten og den gjør faktisk litt vondt i kroppen å bruke.
Vent til neste 0,5 senkning kommer.
Ja, ringte kundebehandleren i forkant av endring i styringsrenta og spurte om jeg trengte å aktivt “mase” om lavere rente i tråd med endring i styringsrente/pengemarkedsrenta. Det skulle ikke være noe behov for det fikk jeg beskjed om. Vi har forøvrig fått unntak fra 5X inntektsregelen, så kan være vi blir sett på som risikable i disse permitteringsdager.
Var fornøyd med den. Ikke brukt trader der.
Er noen K spart pr år på 0,15% diff, men utslagsgivende blir en kombinasjon. Kundeservicen til Nordea var jeg vesentlig mer fornøyd med enn jeg nå er med danskebank. Hadde en til en kommunikasjon, hos danske er det en pool som har x antall kunder dem server. Sikker noe billigere på papiret men kan ikke sammenlignes med 1 til 1.
Jeg var også svært misfornøyd med Danske Bank. Har nå 6,5 i lån, men utslag på 0,5-1% rente blir det fort penger av. Danske bank som er nevnt her, vil jeg ihvertfall ikke tilbake til. De ødela et par morsomme investeringer for meg som var «no-brainere», og som hvilken som helst annen bank ville vært med på. Det pluss løfter om lavere renter som ble brutt, gjorde at jeg klagde til banksjefen. Hun beklaget i eget møte, men gjorde ingenting med noe som helst.
Ville startet 20% under
Når utleie er inntektskilden så er det helt greit å betale litt mer.
Lignende har jeg følt det med DNB. Men for meg er det boliglånsforskriftens maks 5x inntekt som ødelegger. Fordi jeg ligger over 5x inntekt i lån er det vanskelig for meg å bytte bank, så DNB kan flå meg. Har fastrente på 4,65% på en del av lånet, som snart går ut (10 år fastrente).
Jeg kommer mest sannsynlig til å prøve å få kundeforhold hos Storebrand, med en stor andel fastrente over 20 år. Etter min mening bør Storebrand da kunne gi meg lån som en av dem som får låne mer enn 5x inntekt, siden den faktiske utgiften min i 20 år er sikret.
Selv om rentene skulle bli negative tror jeg at for min del det vil være lønnsomt, for forutsigbarhetens skyld, å ta fastrentelån. Ja faktisk gjerne over 20 år.
Du kan jo vurdere å betale deg ut av den fastrenteavtalen, det kan jo være lønnsomt?
Hadde samme problemet som deg. Prøvde lenge å bytte bank da DNB begynte å true med inkassokrav hvis jeg ikke solgte en av leilighetene mine. Fy flate da var jeg irritert på DNB, det var takken for at jeg har vært kunde der hele livet mitt. Regnestykket mitt så bra ut, men bankene forholdt seg til de firkantede reglene som er satt.
Heldigvis var det en mindre bank som til slutt tok meg inn i varmen. Skal aldri tilbake til DNB!
Noen her som driver utleie i aksjeselskap, hvilken rente har dere?
20 år? Det var voldsomt lenge. Det jeg synes er bakteppet med bundet rente, er at du ikke har mulighet for å nedbetale mer om du har muligheten. Ellers synes jeg det hørtes ekstremt firkantet ut av DNB, men flott at du fant en alternativ bank. Hvis jeg har forstått regelverket riktig så skal det være mulig å flytte eksisterende lån til annen bank, selv om du ikke tilfredsstiller kravene, uten at banken må ta av sin unntakskvote. Opplåning kan derimot bli vanskelig. Dette er det sikkert flere her som vet bedre enn meg, men mener det er slik ihht boligforskriften. Storebrand har jeg bare positive ting å si om, men der får du ikke en fast rådgiver om det er det du ønsker (så vidt jeg vet).
Hører at det fortsatt er liv i boligmarkedet i Oslo. Masse folk på visninger.
Men det tar kanskje litt tid før effekten av dagens krise kicker inn i folks bevissthet?
Utelukkende fordi jeg da kan argumentere med at argumentene for boliglånsforskriften ikke gjelder. Det er ingen grunn til å plusse på 5 prosentpoeng i bankens kalkyler, når jeg har fast rente i 20 år…! Er ellers enig i at det er dumt å ikke kunne nedbetale ekstraordinært.
Når det er sagt, så tror jeg at vi nærmer oss et rentenivå etter hvert hvor fastrenteavtale kan være svært fordelaktig for å sikre forutsigbarhet og nattesøvn, men bør da ligge på 10 år, tenker jeg. Jeg ville nok vektet 70% 10 år og resten flytende, så jeg har mulighet for ekstra nedbetaling. Mye kan skje på kort tid med renta begge veier, og det see vi jo eksempel på nå. Som flere har nevnt før meg, ser vi dog for oss temmelig lave renter fremover.
Jeg trodde jeg las ett sted på Husbankens nettsider at man kunne droppe 5% margin regelen om man bindet i 20 år, men jeg har aldri funnet det igjen. Det er jo egentlig ganske genialt, men de har vel faktisk 30 år som standard, så da blir det ikke slik man egentlig er ferdig betalt etter 20 år. Men det kan kanskje man avtale, spesielt med en privatbank.
Hva tror dere blir den laveste boliglånsrenten å få tak? 1,1-1,2%?