Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet 1

Jepp. Bankene gikk vel på noen smeller i retten såvidt jeg husker.

Når gjelder renteendringen din i Nordea fra?

Renten på boliglån senkes for samtlige kunder med 0,50 prosentpoeng. Nye rentesatser vil for eksisterende lån gjelde fra 29. april.

Slår et slag for Nordea her, tror DNB bare ga 0,25

Takk!

Sparebank 1 setter ned med “inntil 0,35 prosentpoeng”.

Men det er nok fortsatt litt prematurt med sammenligning mellom banker. Regner med at også de forstår at et nytt rentekutt i nærmeste fremtid er klink.

Uansett - opp mot min bankforbindelse er jeg litt opptatt av at de skal være like raskt til å sette renten ned som opp.

Det handler vel ikke så mye om hva banken selv tror.

https://ekstra.sb1ostlandet.no/valuta/chart/46:NIBOR?colfilter[]=m1&colfilter[]=m3

De trenger bare lytte til markedet, noen banker har tatt sjansen for sterkt reduserte marginer. DNB lyttet mer til markedet, for det tok tid før faktisk 3M og co faktisk tilk ned skikkelig.
Som nevnt før her, var den så forhøyet at jeg regner med bankene fikk marginene squeezeet. Samtidig fikk Norges Bank panikk av den tydelige uroen i markedet, så de lagde super lån 3mnd for å få ned renten.

1 Like

Sant.

Og det er klart at Norges Bank har et problem nå. I utgangspunktet vil de kutte renta enda mer, men med en rekordsvak krone burde renta egentlig økes.

Pengepolitikken er død.

Ja, i form av bedre nattesøvn :slight_smile:

3 Likes

Vet ikke hvor bra nattesøvn man får av å binde renten på 2,5% også går renten ned til 1% fordi økonomien har gått skikkelig i dass, men man får ikke noe ut av det tiltaket. :stuck_out_tongue:

1 Like

På den andre siden er vel risikoen i “kroner og øre” relativt lav.
Har aldri selv vurdert å binde renten, men kan fint forstå at noen velger å gjøre det om man er i en situasjon hvor noen få prosenter opp fucker opp hverdagsøkonomien. Skal ikke undervurdere verdien av forutsigbarhet.

1 Like

Med 4mill i lån, så er det snakk om 60.000 kr i året i forskjell med 1,5 prosentpoeng forskjell. Over 5 år så blir det 300.000kr.

1 Like

Liten sannsynlig at huslånrenten går som lavt som 1 %. For det om vi har minus renter i Norge, så regnes kostnadene/ inntjeningen til bankene inn, og dermed må du fortsatt betale en del renter. Se f.eks. i Danmark, der har de minusrenter en stund, men folk må fortsatt betale renter på huslånet.

https://www.nettavisen.no/okonomi/sindre-(32)-har-boliglansrente-pa-minus-05-prosent/3423832874.html

Trønderen har bodd i Danmark de siste fem årene og har nylig kjøpt seg bolig i København sammen med kjæresten. Boliglånsrenten deres kan alle som bor i Norge bare drømme om: den er på minus 0,5 prosent.

Asphaug har altså en negativ, nominell boliglånsrente. Med gebyrer er riktignok den effektive renten til Asphaug er litt over null. Enkelte danske lånekundene har imidlertid allerede begynt å penger for å ha boliglån, noe den danske storbanken Jyske Bank bekreftet denne uken.

Den nominelle renter er i minus, ikke den effektive, slik jeg skrev.

Stakkars :joy:

Den gjengen synest jeg ikke mye synd i, bolig haier.

Les hele utdraget, dette er den biten du ikke fikk med deg:

Enkelte danske lånekundene har imidlertid allerede begynt å penger for å ha boliglån, noe den danske storbanken Jyske Bank bekreftet denne uken

Sykt! Men det var et dårlig eksempel av meg. Jeg så et program på TV (2?) for en tid tilbake der de sa at Danmark har et spesielt lånesystem sett opp mot Norge. Blir vel ikke helt riktig å sammenlikne de to landene.

1 Like

Joda, men at vi i Norge får boliglånsrente på 1% rente ser jeg ikke på som umulig.

1 Like

Mye annen dritt det vil dra med seg, så ikke sikkert de 60000 ekstra vi bekymrer oss mest for da.

Vurder å binde renten selv, så er nok litt bias :smirk:

Han må inn med nye 2 millioner på mandag nå…

1 Like

Likviditetsskvis og tvangssalg for noen. Akkurat hva markedet trenger nå.

1 Like

Danskebank ville ikke sette ned renten på lånet jeg har hos dem. Da gjorde jeg det klinkende klart hvorfor jeg byttet fra Nordea til Danskebank og at reversering der ikke koster meg mange kalorier.

Da satt de den ned med 0,35%

Ikke fornøyd med kundeservice i Danskebank vs Nordea så jeg ser på om jeg skal innhente tilbud og bytte tilbake.

1 Like