Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet 1

Kan de ta sikkerhet i aksjene mine eller må jeg selge dem for å bli mer likvid tror du? :grimacing:

Jeg sendte Mail til Sparebank1 for noen dager siden og spurte hva de skulle gjøre med mine lån. Fikk svar i dag om ned 0,25% PR 01.04.20

Hadde håpet på mer🙋🏻‍♂️

2 Likes

Ja, nei, kanskje. Spørs hvordan kapitalsituasjonen til banken er…
Sr-bank har ganske høy andel overbelånte i sin portefølje feks. De må vel se an situasjonen fortløpende, og case for case om det blir nødvendig med ekstra sikkerhet…

1 Like

Samme her! Tenkte å binde renta så snart den gikk ned, men venter litt til.

Har noen tjent på å binde renten ever??:wink:

Er belånt til over pipa, så tenkte å binde 80% av lånet. Er ikke så mye mer å vinne på å ha flytende, differansen er begrenset (fastrenten er nå på 2,59 og skal mest sannsynlig et lite knepp ned). Blir en slags forsikring.

Glad jeg har husbanklån på min bolig og kun 40% belåning på utleieboliger. Tenker at leieinntekter kommer godt med fremover.

Jeg har tatt ut alt fra meglerkonto og puttet på sparekonto. Tror ikke rekylen i aksjemarkedet kommer så kjapt uansett. Ser for meg en lignende utvikling som i finanskrisen med lengre flat utvikling før opp. Så jeg tenker jeg har god tid til å flytte tilbake.

Renter blir nok lav ekstremt lenge. Kanskje avviklet fullstendig.

Håper at alle primærboliger får nullet 3 mill i lån. Ønsketenking :blush:

2 Likes

Reiselivet og hoteller går dårlig, hva tenker dere om alle airbnb leilighetene som antageligvis står tomme i f eks Oslo nå. (et kjapt søk gir 300+ ) Vil det kunne påvirke priser. Eller leiepriser?

1 Like

HVa betaler du etter nedsettelsen.

Nordea ga meg 0,5% ned.

Betaler 2,18% etter nedsettelse.

1 Like

Måtte du be om det eller har Nordea satt den ned?

Har en litt «rotete» situasjon på utleieboligene da jeg leier ut privat med 2 kompiser. Så er ikke alle banker som er keen på å «ta i det». Så her er renten relativt kjip.

Er heller ikke fornøyd med boliglånsrenten på primær - og har en takst på 3.4m

Skal nevnes at jeg i februar var i dialog med DnB som klarte nesten 1% ned på utleielånet. Så kommer nok til å bytte i løpet av noen uker uansett.

Men skal nevnes at Sparebank1 har vært suveren på absolutt alt annet enn pris. Det vektlegger jeg en hel del:)

1 Like

Glem det, så det nå.

Nordea setter ned renten på ALLE boliglån med 0,5%! :smiley:

2 Likes

Er det lettere å få inn skambud på dødsbo? Vurderer å legge meg 10- 15% under takst.

Spørs helt tilstanden, størrelse, beliggenheten og området… Skal du selge eller kjøpe?

Vurderer å by. Det er en enebolig av eldre standard hvor eldre eier har gått bort. Selges av barn. Forholdsvis stort moderniseringsbehov, og parkeringsplass langt unna huset.

Vil anta det er større mulighet for tilslag ja. Men det avhenger jo av økonomien til barna tenker jeg. Og kanskje om boligen har noen form for affeksjonsverdi sitter det kanskje lenger inne å takke ja på bud langt under prisant.

1 Like

Noen som vurderer å endre boliglånet til USD?

1 Like

Haha, da har du baller av stål. Det går an å bli så jævelig REKT pga sånt. :stuck_out_tongue:

Jeg mener risk/reward er helt klar positiv, bare så jævelig hvis det slår ut feil vei. :wink:

Bare å by, evt ha is i magen , jo lengre det ligger jo lettere å få inn skambud.

De vil jo bare bli kvitt det og har kostnader så lenge de må sitte med det.

Valutalån regnes nå som spekulasjonsprodukt.

så er mye vanskeligere å få dem.

1 Like